Nytt album fra Hans Fredrik Jacobsen ute nå

Foto: Erik Johan Worsøe Eriksen

ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag.

Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer. Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned.

Solo og samspill
Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter, som til gjengjeld er ganske bearbeidet. Hans Fredrik Jacobsen forklarer vekslingen mellom samspillformer slik:

– Å spille solo er en annen måte å lytte på. Man lytter mer innover i seg selv. Etter å ha arbeidet alene i studio en stund var det fint å få med meg de som ellers er med her. Det er spennende med solospill, men i samspill skjer det ofte de mest fantastiske ting. Musikk er et språk. Å improvisere er som å ha en samtale du aldri har hatt før. Øret tar deg med på ukjente reiser, og av og til kan en oppleve å gjøre ting intuitivt uten å kunne redegjøre helt for hva som skjedde etterpå. Det er evig fascinerende.

Genreoverskridende multiinstrumentalist
ØRE er et genreoverskridende album, med elementer av mye av det musikeren har arbeidet med i sin mangeårige karriere. Her finner vi elementer av tidligmusikk, improvisert musikk, folkemusikk, viser, populærmusikk og såkalt verdensmusikk. Denne miksen gir et fascinerende og høyst personlig kunstnerisk uttrykk, der den røde tråden er variasjon og lek med kontraster, det å la musikken, i utgangspunktet, strømme uten tanke på om det passer sammen. Det har likevel blitt et helhetlig album, som viser hvorfor Hans Fredrik Jacobsen regnes for å være en av Norges mest allsidige multiinstrumentalister.

Tidligere prosjekter
ØRE er Hans Fredriks fjerde soloplate. De tre første var JóL (Via music 1998), Vind (Heilo 2004) og Trå dansen (Heilo 2013). I tillegg har han gitt ut Langt nord i skogen (KKV 1987) sammen med Tone Hulbækmo, Himalaya Blues (Heilo 2004 sammen med Knut Reiersrud og den nepalske gruppen Varja), Seljefløyta (Heilo 1997) med Steinar Ofsdal og Hallgrim Berg, og 3 album sammen med middelaldergruppa Kalenda Maya: Renaissance and medieval music (Simax 1985), Norse ballads (KKV 1989) og Pilegrimsreiser (KKV 1997). Hans Fredrik har medvirket på ca 100 album som studiomusiker, og har, ved siden av sitt lange samarbeid med Tone Hulbækmo, også samarbeidet med blant annet Erik Bye, Sondre Bratland, Secret HER Garden, Sissel Kyrkjebø, Annbjørg Lien og poeter som Halldis Moren Vesaas, Ove Røsbak og Ola Jonsmoen.

Hør ØRE i sin helhet her!

Konserter
Lørdag 16. februar: Galleri Tøysentralen, Tolga
Søndag 17. februar: Den gamle Prestegården, Alvdal
Onsdag 20. februar: Josefine viseklubb, Oslo
Torsdag 21. februar: Tante Gerda scene, Hamar
Lørdag 23. februar: Det lille hotell, Risør

Artwork for ØRE

Synnøve Brøndbo Plassen slipper debutalbum med slåttetralling fra Folldal!22.10.2021 11:44:26 CEST | Pressemelding

"Hjemve" betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen sitt debutalbum! Med denne utgivelsen ønsker Synnøve å løfte frem den fantastiske tradisjonen for slåttetralling fra hennes hjembygd Folldal. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra, som har resultert i en nydelig debutplate, produsert av den prisvinnende folkemusikeren og komponisten Gjermund Larsen. Plateslipp blir på Sentralen i Oslo, fredag 22. oktober!

Stian Carstensen releases the musical masterpiece "Musical Sanatorium"22.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Listen to "Musical Sanatorium" here Drawing inspiration from the wild hills of Carpathia, the endless dark forests of Hyperborea, the ruin-strewn plains of Thrace to the rugged Anatolian plateau, noted multi-musician and composer Stian Carstensen has created a remarkable album that truly reflects his unique and versatile talents. The musical masterpiece "Musical Sanatorium" is out now. Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed band Farmers Market. He is actively involved in a variety of musical genres and plays an increasing number of solo concerts, classical and jazz, and folk music at festivals all around the globe. He is a multiple prize-winning recipient of music industry awards and has collaborated with several prominent artists on numerous projects. He was recently nominated for the prestigious Nordic Council Music Prize 2021 based on "Musical Sanatorium". Musically he is recognized for groundbreaking work blending diff

Stian Carstensen slipper det spektakulære mesterverket "Musical Sanatorium" i dag!22.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

Hør "Musical Sanatorium" her Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for det kritikerroste bandet Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister. Stian ble nylig nominert til Nordisk råds musikkpris 2021 basert på albumet "Musical Sanatorium". Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid innenfor forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grenser musikalsk. Musikken fra albumet kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de bulgarske eksotiske rytmene. Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, pedal steelgitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Musikken er dramatisk og storslagen med instrumentkombinasjoner som aldri tidligere har vært hørt. Albumet har bidrag fra anerkjente talenter som Mike Patton, Ol

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!