Haut Nordic

Nytt Røkke-hotell på Kongsberg

Det nye hotellet med navnet «1624» åpner dørene i Kongsberg juni 2021. Hotellet blir en viktig del av Kjell Inge Røkkes vekstplaner i hotellbransjen.
Hotellet 1624 kommer til å bli et signalbygg med 150 rom og en rekke teknisk innovative løsninger for gjestene.

1624 skal driftes av Haut Nordic-konsernet. Haut Nordic eies 50 prosent av administrerende direktør Sondre Prestegard og 50 prosent FP Eiendom, Aker sitt eiendomsutviklingsselskap. Kjell Inge Røkke er storeier i Aker og har tidligere gitt uttrykk for at han har ambisjoner om å utvikle mellom fem og ti nye hoteller gjennom Haut Nordic innen 2025. 1624 blir derfor en viktig milepæl i denne satsingen.

Gamle kjente

Bak 1624 står to partnere som både kjenner hverandre og det lokale hotellmarkedet godt. Haut Nordic og PK Eiendom samarbeider nemlig allerede i dag om Quality Hotel Grand Kongsberg, som henholdsvis drifter og eier av hotellet.

- Vi har et veldig velfungerende samarbeid om Quality Grand. Når Haut Nordic-konsernet nå skal utvide porteføljen sin med 1624, skjer det derfor i tospann med en aktør som vi kjenner godt, som har stor innsikt om det lokale eiendomsmarkedet og som vi vet at vil gjøre sitt for at veien frem mot åpning blir best mulig, sier administrerende direktør Sondre Prestegard i Haut Nordic.

Prestegard forteller at nettopp kjennskapen til hverandre gjør at man har kunnet ha en ryddig og oversiktlig planleggingsprosess.

- Gjennom Quality Grand har vi opparbeidet oss bred kunnskap om hotelldrift i Kongsberg. Samtidig er det viktig for oss at vi utvikler et hotell som møter fremtidige behov til lokale aktører. Derfor har vi lyttet innspill fra mange hold og føler oss trygge på at 1624 blir det signalbygget vi har som mål at det skal bli.

1624 blir en del av Sølvparken, et eiendomsutviklingsprosjekt som også inkluderer leiligheter og næringsbygg.

Bærekraft og teknologi

Administrerende direktør Per Mikkelsen i PK Eiendom støtter samarbeidspartneren sin og sier at 1624 vil bli et spektakulært hotell med en tydelig bærekraft-profil.

- Hotellet bygges med de mest moderne energikilder og byggemåter, som gir den absolutt laveste energibruken. Videre får det blant annet en stor takterrasse som rommer en skybar, restaurant og møteavdeling. Gjennomgående i hotellet vil gjestene møte på de teknologisk mest innovative løsningene, inkludert muligheter for self check-in, mobil innsjekk, mulighet til å caste eget innhold på tv, samt flere andre løsninger som vi vil lansere nærmere åpningen, sier Mikkelsen.

Selve hotellnavnet er en honnør til byens grunnlegger, Kong Christian Kvart. Da man begynte å ane det store omfanget av sølv i de lokale gruvene, bestemte han at Kongsberg fortjente bystatus og grunnla byen i 1624.

- Med 1624 gjør vi ære på den viktige rollen Kongsberg har spilt i Norges historie. Samtidig skal hotellet skue fremover og gjøre sitt for at byen ved Numedalslågen befester sin posisjon som en moderne, inkluderende og gjestfri by, sier Prestegard.

Kontakter

Sondre Prestegard, administrerende i Haut Nordic: e-post: sondre.prestegard@hautnordic.no mob: 402 99 251

Ådne Skurdal, viseadministrerende direktør i Haut Nordic: e-post: adne.skurdal@hautnordic.no mob: 980 99 475

Per Mikkelsen, administrerende direktør i PK Eiendom, e-post: pm@pk-eiendom.no
mob: 900 51 201

Bilder

Last ned bilde
Viseadministrerende direktør Ådne Skurdal i Haut Nordic på byggetomten der hotellet 1624 skal stå.
Last ned bilde

Om Haut Nordic

Haut Nordic
Oksenøyveien 8 - 10
1366 Lysaker

+ 47 977 44 006https://www.hautnordic.no

Haut Nordic er et hotell- og restaurantkonsern. Selskapet drifter per i dag 3 hotell og flere restauranter. Vi jobber både med egenutviklede konsepter og franchisekonsepter. Vår største samarbeidspartner på hotell er for tiden Nordic Choice. Selskapet har også avtaler med Big Horn og Dolly Dimple’s.

Haut Nordic er et offensivt, nyskapende og annerledes hotell- og restaurantkonsern. Hos oss er kreativitet den viktigste egenskapen.

“Vi skaper og bygger produkter etter hva gjestene liker og vi liker. Derfor er konsernet i konstant endring. Vi har bygget marked og skapt lønnsomhet der ingen andre har klart det før oss.

Haut Nordic As skal fortsette veksten gjennom kreativitet, flat struktur, gjennomføringskraft og gjennom hotell- og restaurantnæringens beste medarbeidere.

Vil du være med på reisen er det bare å ringe.”