Nye riksveier for modulvogntog

Bakgrunnen er næringslivets ønsker om å redusere transportkostnadene.
Fra 21. desember åpnes de fleste riksvegstrekningene som er tillatt for 24 meter tømmervogntog også for modulvogntog. Det er begrensninger enkelte steder.
Fylkeskommunene og kommunene skal avgjøre hvilke fylkesveier og kommunale veier som åpnes for modulvogntog. I høringsrunden ble det uttrykt bekymring for økt slitasje og økte kostnader til vedlikehold av veiene. Det er i første omgang et mindre antall fylkesveier som åpnes for modulvogntog. Flere strekninger vil ventelig åpnes ved neste revisjon av veilistene.
Det er modulvogntog av type 1 og 2 som kan gå på tømmerveier. Modulvogntog er inntil 25,25 m lange. Modulvogntog type 3 tilfredsstiller ikke de nye sporingskravene.
Fakta
- Modulvogntog med lengde inntil 25,25 m har vært tillatt i Norge siden 2008, først som en prøveordning, og fra 2014 på permanent basis. I dag dekker modulvogntogvegnettet ca. 5 150 km, hvorav om lag 4 250 km er riksveg.
- Statens vegvesen sendte 11. mars 2020 på høring forslag om å tillate modulvogntog på alle veier som i dag er tillatt for 24 m tømmervogntog. Endringen ville gi modulvogntogene adgang til et vegnett på ca. 55 000 km.
- Nærmere bestemt innebar forslaget å endre sporingskravet slik at modulvogntog type 1 og 2 og 24-metersvogntog får trafikkere veger som i dag er tillatt for 24 m tømmervogntog. Modulvogntog type 3, som på grunn av sin konstruksjon ikke vil kunne oppfylle det skjerpede sporingskravet, vil fortsatt kunne trafikkere dagens modulvogntognett. Det samme vil i en overgangsperiode gjelder type 1 og 2 som ikke oppfyller nytt sporingskrav.
- Etter høringen har departementet fastslått at fylkene og kommunene får ansvaret for å bestemme hvilke slike strekninger på fylkes- og kommunale veier som skal åpnes for modulvogntog.
- I tillegg til de foreslåtte forskriftsendringene, innebar forslaget også å gå bort fra å dagens ordning hvor Statens vegvesen vurderer hver ny modulvogntogstrekning i henhold til NA-rundskriv 2016/1 Kriterier for vegers egnethet for modulvogntog.
Se veglistene:
Nøkkelord
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt for ombygging av E39 Veibustkrysset17.10.2025 12:59:04 CEST | Pressemelding
Divisjonsdirektør Kjell Inge Davik signerte fredag kontrakt med entreprenøren Busengdal AS om ombygging av E39 Veibustkrysset. Kontraktssummen er på ca 78 millionar kroner (eks.mva), og arbeidet vil starte opp så fort som mogleg.
Dette er reglene for kjetting og vinterdekk på tunge kjøretøy17.10.2025 10:24:27 CEST | Pressemelding
Vinteren er på vei flere steder i landet og det er derfor viktig å kjøre riktig skodd fremover.
Stenger E134 vest for Kongsberg for å montere bru17.10.2025 10:20:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen er i gang med å bygge nye Kobbervoll bru. Fra fredag 31. oktober kl. 20 til mandag 3. november kl. 06 blir E134 stengt for å montere ny bru.
Riksveg 4 Støyperilokket i Gjøvik får bedre belysning16.10.2025 11:34:56 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte ut innkjøringslyset til Styøperilokket. Arbeidet skal gjøres om kvelden og natta i perioden mandag 20. til fredag 24. oktober.
Når skal du skifte til vinterdekk?16.10.2025 09:29:53 CEST | Pressemelding
Vinteren er i anmarsj, og tiden er inne for å skifte dekk. Ikke vent til første snøfall – da kan det være for sent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom