Nye tall: Norge mangler over 20.000 vernepleiere

Ny rapport viser at Norge har stor vernepleiermangel. Nå krever FO tiårig satsning for å utdanne flere.

Torsdag ligger FO og NAKU frem rapporten Ingen tid å miste. Rapporten viser at kun én av ti ansatte i tjenester til personer med utviklingshemming har vernepleierutdanning.

– Dette er skremmende lite. Vi har anbefalt tidligere at minst syv av ti bør ha høyere utdanning, hvorav de fleste bør være vernepleiere, sier Mimmi Kvisvik, forbundsleder i FO.

FO er fagforeningen og profesjonsforbundet for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. Kvisvik mener regjeringen må legge en strategi for å få ansatt flere vernepleiere. Rapporten viser også høy bruk av ufaglærte.

– Det handler om brukernes trygghet når en av tre har ikke formell kompetanse. Vi trenger en egen opptrappingsplan det neste tiåret, og det haster. Dette bør bli et tema for neste statsbudsjett, sier Kvisvik.

Liten bedring fra 70-tallet

Utredninger og tilsyn har lenge dokumentert uforsvarlige forhold i tjenester til personer med utviklingshemming. I 1973 konkluderte Lossius-utvalget med at «neppe noe arbeidsfelt har vært så avhengig av å benytte «ufaglært» arbeidskraft». Da var andelen vernepleiere på 7 prosent. På nærmere 50 år har andelen økt med omtrent 3 prosent.

Karl Elling Ellingsen er professor ved NTNU og leder av NAKU. Han har siden 2018 ledet utvalget som i dag legger frem rapport. Han mener utviklingen går for sakte.

– Høyere andel ansatte med vernepleierutdanning er en forutsetning for faglig forsvarlige tjenester. Det handler om å gi personer med nedsatt funksjonsevne mulighet til personlig utvikling og livsutfoldelse på lik linje med andre, sier Ellingsen.

Bør lovfeste kompetansen

Kvisvik mener det er på tide å lovfeste vernepleierkompetansen i kommunene.

– Vernepleiere blir stadig mer ettertraktet og jobber i alt fra rusomsorg og sykehjem til kriminalomsorgen og skoleverket. For å sikre riktig kompetanse i kommunale tjenester til personer med utviklingshemming må det lovfestes, sier hun.

Rapporten viser også utstrakt bruk av deltid, noe som går ut over kvaliteten i tjenestene.

– En av åtte jobber nå under 10 prosent. Bruken av deltid har bare økt. Kommunene må etablere en heltidskultur for å bli en mer attraktiv arbeidsgiver. Dessuten kan det være en påkjenning for brukere å forholde seg til mye forskjellig personell, sier Kvisvik.

Rapporten lanseres direkte på FOs facebook og youtube-side kl. 10.00, torsdag 18. juni.

Kontakt pressekontakt for intervju eller mer informasjon.

Karl Elling Ellingsen, professor ved NTNU og leder av NAKU