Nye SSB-tall: Flere innvandrere deltar i friluftslivet

Andelen av innvandrere som går på tur har økt betraktelig siden 2017, viser tall fra SSB. – Gode nyheter, mener Norsk Friluftsliv.

MER POPULÆRT ENN FØR: Stadig flere innvandrere kommer seg nå ut i naturen jevnlig. Foto: Joe Urrutia

Levekårsundersøkelsen fra SSB viser at langt flere innvandrere oppgir at de går på tur en eller flere ganger månedlig, sammenlignet med i 2017.

– Dette er virkelig en gladnyhet. Det å komme seg ut på tur er bra for både kroppen og hodet, og gir ikke minst mye glede. I naturen er det også enklere å komme i snakk med nordmenn, sier Bente Lier, generalsekretær i fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

45 prosent av innvandrere oppgir nå at de går en til tre turer i måneden. Det er en økning på 13 prosent fra 2017.

Flere går på ski

Tallene viser også at innvandrere fra Asia, Afrika og Latin-Amerika og deler av Oceania nå mer på ski enn tidligere.

– Det er svært gledelig at nye grupper oppdager gleden av å gå på ski. Det er også en flott måte å bli kjent med norske tradisjoner, og holde seg fysisk aktiv gjennom en kald vinter, sier Lier.

Det er spesielt kvinner fra de ovennevnte landene som står for økningen i skiaktivitet.

Vil ha enda flere med ut

Lier forteller at friluftslivsorganisasjonene har satset tydeligere på inkludering de siste fem årene.

– Tallene tyder på at organisasjonenes arbeid for mer inkludering i friluftslivet har virket. Men vi har selvsagt en vei å gå for å få med oss enda flere ut, og her kan alle være med å bidra, sier hun.

Norsk Friluftsliv oppfordrer alle til å invitere med en nabo, kollega eller andre de kjenner som ikke er kjent med norsk turkultur, på tur i jula.

VIKTIG SATSING: Friluftslivsorganisasjonene har de siste årene økt sitt fokus på inkludering av flerkulturelle. Foto: Adriana Finstad