Nytt rekordår for Møller Mobility Group - investerer tungt for fremtiden

Bilmodeller som treffer markedet svært godt, kombinert med lave renter, pandemi og politisk vilje til å satse på elektrifisering, bidrar til at Møller Mobility Group, Nordens ledende bilkonsern, leverer rekordresultater for 2021 og forbedrer resultatet med hele 54 prosent.
Konsernledelsen i Møller Mobility Group. Fra venstre Cathrine Klouman, Sverre Helno, Ulf Tore Hekneby, Petter Hellman, Paul Hegna, Anna Nord Bjercke, Håvard Andersen, Tore Nilsen Breen og Kristine Frøberg. Foto: Sveinung Bråthen

Gunstige markedsforhold gir et godt utgangspunkt for bilbransjen i Norge. Med en sterk organisasjon som evner å ta ut potensialet, og bilmodeller som treffer markedet godt, leverer Møller Mobility Group (MMG) et resultat før skatt på drøyt 2,5 milliarder kroner i 2021. Dette er nesten 900 millioner kroner mer enn forrige rekordresultat i 2020. Omsetningen økte med 9,4 prosent fra 2020 til 2021, og landet på 36,1 milliarder kroner.

- Markedet tok godt imot våre nye elbilmodeller, vår elbilandel av personbilsalget i Norge passerte 79 prosent registrerte elbiler, godt over snittet som var 64,5 prosent i fjor. Nykommere som VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq har virkelig slått an. Vi er selvsagt svært fornøyde med at vi presterer bedre enn noensinne, og også med at vi demonstrerer at grønn politikk kan være lønnsom, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.

God etterspørsel, høyere snittpriser på nye biler, et sterkt bruktbilmarked, samt god omsetningsutvikling og effektivitet i servicemarkedet er viktige variabler for det solide resultatet. Kontraktsinngangen på nye biler var meget høy gjennom hele året, men antall utleverte biler ble likevel lavere enn i 2020 grunnet delemangel på fabrikkene.

Investerer tungt for fremtiden
Ny strategi ble lansert i 2021 basert på tre grunnpilarer: folk, forretning og bærekraft, og det investeres tungt innenfor områdene. Et konsernovergripende program som skal sikre fremtidsrettede kundeopplevelser og effektivisering, er igangsatt sammen med Microsoft, Annata og Netcompany. Bildelingsselskapet Hyre etablerte seg i Bergen og Trondheim i 2021, og skal ekspandere videre i 2022, og innen bærekraft skaper MMG ny bransjestandard:

- Gode resultater gjør oss i stand til å fortsette å investere for fremtiden og gripe mulighetene. 2021 markerte et taktskifte for vårt bærekraftarbeid. Vi leverte som første i vår bransje et komplett klimaregnskap, og vi er i gang med en rekke utslippsreduserende tiltak som vil ta konsernet under 1,5 graders målet i 2027. På slutten av fjoråret signerte vi Grønnvaskingsplakaten som første representant for bransjen og vi er i god posisjon til å innfri politikernes i Norge ønske om 100 prosent elektrisk nybilsalg for personbiler fra 2025. Kultur- og kompetansebyggende tiltak for våre medarbeidere skal også gjøre oss enda bedre i stand til å møte fremtidens mobilitetsbehov, forklarer Hellman.

Gode utsikter for 2022
En solid ordrebank, en mer forutsigbar hverdag for organisasjonen post-korona, samt spennende produkter i 2022, der ID.Buzz blir ett av høydepunktene, gjør at forutsetningene er gode for kommende periode.

- Det største risikomomentet for bransjen isolert er at det fortsatt er leveringsutfordringer på enkelte komponenter til bilindustrien, noe som medfører uforutsigbarhet og leveranseforsinkelser. Dette kan påvirke omsetningen og krever tett og god kundeoppfølging. Vi håper situasjonen snarlig blir mer avklart, og har stor forståelse for at dette medfører utfordringer for enkelte av våre kunder, avslutter
Hellman.

OVERSIKT OVER ØKONOMISKE RESULTATER FOR DE FORSKJELLIGE ENHETENE For detaljer- se hele tertialrapporten her

Harald A. Møller (Bilimport Norge) oppnådde et rekordsterkt resultat før skatt på 1,220 MNOK mot 730 MNOK i 2020. Selv om antall solgte biler ble redusert med
5 prosent fra fjoråret, bidrar økte snittpriser til en total omsetningsvekst på 15 prosent.

Møller Bil (Bilforhandlere i Norge og Sverige) oppnådde samlet sett et resultat før skatt på rekordhøye 1,303 MNOK mot 886 MNOK i 2020. Økte snittpriser på nye biler bidrar mest. Omsetningen av nye biler økte med 19 prosent i Norge, mens bruktbilomsetningen var på samme nivå som i 2020.

Baltikum (Bilimport og bilforhandlere i Baltikum) oppnådde samlet sett et resultat før skatt på 84 MNOK mot 78 MNOK i 2020. Resultatet for importvirksomheten ble 20 MNOK mot 49 MNOK i 2020, og resultatet fra forhandlervirksomheten ble 64 MNOK mot 29 MNOK i 2020.

Møller Mobility Services (MMS) inkluderer konsernets eierandeler i tjenesteleverandører utenom bilforhandlere, det vil si Volkswagen Møller Bilfinans, Hyre, Mitt Dekkhotell og LaserWash. MMS oppnådde et resultat før skatt på 80 MNOK mot 145 MNOK i 2020. Resultatandelen på 49 prosent av resultat etter skatt fra Volkswagen Møller Bilfinans dominerer, og utgjør 112 MNOK mot 142 MNOK i 2020.

Konsernsjef Petter Hellman
Konsernsjef Petter Hellman