Nytt album fra Svein Rikard Mathisen og John Derek Bishop!

«Calm Brutalism» er starten på et nytt og spennende samarbeid mellom Svein Rikard Mathisen (gitar) og John Derek Bishop (sampling /elektronikk).

Foto: Minna Suojoki

Hør på "Calm Brutalism"

«Calm Brutalism» ble spilt inn under korona-pandemien, i utøvernes studioer. Resultatet av dette arbeidet er en detaljert og nyansert manifestasjon av å ha levd i et omveltende historisk øyeblikk. Den rådende tonen i musikken reflekterer flere aspekter ved menneskets natur; innledningsvis er den mørk og forvridd, men gradvis gis det rom for en glitrende fremoverrettet strøm av optimisme og håp.

Albumtittelen gir noen hint om musikken: brutalismen det refereres til er ikke av tilstanden «grusomhet», men snarere til brutalismen i moderne arkitektur. Brutale strukturer som er visuelt imponerende, som likevel fremstår som rå, uferdig og har et overfladisk design. Dette danner grunnlag for en transmedial analogi for Mathisen og Bishops musikk, som de har kalt «monumental, men sårbar».

Svein Rikard Mathisen har gitt ut tre album i eget navn, skrevet ett bestillingsverk for Nattjazz-festivalen i Bergen, og turnért de siste årene med prosjektene knyttet til utgivelsene. John Derek Bishop har gitt ut fire album på Jazzland Recordings (alias Tortusa) og ble nominert til Spellemannsprisen for «I Know This Place - The Eivind Aarset Collages». I tillegg til Aarset har han samarbeidet med blant andre Arve Henriksen, Erland Dahlen og Jan Bang. Hans siste soloalbum «Bre» fikk 4 av 5 stjerner i både Mojo Magazine og Future Magazine.

Foto: Minna Suojoki
Cover: : John Derek Bishop

Svein Rikard Mathisen & John Derek Bishop er signert på plateselskapet Curling Legs som er en del av Grappa Musikkforlag

Ny låt fra Johanna Demker13.5.2022 10:43:51 CEST | Pressemelding

Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk og slipper første singel fra sitt kommende album. Lytt til DAYS her Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske vokal. Du er på vei, du er tilstede og tilfreds, fornøyd med det som akkurat er erfart, og med en pirrende

Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate!12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!