Nytt album fra Iren Reppen

Foto: Dag Jenssen

Det er mye som er virkelig, mye som har skjedd i virkeligheten av det som formidles på denne CD-utgivelsen. Men i dette eventyret, som det jo faktisk er, møter vi ei jente fra nord som har store drømmer, store ambisjoner, og som oppnår stor makt. Hva gjør makt med et menneske. Lytt og døm selv.

Lytt her

Dette er et litt uvanlig album. Det er ti låter, og ti mellomtekster som er basert på konsertforestillingen «Det e hardt å være bitch.». Men det er likevel et helt vanlig album med låter som andre album. De har bare en historie som forsøker og binde alt sammen. (Mellomtekstene er kun utgitt på den fysiske cd-utgivelsen)

Albumet er spilt inn i studio med ønske om å gi lytteren en så «live» opplevelse som mulig. Prøvetiden ved Det Norske Teatret har gitt bandet gode muligheter og tid til å utvikle ideer og sound for hver enkelt av Svein Gundersens låter, samt eventyrstemningen og rollespill i samarbeid med regissør Nils Petter Mørland.

Iren Reppen har en sammensatt karriere som skuespiller, artist – og sjef! Det er denne siste rollen, som sjef, hun her tar tak i – som skuespiller og artist. For 26 år siden skrev Iren Reppen showet "Det e hardt å være mainn", som ble spilt på hovedscenen på Det Norske Teateret, filmet av NRK og utgitt på CD (der finner man sanger som «Pene menn» og «Bedøv mæ»). Også den gang med Svein Gundersen. «Det e hardt å være bitch» er en historie med en klar parallell til «Det e hardt å være mainn». Begge handler om makt, og om en kvinne som har mer makt enn hun kanskje selv er klar over. Samme dag som albumslippet, setter Iren Reppen igang med en ny spilleperiode av showet «Det e hardt å være bitch», på Det Norske Teatret i Oslo.

Nydelig sensommervise fra Fabeldyr12.8.2022 09:58:17 CEST | Pressemelding

Fabeldyr - "Under Paraplyen", Singel release: 12.08.2021 Under Paraplyen er en nydelig vise som forteller om sommerkjærlighet i regnet, med tekst skrevet av vokalist og vinner av NOPA-stipendet 2018, Margrete Skretting Bergset. Melodien er komponert av låtskriver og bassist Joachim M. Meyer, som henter inspirasjon fra visesangerarven etter Alf Prøysen og jazzmusikere som Jan Johansson og Helge Lien. «Under Paraplyen handler om sensommer, sene sommerkvelder, regn og litt forelskelse» - Margrete Skretting Bergset Hør "Under Paraplyen" her Fabeldyr er en Oslo-basert, akustisk sekstett, med utspring fra Norges Musikkhøgskole. Sammen skriver de musikk i moderne visetradisjon preget av samspillet mellom jazzmusikere og folkemusikere. Med inspirasjon fra hverdagens gleder og kvaler, byr de på fengende melodier og sårbare tekster som både trekker i smilebåndene og treffer hjertet på samme tid. I slutten av mai slapp de låta Vårtegn, den første av fire selvstendige singler som bandet slipper i

Andre singel fra Kim Myhrs kommende album!13.7.2022 09:48:56 CEST | Pressemelding

«Gifting Senselessly In Endless Lavishness» er andre singel ut fra Kim Myhrs kommende album “Sympathetic Magic”. Hør den her: https://orcd.co/giftingsenselesslyinendlesslavishness «Gifting Senselessly In Endless Lavishness er en tittel hentet fra en bok av Bojana Kunst. Musikken er veldig sjenerøs, nesten overdådig. Det første jeg skrev på stykket var orgelintroen, jeg ønsket noe ekstatisk og umiddelbart, og resten av sangen fløt naturlig inn i forskjellige partier. Å jobbe med et RnB-trommebeat var første gang for meg. Det er en jorda kvalitet som gir en fin kontrast til bølgene av 12-strengs gitar.» - Kim Myhr «Sympathetic Magic», som kommer den 19. august, er et delirisk og rørende musikkverk. Verket troner på toppen av Kim Myhrs jevnt voksende og betydelige produksjon som gitarist og komponist. Albumet er oppfølgeren til Kim Myhrs album You | me (2017), som ble hyllet vidt og mottok en «honorary mention» på Nordic Music Prize 2018. Den oppslukende varmen fra You | me er fortsatt ti

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.