Nygaarden har åpnet dørene

(Bergen, 23. desember 2022) Entras nyeste kontorbygg i Bergen, Nygaarden, har offisielt åpnet. Advokatfirmaet SANDS fikk æren av å være de aller første leietakerne som flyttet inn. Området har på kort tid blitt byens mest attraktive forretningsområde, og nybygget skal bidra til å gjøre området lettere tilgjengelig med en ny passasje.
Med Nygaarden og Media City Bergen (i bakgrunnnen) settes Nygård virkelig på kartet som Bergens nye forretningsområde.

– Gratulerer til SANDS med nye lokaler og til alle samarbeidspartnere og hele Entra-laget med vel gjennomført prosjekt! Dette har vi jobbet for i nesten ti år. Veien hit har vært lang, og til dels kronglete, men resultatet har blitt fantastisk. Med dette bygget settes Nygård og området rundt Media City Bergen for alvor på kartet, sier en fornøyd leder for Entra i Bergen, Sturla Hjelmervik.

Bergens nye forretningsområde
9. desember stod han for den offisielle åpningen av Nygaarden i Bergen da bygget ble overlevert fra LAB Entreprenør. Kun en drøy uke senere kunne advokatene i SANDS ta med seg sine lovbøker og flytte inn i flunkende nye lokaler. Kontoreiendommen Nygaard ligger på bybanestoppet Nygård, rett over gaten for Media City Bergen. Området har de siste årene blitt transformert til en av Bergens mest attraktive kontordestinasjoner.

Da Entra i 2013 startet utviklingen av Media City Bergen, så eiendomsselskapet også potensialet i den attraktive tomten rett over gaten. I 2018 var avtalen med selgerne på plass og reguleringsplanen godkjent. Siden den gang har Entra jobbet med utviklingen av tomten.

– Dette var et forfallent område som folk hastet forbi. Bybanen satte det på kartet, og nå er vi stolte over å åpne det vi mener er et av Bergens flotteste kontorbygg. I tillegg til selve kontorbygget, skal vi også etablere en gangvei som åpner opp området mellom Nygaarden og våre naboer på Universitetet og Nygårdshøyden. Med Nygaarden har vi skapt et nytt byrom, samtidig som vi har bidratt til etableringen av det som kanskje er Bergens mest attraktive forretningsområde, sier Hjelmervik.

Stolt av det moderne Bergen
Under åpningen av bygget var direktør for Plan- og bygningsetaten i Bergen, Tarje Wanvik, til stede. Han skryter av det Entra har fått til i området.

– Dette bygget er et ektefødt barn av det moderne Bergen, og det gir meg en barnslig glede å se det realisert, sier Wanvik.

Han forteller at det er lite som gleder ham mer enn gode aktivitetspunkter rundt bybanestoppene.

– Det er veldig kjekt å se at det er lagt sjel i utviklingen av gode utearealer og forbindelseslinjer, samtidig som det har blitt brukt gode materialer. Dette har blitt fantastisk flott, sier Wanvik.

Mange å takke
Hjelmervik i Entra forteller at bygget ikke hadde vært mulig å realisere uten alle som har bidratt med sin kompetanse.

– Det er flere hundre mennesker som har vært med å gjøre dette prosjektet mulig. Vi har lagt listen høyt, noe som har krevd mye av mange. Å takke hver enkelt er umulig, men både arkitektene i LINK Arkitektur og LAB som har vært entreprenør, fortjener en stor honnør i tillegg til hele Entra-laget som har arbeidet utrettelig for at prosjektet nå er nær ferdigstilt.

Bygget er nesten helt utleid. Advokatfirmaet SANDS har allerede overtatt sine nye lokaler, og rett over nyttår flytter også Rambøll, Sopra Steria og Henning Larsen inn. Søtt + Salt vil stå for driften av personalrestauranten i bygget samt et nytt bakeriutsalg som vil være åpent for hele byen.

– Kontorbygget Nygaarden tilfører området noe som ikke finnes her i dag. Det gir hele sentrum sør og Nygård et løft. Dette er Bergens nye forretningsområde, og det nærmeste man kommer et «Central Business District» i Bergen, sier Hjelmervik.

Fakta om Nygaarden:
Adresse: Nygårdsgaten 91
Størrelse: ca. 12.000 kvadratmeter
Byggeperiode: mars 2021 til desember 2022
Leietakere: SANDS, Rambøll, Sopra Steria, Henning Larsen og Søtt + Salt
Arkitekt: LINK Arkitektur
Entreprenør: LAB Entreprenør med flere underentreprenører
Eier: Entra

Kristian Røise Dahl, senior kommunikasjonsrådgiver i Entra, tlf. 958 41 992, epost: krda@entra.no

Det er enkelt å reise kollektivt til og fra Nygaarden. Tettere på Bybanen er det vanskelig å komme.
Etasjene i Nygaarden er i ferd med å bli ferdigstilt. SANDS har allerede startet flytteprosessen, og flere leietakere flytter inn over nyttår.
Et luftig atrium bidrar til mye dagslys.