Kongelig Norsk Automobilklub

Nye Tyrigrava åpnet

Foran ett stort antall gjester ble totalrenoverte TYRIGRAVA høytidelig åpnet av Åse Kleveland onsdag 8 juni. Etter mer enn 5 år med oppussing kunne eierne KNA og NVK endelig invitere til åpning og utstilling. – Tyrigrava er blitt en historisk perle som både vi, motorfolket og Nordre Follo Kommune kan være stolte av, sa styreleder i Tyrigrava Børre Skiaker, under åpningen.

Bilutstilling og mange fremmøtte

Tyrigrava, som ligger vakkert til på Gamle Mossevei og langs Gjersjøen, har i mange år vært motorfolkets møtested. Kongelig Norsk Automobilklub og Norsk Veteranvognklubb kjøpte Tyrigrava i 2017 og har siden totalrenovert huset. På åpningsdagen var det invitert til storstilt feiring. Parkeringen var gjort om til en utstilling av kjøretøy, med alt fra en 1908 Rover veteranbil til en klassisk Cadillac, sporty Morgan, MC og helt nye sportsbiler. De mange fremmøtte var med på å skape en god atmosfære og ramme rundt arrangementet. Regnet holdt seg unna, og mange som benyttet muligheten til å ta en nærmere titt på både kjøretøy og den historiske bygningen.

Åse Kleveland innviet Tyrigrava

Blant de mange inviterte gjestene var også Åse Kleveland, som satte stor pris på å bli inviterte til åpningen; – Det er en stor ære og glede å være her i dag, sammen med så mange dedikerte motorfolk, sa Åse. Godt plassert mellom sin egen klassiske SAAB Sonett og Mustangen «Lillegul», kjent fra Børning-filmene, avsluttet Åse med hjertelige gratulasjoner før åpningssnoren ble høytidelig klippet. – Biler skal røre på seg, og dette er blitt ett levende møtested for alle som liker motor, enten du sitter på sykkel eller bil. Hit kan man dra, og det finnes noe for alle. Gratulerer med dagen, og lykke til med mange fine år og opplevelser!

Kulturhistorisk verdi

KNA og NVK har vært opptatt av å sikre stedet for motorfolket og gjøre det tilgjengelig for både enkeltpersoner og klubber, i tillegg til å legge til rette for at andre organisasjoner og næringslivet skal kunne leie møte- og konferanserom med store uteområder.  Alle 3 etasjene var åpnet for anledningen og klare til å vises fram av en tydelig stolt Styreleder i Tyrigrava, Børre Skiaker, som også fortalte om visjonen for den store restaureringsjobben; - KNA og NVK har vært opptatt av å ta vare på den kulturhistoriske verdien bygget har, i tillegg til nødvendige bygningsmessige tilpasninger slik at bygget og eiendommen kommer til nytte for både eiere og brukere. I dag fremstår Tyrigrava som en historisk perle som vi alle kan være stolte av og ikke minst ha glede av i mange år framover.

TYRIGRAVA FAKTA:

Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) og Norsk Veteranvognklubb (NVK) kjøpte eiendommen i 2017 og har siden totalrenovert både utvendig og innvendig for over 20 millioner. Prosjektet har fått midler av Kulturminnefondet til restaureringen, og i tillegg blitt tildelt en nasjonal pris for innsatsen som er lagt ned i å tilbakeføre fasaden til sin opprinnelige funkisstil. I begrunnelsen ble det lagt vekt på at: «Arbeidet er uført på en prisverdig måte. At Tyrigrava bevares og holdes åpen for allmenheten gjennom sosiale sammenkomster, skaper verdi for framtiden. Tyrigrava er et godt eksempel på vern gjennom bruk.»

Tyrigrava har hatt stor betydning for de som ferdes langs Gamle Mossevei siden 1930-årene, både på to og fire hjul. Siden 1950-årene har Tyrigrava vært et kjent utfartssted for MC og bilmiljøet, og er fremdeles ett yndet møtested for mange. På tirsdager samles Amcar-miljøet med biler, onsdager er det MC-folket og torsdagskveldene møtes de med Europeiske/ Japanske biler. Vi ser også at el-kjøretøy er på framgang. Det er over 1000 personer som besøker Tyrigrava ukentlig fra 1. mai til 1. oktober.I tillegg er bygningen med uteområdet stadig vertskap for ulike andre sammenkomster. Tyrigrava er, og skal fortsatt være, motorfolkets møtested. Tyrigrava ligger vakkert til på Gamle Mossevei ved Gjersjøen, kun 20 minutters kjøring fra Oslo Sentrum.

Vedlagte bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Foto: Tyrigrava/ Egil Nordlien.

Om Kongelig Norsk Automobilklub

Kongelig Norsk Automobilklub
1418 Kolbotn

KNA er den eldste bilorganisasjonen i Norge. Vi ble stiftet i 1907, i bilens spede barndom. Og vi tok umiddelbart på oss ansvaret for å tale bilens og bilistens og sak.

Og vi ble hørt. Vår stemme som bilfolkets talsmann veide tungt fra første øyeblikk. Faktisk kan vi hevde at vi var med å skape «bilfolket», fordi vi var med å sørge for at ‘folket’ fritt kunne ha bil da veitrafikkloven av 1912 ble vedtatt. Og da den første motorvognloven kom i 1912, hadde myndighetene allerede lyttet til oss i fem år.

Siden har vi sørget for å bli hørt, sett og lyttet til. Vi kan med hånden på hjertet si at så lenge det har rullet biler på norske veier, har KNA støttet, forsvart og kjempet for bilismen.