Nytt blikk på samferdsel i nord
– Scenarioene skal styre oss inn på de virkelig viktige spørsmålene i KVU Nord-Norge, sier Kjersti Granås Bardal, som er prosjektleder for scenarioprosessen i Statens vegvesen.
– Å forstå hva som er klokt for samferdselen i nord i et langsiktig perspektiv, er uhyre krevende, men det er også en veldig meningsfull oppgave. Scenarioprosessen blir en dugnad hvor vi hjelper hverandre med å tenke kritisk og kreativt om utfordringene, fortsetter Bardal.
Konseptvalgutredning (KVU) Nord-Norge planlegger fremtidens transportløsninger i Nordland, Troms og Finnmark. KVU-en er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Kystverket, Jernbanedirektoratet og Avinor på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
Verden endrer seg
Både pandemien og krigen i Ukraina har vist hvor raskt rammebetingelsene kan endre seg i dagens verden. Den politiske, økonomiske, miljømessige og teknologiske utviklingen går stadig fortere. Usikkerheten er større enn på lenge. Enkle prognoser og fremskrivninger gir ikke fullgode svar når det fremtidige transportsystemet skal tegnes opp.
Det er nødvendig å bruke scenariometodikk for å skjønne mer av det store bildet og hvilke viktige endringer som kan være underveis. Scenarioene skal supplere og utvide kunnskapsgrunnlaget som KVU Nord-Norge nå sammenstiller.
– Grunnen til at vi organiserer en prosess, er at vi trenger å jobbe sammen over tid når vi skal forstå det store bildet og utvikle en felles forståelse av utfordringene, sier Jan Dietz, som er prosessleder.
– Fremtidsbildene skal vise oss hva som kan skje. Med flere perspektiver på fremtiden vil vi lettere se hvordan samferdselen kan styrke lokalsamfunnene og næringslivet i Nord-Norge. Det kan skje på delvis nye og overraskende måter, sier Dietz.
Alle transportformer
Konseptvalgutredningen skal se transport i Nord-Norge på vei, jernbane, sjø og i luft i sammenheng. Fremtidige transportløsninger må binde landsdelen bedre sammen og samtidig koble Nord-Norge på resten av landet, Norden og Europa på en fremsynt måte. Transportløsningene må bidra til det grønne skiftet, økt sikkerhet og beredskap, fremtidig verdiskapning og variert sysselsetning og bosetning.
Hele den nordlige landsdelen, inkl. Svalbard, må tas med i betraktning. Urfolksperspektivet står også sentralt i vurderingen av fremtidig infrastruktur. Scenarioene skal gjøre det lettere å forstå hvilke grunnleggende valg vi står overfor og hvordan transportløsningene kan bidra til en bærekraftig utvikling.
Grundig prosess
Scenarioprosessen gjennomføres med en allsidig sammensatt scenariogruppe bestående av utvalgte representanter fra hele Nord-Norge sommeren og høsten 2022, og består av tre tematisk sammenhengende verksteder. Scenariogruppen er ansvarlig for å utarbeide scenarioene og skal også gi råd om fremtidige konseptvalg. Det første verkstedet, som arrangeres i august, har overskriften «Trender, drivkrefter og Black Swans».
Arbeidet organiseres av en gruppe rådgivere fra Asplan Viak og Dietz Foresight. Øystein Berge (Asplan Viak) er prosjektleder, mens Jan Dietz (Dietz Foresight) er prosessleder med ansvar for å fasilitere verkstedene.
Kontakter
Kjersti BardalSeniorrådgiverStatens vegvesen, Utredning nord
Tel:41322114kjersti.granas.bardal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom