Nye styremedlemmer i Bertel O. Steen

Erik Tønnesen og Kent Jonsson er valgt inn som nye styremedlemmer i Bertel O. Steen.

Bilkonsernet Bertel O. Steen AS importerer og selger blant annet bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot, Opel, Kia, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo og Jeep. Ved utgangen av 2021 hadde bilvirksomheten en omsetning på 22,7 milliarder kroner og 2 773 ansatte. Nå kommer to nye aksjonærvalgte medlemmer inn i styret.

Erfaring fra bilbransjen
Erik Tønnesen er CEO i Optimera, som er en av Norges ledende aktører innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med sine rundt 200 utsalgssteder. Før han tiltrådte som konsernsjef i Optimera var Tønnesen Managing Director i Tibnor (2016-2020) og Managing Director i Skeidar (2014-2016).

Tønnesen har tidligere jobbet i Bertel O. Steen da han i perioden 1999 til 2005 var produktsjef og senere direktør for personbiler i Mercedes-Benz Norge.

Kent Jonsson er utdannet med en Master of Science i Electrical Engineering fra Chalmers i Gøteborg, og har i tillegg en MBA i International Marketing fra Handelshögskolan i samme by. Fra 2013 var Jonsson administrerende direktør og deleier av Upplands Motor AB i Stockholm, et forhandlerselskap som solgte bilmerkene Mercedes-Benz, Volvo, Ford og Renault ved 11 forhandlerlokasjoner. I 2021 kjøpte Volvo Car Retail AB, samt Bilia AB, opp deler av Upplands Motor AB. Jonsson fortsatte i sin stilling med oppdrag om å videreutvikle virksomheten og forberede overgangen til en ny ledelse senere samme år.

Styret i Bertel O. Steen AS består med dette av følgende medlemmer:

• Sverre Leiro (styreleder)
  • Carl E. Steen (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Thorvald Steen (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Line Aarnes (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Erik Tønnesen (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Kent Jonsson (styremedlem, aksjonærvalgt)
  • Knut Johan Andvik (styremedlem, ansattrepresentant)
  • Maria Rydmark (styremedlem, ansattrepresentant)
  • Christoffer Heggholmen (styremedlem, ansattrepresentant)

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 26 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Våre ca. 2 700 medarbeidere leter alltid etter nye løsninger – til det beste for kundene våre og samfunnet.