Nytt album fra Iren Reppen

Foto: Dag Jenssen

Det er mye som er virkelig, mye som har skjedd i virkeligheten av det som formidles på denne CD-utgivelsen. Men i dette eventyret, som det jo faktisk er, møter vi ei jente fra nord som har store drømmer, store ambisjoner, og som oppnår stor makt. Hva gjør makt med et menneske. Lytt og døm selv.

Lytt her

Dette er et litt uvanlig album. Det er ti låter, og ti mellomtekster som er basert på konsertforestillingen «Det e hardt å være bitch.». Men det er likevel et helt vanlig album med låter som andre album. De har bare en historie som forsøker og binde alt sammen. (Mellomtekstene er kun utgitt på den fysiske cd-utgivelsen)

Albumet er spilt inn i studio med ønske om å gi lytteren en så «live» opplevelse som mulig. Prøvetiden ved Det Norske Teatret har gitt bandet gode muligheter og tid til å utvikle ideer og sound for hver enkelt av Svein Gundersens låter, samt eventyrstemningen og rollespill i samarbeid med regissør Nils Petter Mørland.

Iren Reppen har en sammensatt karriere som skuespiller, artist – og sjef! Det er denne siste rollen, som sjef, hun her tar tak i – som skuespiller og artist. For 26 år siden skrev Iren Reppen showet "Det e hardt å være mainn", som ble spilt på hovedscenen på Det Norske Teateret, filmet av NRK og utgitt på CD (der finner man sanger som «Pene menn» og «Bedøv mæ»). Også den gang med Svein Gundersen. «Det e hardt å være bitch» er en historie med en klar parallell til «Det e hardt å være mainn». Begge handler om makt, og om en kvinne som har mer makt enn hun kanskje selv er klar over. Samme dag som albumslippet, setter Iren Reppen igang med en ny spilleperiode av showet «Det e hardt å være bitch», på Det Norske Teatret i Oslo.