Nye regler om bærekraftsrapportering kommer fra 2024

Verdipapirlovutvalget legger frem sin innstilling i mai. I første omgang omfattes kun de største foretakene.
- For de fleste rapporteringspliktige vil det være et omfattende arbeid som må gjøres for å tilpasse seg de nye kravene, sier fagdirektør for selskapsrapportering og bærekraft i Revisorforeningen, Kjersti Okstad Kirkeby.

Utvalgets forslag gjelder norske regler som skal gjennomføre det nye EU-direktivet om bærekraftsrapportering. Fristen i direktivet for å vedta og sette kraft nødvendige lovregler er 6. juli 2024.

- Vi har ikke fått signaler fra ansvarlige myndigheter som tyder på at denne tidsplanen ikke vil holdes, sier fagdirektør for selskapsrapportering og bærekraft i Revisorforeningen, Kjersti Okstad Kirkeby. De største foretakene vil få rapporteringsplikt fra og med regnskapsåret 2024.

Omfattende krav

- For de fleste rapporteringspliktige er det et omfattende arbeid som må gjøres for å tilpasse seg de nye kravene, sier Kirkeby

Reglene innføres trinnvis slik:

• Gruppe 1 - fra regnskapsår som starter på eller etter 1. januar 2024
    Omfatter store foretak (se gruppe 2) som er foretak av allmenn interesse og har et gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret på over 500 årsverk. Gjelder noterte foretak, banker, kredittforetakog forsikringsforetak.

• Gruppe 2 - fra regnskapsår som starter på eller etter 1. januar 2025
    Store foretak som ikke inngår i gruppe 1. Som store foretak regnes foretak som på balansedagen overskrider to av følgende tre terskelverdier: Balansesum 160 millioner kroner. Salgsinntekter 320 millioner kroner. Gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret 250 årsverk.

• Gruppe 3 - fra regnskapsår som starter på eller etter 1. januar 2026
    Små og mellomstore noterte foretak. Små og mellomstore foretak er foretak som er under grensene for store foretak (se gruppe 2). Unoterte små og mellomstore foretak omfattes ikke av de nye reglene.

Vil gjelde for 2000 foretak

- Foreløpige beregninger viser at det vil være i overkant av 2000 foretak som omfattes. Av disse vil rundt 1500 kunne benytte et unntak som gjelder for datterselskaper hvor morselskapet utarbeider konsolidert bærekraftsrapport, sier Kirkeby.

Revisorforeningen er en interesse- og kompetanseorganisasjon for statsautoriserte revisorer i Norge. Mye har skjedd på de snart hundre årene Revisorforeningen har eksistert. I dag befinner våre medlemmer seg i front av samfunnsutviklingen. Revisor bekrefter at informasjonen virksomhetene gir til omverdenen er til å stole på. Tillit er fundamentalt for en velfungerende økonomi; både for å sikre velferdssamfunnet inntekter og tillit til selskapers rapportering for alle interessenter.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Revisorforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.