Nye støtteordninger avgjørende for å holde folk i arbeid

Regjeringen lover nye støttetiltak til et hardt rammet næringsliv, etter at nye innstramminger i smittevernreglene ble innført i går.
Forbundsleder i Negotia Monica A. Paulsen er glad det kommer nye støtteordninger til arbeidstakere og næringsliv i dag. Bilde: Terje Bergersen.

Regjeringen fremmet i dag utvidede og noen nye kompensasjonsordninger, i møte med stigende smittetall og kraftige nye innstramminger.

- Dette er krevende tider for mange av våre medlemmer, derfor er det viktig at det kommer støtteordninger til arbeidstakere og næringsliv med alle nye innstramminger,  sier Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia.

Denne gangen kommer støtten til bedriftene med forbehold om at de som går med overskudd i 2021 må tilbakebetale deler av støtten.

- I kompensasjonsordningene til bedriftene er det denne gangen stilt klare føringer på at eiere ikke skal ta utbytte på fellesskapets midler. Dette er noe vi etterlyste sist. Det er bra, fordi det vil sikre en bedre omfordeling av støtten til de som virkelig trenger det, sier Paulsen.

Den midlertidige dagpengeordningen utvides til ut februar for arbeidsledige og permitterte. Det samme er tilfelle for kompensasjonsordningene for selvstendig næringsdrivende og frilansere.

- Det er helt avgjørende at tiltak som de regjeringen innførte i går følges opp med trygge støtteordninger for de arbeidstakerne som blir rammet hardest. For Negotia går de nye restriksjonene mest ut over våre medlemmer i det frivillige og i reiselivet. De som lever av å lage møteplasser for at du og jeg skal kunne samles. Til alle våre medlemmer i disse bransjene så er vi er her for å hjelpe. Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på, sier Paulsen.

I tillegg annonserte regjeringen i dag at de vil utvikle en ny lønnstøtteordning som er tilpasset situasjonen og støttetiltakene.

- Vi vil følge nøye med hva som kommer fra regjeringen på ny lønnstøtteordning. Dette kan være et svært viktig tiltak for å holde folk i arbeid, sier Paulsen.

- Til alle oss andre, nå brettet vi opp ermene for en ny dyst. Vær rause med hverandre, ta en telefon til en du kanskje vet har det tøft, hold meteren og bruk munnbind der du ikke kan holde en meter, avslutter Paulsen.