NAF

Nye vogntogkrav: NAF forventer færre farlige vogntog i vinter

Del

Dette blir første vinter med strengere krav til vogntogene som kjører på norske vinterveier. - Flere kontroller og strengere krav til dekkene er en viktig innskjerping i regelverket, og vi håper det vil bidra til økt trafikksikkerhet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

NAF har vært en pådriver for strengere krav til vogntog på norske vinterveier. Men også økte midler til vedlikehold og fornying er nødvendig for å bedre trafikksikkerheten. Foto: NAF
NAF har vært en pådriver for strengere krav til vogntog på norske vinterveier. Men også økte midler til vedlikehold og fornying er nødvendig for å bedre trafikksikkerheten. Foto: NAF

En NAF-undersøkelse fra 2019 avdekket at hele 72 prosent var bekymret for tilstanden til vogntog på norske vinterveier. Nesten halvparten, 45 prosent, rapporterte at de har sett vogntog som står fast eller har kjørt av veien. 

Etter påtrykk fra blant annet NAF skjerpet Samferdselsdepartementet i fjor kravene til vogntogenes dekk. Fra november 2020 er det kun dekk merket med «alpesymbolet» som er godkjente på drivende og styrende aksler i Norge, og det ble gitt en ekstrabevilling til flere kontroller. Det blir også høyere gebyrer dersom reglene brytes.  

- I tillegg til strenge krav til vogntogene som kjører på veien, er det viktig at også selve veien er godt vedlikeholdt. Her er det fortsatt mye som mangler, og vi har foreslått at neste Nasjonal transportplan skal inneholde en helhetlig plan for hvordan vedlikeholdsetterslepet skal hentes opp igjen, sier Ryste.  

Midtdeler kan redde liv

En viktig del av dette er å utbedre strekninger der trafikken har økt og det er behov for midtdeler. Både på riksveiene og fylkesveiene er etterslepet på dette feltet stort. I tillegg kommer alle veistreningene der det til og med mangler gul midtstripe. På riks- og europaveiene alene er det mer enn 1000 kilometer vei som mangler gul midtstripe. 

I perioden 2014-2019 var det til sammen 140 dødsulykker mellom personbiler og vogntog, viser Samferdselsdepartementets egne rapporter. Rundt en fjerdedel av disse var forårsaket av vogntoget.  

- De mest alvorlige ulykkene skjer i hovedsak på veier der farten er høy og det ikke er fysisk skille mellom kjøreretningene, sier Ryste.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NAF har vært en pådriver for strengere krav til vogntog på norske vinterveier. Men også økte midler til vedlikehold og fornying er nødvendig for å bedre trafikksikkerheten. Foto: NAF
NAF har vært en pådriver for strengere krav til vogntog på norske vinterveier. Men også økte midler til vedlikehold og fornying er nødvendig for å bedre trafikksikkerheten. Foto: NAF
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom