Nytt album fra Liv Andrea Hauge Ensemble med ekko av ulykkelig kjærlighet

Albumet "Hva nå, Ekko?" utforsker følelsene og mulighetene til Ekko som er ulykkelig forelsket i Narcissus. Vil hun klare å løsrive seg? Komponert av Liv Andrea Hauge fremføres det sammen med noen av de fremste unge jazzmusikerne på den norske scenen: Ragnhild Moan, Signe Emmeluth, Torstein Lavik Larsen, Marte Eberson, Fredrik Luhr Dietrichson og Andreas Winther.
Liv Andrea Hauge Ensemble: Ragnhild Moan, Marte Eberson, Signe Emmeluth, Torstein Lavik Larsen, Fredrik Luhr Dietrichson, Andreas Winther, Liv Andrea Hauge. Photo: Michael Schult Ulriksen

Liv Andrea Hauge Ensemble - "Hva nå, Ekko?"

"Hva nå, Ekko?" forteller historien om Ekko som er ulykkelig forelsket i Narcissus. Hun følger etter ham hvor enn han går, og har verken egne tanker eller meninger. Det føles etterhvert meningsløst, og Ekko begynner å lure på hva som skjer hvis hun slutter å gjenta det andre sier. Hva skal hun si da? Og trenger hun egentlig å følge etter Narcissus som uansett kun er opptatt av seg selv? Musikken utforsker Ekkos følelser og muligheter, og den improviserende musikkens uforutsigbarhet er en parallell til et ekko som prater fritt. For hva skjer da?

Lytt

Hva nå, Ekko? er et bestillingsverk av Liv Andrea Hauge, skrevet for Festspillene Helgeland 2022, som også ble fremført på Hemnesjazz, Kongsberg Jazzfestival og Oslojazz samme sommer. Med bestillingsverket «Hva nå, Ekko» satte hun seg mål om å utforske improvisasjon i et større jazzensemble, med noen av de fremste, unge jazzmusikerne på den norske scenen; Ragnhild Moan, Signe Emmeluth, Torstein Lavik Larsen, Marte Eberson, Fredrik Luhr Dietrichson og Andreas Winther. Med utgangspunkt i Livs komposisjoner og felles improvisasjon fremstår verket som et kollektivt prosjekt farget av tett samspill, og gjennom det timelange verket er kjemien og spillegleden mellom musikerne påtakelig.

Liv Andrea Hauge (f.1995) er en oslobasert musiker, opprinnelig fra Mosjøen i Nordland. Hun har studert jazzpiano ved Norges Musikkhøgskole, og har tross sin unge alder og karriere satt merke etter seg med Kongle Trio (med Veslemøy Narvesen på trommer og Øystein Skjelstad Østensen på bass), og Ladybird Orchestra. I 2022 ga hun ut albumet «Live from St.Hanshaugen» med trioen Liv Andrea Hauge Trio, spilt inn i Liv sin stue. Albumet har blitt omtalt som et av årets beste norske jazzplater. Våren 2023 er Liv Nordnorsk Jazzsenter sin artistprofil, og skal gjøre flere prosjekter i nord.

Album release: 12.05.2023
Artister: Liv Andrea Hauge Ensemble
Med: Liv Andrea Hauge - piano og vokal, Ragnhild Moan - vokal, Signe Emmeluth - saxofon, Torstein Lavik Larsen - trompet, Marte Eberson - synth, vokal, Fredrik Luhr - bass og Andreas Winther - trommer
Kat.nr: ODINCD9585/ODINLP9585
ISRC: NOFUA2385010

Liv Andrea Hauge. Foto: Anne-Kari Myrvik
Cover: Liv Andrea Hauge Ensemble - "Hva nå, Ekko?"