Nytt prestisjesenter i utdanningskunnskap
Forskningsrådet har i dag tildelt penger til ni nye sentre for fremragende forskning (SFFer).
En tildeling går til CREATE – Centre for Research on Equality in Education, dermed får Universitetet i Oslos sitt første fremragende forskningssenter i utdanningsvitenskap.
– En jubeldag for utdanningsvitenskapen
– Dette er en jubeldag for vårt fakultet og for utdanningsvitenskapen. At vi nå får et senter for fremragende forskning på ulikhet i utdanning representerer en anerkjennelse både av styrken i våre forskningsmiljøer og av den betydningen utdanning har for barn og unge i vårt land og i verden, sier Rita Hvistendahl, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV).
Ja, for utdanning kan virkelig forandre liv, men ikke alle barn og unge i verden har i dag de samme utdanningsmulighetene.
Målet til CREATE er å frambringe ny kunnskap om hvordan ulikhet i utdanning kan reduseres, slik at alle barn uavhengig av bakgrunn skal kunne få utvikle sitt potensial.
– Nåværende forskning på utdanningsforskjeller er dessuten svært fragmentert. CREATE vil endre dette ved å gi en integrert tilnærming til å forstå ulikheter i utdanning og et helhetlig bilde av årsaker og konsekvenser, sier professor Henrik Daae Zachrisson ved Institutt for spesialpedagogikk, en av senterets ledere.
– Vi håper å bryte ned de disiplinære siloene i studiet av utdanningsforskjeller og dermed overvinne barrierene for likestilling i utdanning gjennom skreddersydde intervensjoner med varige effekter, sier han.
Ny kunnskap til politikere
– Det nye senteret kommer også til å kunne gi beslutningstakere helt ny kunnskap om tiltak som kan brukes til å redusere ulikheter i utdanning, sier professor Sigrid Blömeke ved CEMO Senter for pedagogiske målinger.
Blömeke vil fungere som senterleder i første periode.
– Tiltakene vil dekke alt fra screening for å identifisere individuelle barns problemer med lesing, matematikk og problemløsning gjennom å adressere disse via målrettede intervensjoner, til å se på kostnadene ved verktøyene, forteller hun.
Lederteamet har med seg forskere fra alle fakultetets enheter og store internasjonale nettverk som sammen vil skape et verdensledende forskningsmiljø.
– For fakultetet betyr senteret en kraftig styrking av både det interne og det internasjonale forskningssamarbeidet, og ikke minst vil det gi oss mulighet til å rekruttere mange unge utdanningsforskere, sier Hvistendahl.
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noGunnhild Nedberg GrønlidKommunikasjonsrådgiver ved CEMO - Centre for Educational Measurement
Tel:22852442g.n.gronlid@cemo.uio.noMarika VartunKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for spesialpedagogikk
Tel:91379839marika.vartun@isp.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Noregs leiande utdannings- og forskingsmiljø i utdanningsvitskap | Norway's leading institution on teacher education and educational sciences
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom