Volkswagen Nyttekjøretøy

Nye Volkswagen Caddy: Større, mer praktisk, mer effektiv og mer intelligent

Del
Volkswagen Caddy er bygget i mer enn tre millioner eksemplarer. Nå lanseres den 5. generasjonen. For første gang baseres allrounderen på MQB-plattformen, den samme som brukes i Volkswagen Golf 8. Det gir helt nye teknologiske muligheter.
Nye Volkswagen Caddy
Nye Volkswagen Caddy
  • Innovativ teknisk basis: En helt ny konstruksjon basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB)
  • Karaktersterkt design, utvendig og innvendig – kombinert med høy funksjonalitet
  • Allrounder: Nye Caddy lanseres som varebil, kompakt MPV og campingbil
  • Rommelig: Alle versjoner har høy plassutnyttelse
  • Lenger akselavstand og større skyvedører: Nye Caddy Maxi rommer nå to europaller
  • Digital og koplet til internett: For første gang kan Caddy leveres med digitale instrumenter og tallrike nettbaserte tjenester

Fra lanseringen vil det være mulig å konfigurere nye Caddy Maxi MPV i de nye utstyrsnivåene «Life» og «Style». Varebilen kommer som «Cargo» og «Cargo Maxi» (lang akselavstand).

Volkswagen Nyttekjøretøy vil tilby den femte generasjonen av Caddy med 4MOTION firehjulsdrift fra våren 2021. Dette inkluderer Caddy California. I 2021 kommer også en etterfølger til Caddy Alltrack – den nye, frittstående Caddy PanAmericana. Det er en MPV/SUV-crossover som sikter seg inn mot globetrottere.

Priser

Priser for Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 75HK starter på kr. 270 300,- inkludert avgifter og mva. (eks. frakt- og leveringsomkostninger).

Priser for Volkswagen Caddy Cargo Maxi 2.0 TDI 102 HK starter på kr. 323 700,- inkludert avgifter og mva. (eks. frakt- og leveringsomkostninger).

Prisliste finnes her: https://www.volkswagen-nyttekjoretoy.no/no.html

Karaktersterkt design og nytt interiør

Overgangen til MQB-basisen er synlig på den lengre akselavstanden. Økningen fra 2 682 mm til 2 755 mm gir Caddy nye dimensjoner og et mer dynamisk utseende. Designerne har utnyttet den nye basisen til å skape et helt nytt karosseri – mer karaktersterkt enn noen gang.

Også når det gjelder konstruksjon og spesifikasjoner gir den nye basisen et nytt utgangspunkt. Dette inkluderer et panoramasoltak på hele 1,4 m2, og mulighet for elektrisk lukking av skyvedørene og bakluken som tilvalg.

Lettmetallfelger i 16-, 17- og for første gang 18-tommer er også en nyhet. Caddy har også nye LED-lykter foran og bak. «Keyless Access» i «Advanced»-versjon vil gi automatisk opplåsing av dørene når føreren nærmer seg med nøkkelen i lomma – uten engang å berøre håndtaket. Det nye systemet er basert på en grensesprengende teknologi, noe som gjør det ekstremt sikkert.

Et av de mest rommelige interiørene i segmentet

Innvendig imponerer nye Caddy med høyteknologiske løsninger og mer plass. Caddy Cargo har 3,1 m3 lastevolum (etter SAE V6-standarden), i Caddy Maxi er kapasiteten 3,7 m3. En nykonstruert bakaksel med spiralfjærer gir mer tilgjengelig lasteplass: En europall kan nå lastes sideveis i Caddy Cargo. Avstanden mellom hjulhusene er nemlig 1 230 mm.

Skyvedørene har nå en lasteåpning på 840 mm (tidligere: 701 mm), noe som gjør at nye Caddy Cargo Maxi kan to europaller – et stort konkurransefortrinn. Maksimal lastelengde er 1 797 mm for Cargo, og 2 150 mm for Cargo Maxi.

Caddy Maxi personbilutgavene leveres med syv seter som standard. Nå kan hvert sete fjernes individuelt, noe som gir maksimal fleksibilitet. I tillegg kommer den kjente og kjære funksjonaliteten at setene både på rad to og tre kan foldes sammen og tippes forover – og enkelt tas helt ut.

Personbilutgavene har en bagasjeplass på opptil 2 556 liter (helt opp til taket, helt fram til forsetene). Med fem seter i bruk er maksimal bagasjeplass fremdeles imponerende 1 213 liter. Maksimal lastlengde i disse utgavene er 1 913 mm (fram til første seterad), med en maksimal bredde mellom hjulhusene på 1 185 mm.

Høyteknologisk digitalcockpit med touchknapper

Alle betjeningselementene er nydesignet. Brukergrensesnittet er enten analoge instrumenter i kombinasjon med et digitalt multifunksjonsdiplay, eller – som tilvalg (standard på «Style») – den nye «Digital Cockpit» med heldigitale instrumenter.

Radio- og navigasjonssystemet finnes i tre utgaver, med 8.25 eller 10-tommers touchskjerm. Kombinasjonen av «Digital Cockpit» og toppnavigasjonen «Discover Pro» gir et nytt digitalt landskap – «Innovision Cockpit». En Online Connectivity Unit (OCU) med integrert eSIM gir tilgang til en rekke nettbaserte tjenester.

Nye Caddy får også digitale knapper for lys, sikt, lyd og menyfunksjoner. Den tradisjonelle vribryteren for lysene har gjort sin tjeneste – nå er den avløst av «Light & Sight»-panelet. Det er plassert på venstre side. Sammen med cockpit og infotainmentsystemet utgjør det en linje for sikt og kontroll. Touchknapper like under infotainmentsystemet gir direktestyring av funksjoner som klimatisering, assistentsystemer og parkeringsfunksjoner.

I tillegg gjør ekstra kraftige LED-lys og uttak for 230 volt livet med nye Caddy enklere. En annen nyskapende detalj er takventilen for bedre klimatisering bak i Caddy.

Nye assistentsystemer gjør Caddy sikrere og enklere å kjøre

Fem av til sammen 19 assistentsystemer er helt nye i Caddy, de andre er oppdatert eller utvidet med nye funksjoner. Nye systemer inkluderer «Travel Assist», som for første gang gir mulighet for assistert kjøring i hele hastighetsområdet i et nyttekjøretøy fra Volkswagen. Når Caddy er utstyrt med «Travel Assist», har rattet kapasitive sensorer som registrerer selv de letteste rattberøringer.

En annen nyhet i Caddy er nødbremsfunksjon for møtende biler i kryss – det er standard i alle utgaver. Også nytt i Caddy – og for første gang i en varebil i A-segmentet: «Trailer Assist», som gjør rygging med tilhenger betydelig enklere, slik vi kjenner det fra Crafter.

Dobbeldosering i TDI-motorene – og plug-in kommer

De nye firesylindrede dieselmotorene er av nyeste utviklingstrinn. For første gang i et nyttekjøretøy fra Volkswagen benyttes det nye systemet for dobbeldosering av AdBlue. Det finnes i utgavene med 55 kW (75 hk), 75 kW (102 hk) og 90 kW (122 hk), med både sekstrinns manuell girkasse, og 7-trinns DSG automatgir. Med to SRC-katalysatorer og dobbeldosering, reduseres utslippene av NOx betydelig sammenlignet med foregående modeller. TDI-motorene i nye Caddy er blant de reneste turbodieselene i verden.

Caddy kan også levers med en TSI-bensinmotor med 84 kW (114 hk), og en drivlinje med plug-in hybrid kommer senere (eHybrid). Alle de nye drivlinjene gir en bedre driftsøkonomi enn tidligere utgaver.

Her bidrar også aerodynamikken til det nye designet: Cw-verdien er redusert til 0,30, ned fra 0,33 i forrige modell. Dette er en ny målestokk i klassen. Nye Caddy vil være 10% mer drivstofføkonomisk en snittet av konkurrentene, noe som også gir lavere utslipp av CO2.

Lansering i Norge

De første bilene kommer til Volkswagen Nyttekjøretøy forhandlerne i fjerde kvartal 2020. Markedsintroduksjonen i Norge blir i januar 2021.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Nyttekjøretøy
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Følg pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen Nyttekjøretøy på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye