Nye riksveier for modulvogntog

Bakgrunnen er næringslivets ønsker om å redusere transportkostnadene.
Fra 21. desember åpnes de fleste riksvegstrekningene som er tillatt for 24 meter tømmervogntog også for modulvogntog. Det er begrensninger enkelte steder.
Fylkeskommunene og kommunene skal avgjøre hvilke fylkesveier og kommunale veier som åpnes for modulvogntog. I høringsrunden ble det uttrykt bekymring for økt slitasje og økte kostnader til vedlikehold av veiene. Det er i første omgang et mindre antall fylkesveier som åpnes for modulvogntog. Flere strekninger vil ventelig åpnes ved neste revisjon av veilistene.
Det er modulvogntog av type 1 og 2 som kan gå på tømmerveier. Modulvogntog er inntil 25,25 m lange. Modulvogntog type 3 tilfredsstiller ikke de nye sporingskravene.
Fakta
- Modulvogntog med lengde inntil 25,25 m har vært tillatt i Norge siden 2008, først som en prøveordning, og fra 2014 på permanent basis. I dag dekker modulvogntogvegnettet ca. 5 150 km, hvorav om lag 4 250 km er riksveg.
- Statens vegvesen sendte 11. mars 2020 på høring forslag om å tillate modulvogntog på alle veier som i dag er tillatt for 24 m tømmervogntog. Endringen ville gi modulvogntogene adgang til et vegnett på ca. 55 000 km.
- Nærmere bestemt innebar forslaget å endre sporingskravet slik at modulvogntog type 1 og 2 og 24-metersvogntog får trafikkere veger som i dag er tillatt for 24 m tømmervogntog. Modulvogntog type 3, som på grunn av sin konstruksjon ikke vil kunne oppfylle det skjerpede sporingskravet, vil fortsatt kunne trafikkere dagens modulvogntognett. Det samme vil i en overgangsperiode gjelder type 1 og 2 som ikke oppfyller nytt sporingskrav.
- Etter høringen har departementet fastslått at fylkene og kommunene får ansvaret for å bestemme hvilke slike strekninger på fylkes- og kommunale veier som skal åpnes for modulvogntog.
- I tillegg til de foreslåtte forskriftsendringene, innebar forslaget også å gå bort fra å dagens ordning hvor Statens vegvesen vurderer hver ny modulvogntogstrekning i henhold til NA-rundskriv 2016/1 Kriterier for vegers egnethet for modulvogntog.
Se veglistene:
Nøkkelord
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ryfylke - offisiell opning av Juvo rasteplass14.11.2025 14:08:20 CET | Pressemelding
Tysdag 11. november opna Statens vegvesen ein ny rasteplass i Brattlandsdalen langs Nasjonal turistveg Ryfylke. Torbjørn Indrebø, varaordførar i Suldal kommune, stod for den offisielle opninga.
Veioppmerking vil gi kø på E18 fra fredag til lørdag13.11.2025 14:08:03 CET | Pressemelding
Fra fredag kveld til lørdag formiddag blir det arbeidet med veioppmerking på E18, det vil gi innsnevringer og kø også denne helgen.
Testar eigen kolonne for tungbilar over E134 Haukelifjell13.11.2025 14:00:28 CET | Pressemelding
Kommande vinter vil Statens vegvesen prøva ut eigen tungbilkolonne når Haukelifjellet blir stengd for vanlege køyretøy. Det blir strenge krav for å bli med.
Vil du prøvekjøre ny riksveg 3 forbi Messeltsvingene?12.11.2025 11:16:08 CET | Presseinvitasjon
Statens vegvesen åpner ny veg forbi de ulykkesutsatte Messeltsvingene på rv. 3, onsdag 26. november. Onsdag 19. november 10:00-12:00 kan media prøvekjøre den nye vegstrekningen sammen med Olsbakk transport og Vegvesenet.
Øving i Skogafjellstunnelen12.11.2025 07:56:34 CET | Pressemelding
Måndag 17. og 24. november held Statens vegvesen brannvernøving i E39 Skogafjellstunnelen i Bjørnafjorden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
