Nytt ressursmateriell om overgrep

- Kirkens medarbeidere kan skape tillit dersom de viser forståelse for hva overgrepsutsatte opplever og forteller. I ressursmateriellet «Det har skjedd mitt barn» peker vi på hvordan vi kan møte nærstående til mennesker som er blitt utsatt for vold og seksuelle overgrep, sier generalsekretær i Samisk kirkeråd, Risten Turi Aleksandersen.
Fra presentasjonen av ressursmateriellet "Det har skjedd mitt barn" 7. januar: Fra venstre:  Turid Skorpe Lannem, konstituert daglig leder Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep, Maria Roysdatter Steinsvik, prosjektmedarbeider, Sara Ellen Anne Eira, leder Samisk kirkeråd, Risten Turi Aleksandersen, generalsekretær Samisk kirkeråd.
Fra presentasjonen av ressursmateriellet "Det har skjedd mitt barn" 7. januar: Fra venstre: Turid Skorpe Lannem, konstituert daglig leder Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep, Maria Roysdatter Steinsvik, prosjektmedarbeider, Sara Ellen Anne Eira, leder Samisk kirkeråd, Risten Turi Aleksandersen, generalsekretær Samisk kirkeråd.
I senere år har forekomst av vold og seksuelle overgrep i det samiske samfunn fått offentlig oppmerksomhet. Kirkelig ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep og Samisk kirkeråd har sammen utarbeidet et ressurshefte for kirkelige ansatte og andre om dette temaet.

- Med dette ressursheftet håper vi å hjelpe kirkelige medarbeidere og andre til å få gode forutsetninger for å møte nærstående med omsorg og kultursensitivitet, sier Sara Ellen Anne Eira, leder i Samisk kirkeråd.

- Mange møter mennesker som står nær en som har vært utsatt for overgrep.  Vi håper at dette heftet kan være til hjelp, og bygge kunnskap og bevissthet om dette feltet, sier Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet.

Materiellet ble presentert i Bispegården i Tromsø 7. januar.

Prosjektet "Det har skjedd mitt barn" startet med at kirkelige medarbeidere fortalte om egen usikkerhet i møte med personer som har opplevd overgrep. En viktig del av ressursmateriellet er å forstå noen av de kulturelle kodene som følger med samtaler med personer med samisk og/eller læstadiansk bakgrunn.

"Det har skjedd mitt barn" har utspring i samiske og læstadianske samfunn. Personlige fortellinger og bekreftede tall viser at det som ikke skulle skje, likevel skjer.

- Det samiske samfunnet er lite og bundet sammen av felles tradisjoner og sterke familie- og slektsrelasjoner. Alle kjenner noen som enten er offer, overgriper eller pårørende. Jo mindre et fellesskap er, desto mer krevende kan det være å reagere ved mistanker om overgrep. Det er en av forklaringene på hvorfor seksuelle overgrep har blitt fortiet og holdt skjult i samiske sammenhenger, sier Risten Turi Aleksandersen.

Ressursheftet inneholder fiktive erfaringsfortellinger med påfølgende respons fra ansatte og frivillige ressurspersoner med tilknytning til de tre samiske språkområdene. Deretter følger fagtekster med avledede temaer fra fortellingen. Her er det bidragsytere med bakgrunn i kirke og helse i Sápmi.

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har støttet prosjektet økonomisk.
Kontaktperson:
Generalsekretær i Samisk kirkeråd, Risten Turi Aleksandersen
Tlf.: 23 08 12 35 / 92 45 97 98

Omslaget til ressursheftet "Det har skjedd mitt barn"