Nytt liv til brukte elbil- batterier

Hva skal skje med batteriene i elbilen din når bilen skal resirkuleres? Kia Europe og encore | DB går sammen om å lage energilagringssystemer av brukte elbilbatterier

-      Kia Europe og nyoppstartede encore fra Deutsche Bahn skal lage energilagringssystemer av brukte elbilbatterier

-      Elbilbatteriene demonteres ned til modulnivå og settes sammen igjen til skalerbare energilagringssystemer.

-      Den første installasjonen på EUREF-Campus i Berlin leverer 72 kWh energi fra Kia Soul-batterier

Kia Europe har bekreftet planene om å gjenbruke elbilbatterier i energilagringssystemer som en del av deres globale bærekraftsstrategi. Kia går derfor sammen med encore, et nyoppstartet firma fra Deutsche Bahn (DB Bahnbau Gruppe), som mottar elbilbatteripakkene deres fra hele Europa for å bygge og distribuere energilagringssystemer. Elbilbatteripakkene demonteres ned til modulnivå og gjennomgår grundige diagnosetester. Egnede moduler brukes enten til å lage nye energilagringssystemer eller gjenvinnes, avhengig av gjenværende kapasitet.

Kia Europe er den første leverandøren av mobilitetsløsninger som går sammen med encore | DB for å realisere dette initiativet over hele Europa. De to selskapene har nettopp presentert en prototype av et batterilagringsanlegg ved EUREF-Campus i Berlin, som er fremstilt utelukkende av brukte elbilbatterier fra Kia Soul.

- Dette blir et spennende prosjekt å følge videre. At vi kan finne gode måter gjenbruke batterier vil bli en viktig del av klimaregnskapet til bilene vi leverer i fremtiden, mener Irene Solstad, administrerende direktør i Kia Bil Norge.

Kia er ledende innen elektrisk mobilitet og bærekraftige mobilitetsløsninger og har offentliggjort planer om å utvikle spesialbygde kjøretøy (PBV), teknologi for selvkjørende biler og en rekke fremtidsrettede konsepter som vil sette nye trender. Kia utvikler sine modeller ut fra en vugge-til-grav-filosofi, der de tar hensyn til prosessene etter endt levetid og gjenvinning av ressurser. Derfor har Kia sett etter alternativer til gjenvinning av elbilbatterier i form av prosjekter som bruker nye metoder til å forlenge batterienes levetid. Med den omfattende infrastrukturen som er tilgjengelig innenfor Deutsche Bahn-gruppen, har encore | DB allerede startet en tjeneste for batteriretur over hele Europa for å kunne fremstille energilagringssystemer. Transport av batterier og nye energilagringsenheter utføres hovedsakelig av logistikkselskapet DB Schenker og DB Cargo.

Jason Jeong, president i Kia Europe, sier: "Som en del av elektrifiseringen av modellene våre tar vi også ansvar for hva som skjer med batteriene etter endt levetid i bilen. Pionersamarbeidet mellom Kia og encore | DB viser at vi ser på batterier som en verdifull ressurs i en bærekraftig sirkulær økonomi."

Det første prototypeprosjektet er lansert

EUREF-Campus i Berlin er et symbol på energirevolusjonen i Tyskland

I august presenterte Kia Europe og encore | DB sitt første energilagringssystem på EUREF-Campus i Berlin. Systemet inngår i Micro Smart Grid, som er et strømnett der ulike energikilder, strømforbrukere og lagringssystemer knyttes sammen med smart teknologi. Micro Smart Grid ble etablert og drives av inno2grid GmbH, som er et fellesforetak mellom DB E.C.O. Group og Schneider Electric. Målet er å bli mindre avhengig av strømnettet gjennom forutsigbar strømflyt og å øke bruken av fornybar energi.

"Det er viktigere for oss enn noen gang å spare strøm", sier Berthold Huber, direktør for infrastruktur ved Deutsche Bahn. "Våre nye energilagringssystemer tilbyr en løsning som også er bærekraftig. Og det gjør dem til et attraktivt alternativ for enhver industri."En av de første installasjonene på EUREF-Campus er for elbillading, og den første bilen som plugget i laderen, var en Kia e-Niro.

Prosessen

For å bygge energilagringssystemet må encore| DB samle inn, demontere, analysere og bygge om eller gjenvinne elbilbatteriene. Til energilagringssystemet ved EUREF-Campus, ble brukte Kia Soul-elbilbatteripakker samlet inn fra Kia-forhandlere og sendt til demontering hos encore | DBs samarbeidspartner DellCon gjennom logistikknettverket til Deutsche Bahn for å sikre bærekraftig og sikker transport. Pakkene ble deretter demontert ned til modulnivå, og det ble utført avansert diagnosetesting for å vurdere batterimodulenes tilstand.

Enheten som er installert på EUREF-Campus, består av til sammen 24 batterimoduler fordelt over tre stativ, der hver modul består av 14 doble celler. Et innovativt energiomformingssystem med integrert batteristyring som er spesielt utviklet av STABL Energy, kompenserer for den varierende tilstanden til de ulike batterimodulene ved å utføre passiv eller aktiv spenningsbalansering etter behov. Prototypen vil levere 72 kWh energi som kan brukes til såkalt "timeshifting” – lagring av solenergi for senere bruk – og til inno2grids zeeMobase (zero emission mobility base) på EUREF-Campus.

Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000  Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge