Nytt aktivt år for Norcem og karbonfangstprosjektet Brevik CCS

Norcems karbonfangstanlegg vokser seg større og mottar stadig flere besøkende. I januar kommer Tysklands visekansler Robert Habeck til Brevik for å kikke på anlegget.
Norcems sementfabrikk i Brevik vokser stadig. Fotograf Dag Jenssen

Etter et nytt aktivt år med bygging på fabrikken, begynner man nå å se konturene av det nye karbonfangstanlegget som skal integreres i fabrikken. Etter om lag to års riving og grunnarbeid, har man nå startet med bygging og installering, som er ventet å ta omlag to år.

Anlegget skal fange 400 000 tonn CO2 årlig, noe som tilsvarer halvparten av fabrikkens utslipp. 400 000 tonn CO2 tilsvarer utslippene fra omlag 200 000 fossildrevne personbiler årlig.

Stor interesse

Myndighetskontakt Per Brevik kan for andre år på rad registrere over 100 besøk og aktiviteter tilknyttet karbonfangstprosjektet.

-Vi er kommet langt i prosjektet, og det er en utrolig stor interesse for hva vi jobber med. Vi opplever interesse fra store aktører i inn- og utland, og vi merker at dette er noe som fenger både yngre og eldre generasjoner. Nærmest hver andre dag tar vi enten imot besøkende i Brevik, eller er ute og presenterer prosjektet, sier Brevik.

Prominent besøk

At prosjektet i Brevik, som er en del av regjeringens «Langskip»- prosjekt, vekker interesse internasjonalt bevises rett over nyttår. Fredag 6.januar kommer Tysklands visekansler Robert Habeck til Norcem i forbindelse med sitt norgesbesøk.

-At Tysklands visekansler kommer til Brevik er en fjær i hatten for alle som jobber med prosjektet. Dette viser at karbonfangstanlegget vårt virkelig er i ferd med å bli viden kjent. Vi skal være stolte over at vi har fått til dette, og vi ser frem imot besøket, sier Brevik.

Habeck kommer til Brevik sammen med Olje- og Energiminister Terje Lien Aasland og Næringsminister Jan Christian Vestre.

Norcems sementfabrikk i Brevik vokser stadig. Fotograf Dag Jenssen
Fotgraf Dag Jenssen
Fotograf Dag Jenssen

Norcem er en del av HeidelbergMaterials Group, som er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong.

Konsernet har ca. 50 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land.