Nye tall for drivstoffpriser: Rekord-økning

Dieselprisen har økt med 49 prosent på ett år. Bensin har økt med 43 prosent, viser nye tall fra SSB. - Nå må regjeringen innse alvoret og kutte avgiftene, sier Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF, Norges Automobil-Forbund.
NAF krever avgiftskutt på bensin og diesel for å hjelpe husholdningene som nå sliter med høye priser (Foto: NAF)

Denne saken er korrigert 09.11 og vi har presisert at i Sverige ble en kontantstøtte foreslått av regjeringen, men ikke vedtatt.

Prisene på bensin og diesel fortsetter å øke. Snittprisen for en liter bensin i mai i år var på 22,96 kroner, og dieselprisen var 22,39 kroner.

- Det er en skremmende økning, og mange husholdninger sliter med disse rekord-prisene. Gjennom vinteren og våren har vi etterlyst tiltak, men blitt møtt av taushet. Regjeringen har lovet å kutte avgifter som rammer vanlige folk men følger ikke opp egne løfter, selv i en så ekstrem situasjon, sier Braadland.

Økningene rammer distriktene hardest

På en måned alene har prisen på drivstoff økt med henholdsvis 8,10 prosent for bensin og 6,67 prosent for diesel. Det er økninger som rammer spesielt hardt i distriktene, hvor færre har elbil og folk er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå opp.

- Vi har lagt frem en pakke på 30 milliarder kroner som vil få ned prispresset for bilistene og bidra til at flere kan skaffe seg elbil. Avgiftskutt er det viktigste tiltaket, og regjeringen kan få pumpeprisen betydelig ned om de bare vil, sier Braadland.

I Sverige foreslo regjeringen en kontantstøtte til bilistene, selv om denne ikke ble vedtatt . NAF har foreslått en liknende ordning i Norge også, samt å kutte omregistreringsavgift på elbil, kutte trafikkforsikringsavgiften og slette bompengegjeld.

Bakgrunn:

Priser på drivstoff per måned

Priser (kroner per liter)

Bensin, blyfri 95 oktan

Avgiftspliktig diesel

mai.22

Endring fra sist måned, prosent

8,1

Endring fra samme måned sist år, prosent