Nye regler for passasjerskip ved Svalbard

– Regjeringen vil arbeide for bærekraftig aktivitet på og ved Svalbard. Vi vil styrke sikkerheten knyttet til den økte skipsaktiviteten i nord. Det er derfor viktig at vi nå får på plass nye krav til passasjerskip som seiler ved Svalbard. Reglene skal hindre ulykker og redusere konsekvensene av eventuelle ulykker i dette avsidesliggende og sårbare området, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Den nye forskriften gjelder territorialfarvannet ved Svalbard og skal sørge for at alle passasjerskip er bygget, utrustet og driftet på en måte som gir betryggende sikkerhet for liv og helse, miljø og materielle verdier på Svalbard. Dette gjelder både norske og utenlandske skip.
Forskriften kan innebære ombygginger og tilpasninger for skip som ikke har internasjonale sertifikater (SOLAS). For disse skipene er det lagt opp til en overgangsordning på fem år som gir rederiene mulighet til å planlegge innfasingen av nye regler og eventuelt fordele kostnader over flere år.
– Det er mange hensyn å ta når det gjelder regulering av skipsfart på Svalbard. For oss står skipssikkerheten i høysetet, sier fungerende Sjøfartsdirektør Lars Alvestad.
Sjøfartsdirektoratet har gjennom regelverksarbeidet vært i dialog med næringen, og særlig med The Association of Arctic Expedition Cruise Operators (AECO). Det er også avholdt dialogmøter både i Oslo og på Svalbard i forkant av høringen. Dette bidro til mange viktige innspill som igjen førte til justeringer av forslaget. Samtidig har direktoratet hatt god dialog med Kystvakten og Sysselmannen på Svalbard som har bidratt med tilbakemeldinger på bredere basis.
– Direktoratet opplever at både næringen og offentlige instanser har vært konstruktive og har forståelse for sikkerhetsnivået som er lagt til grunn i den nye forskriften, sier Alvestad.
Fakta og bakgrunn:
Frem til nå har krav til passasjerskip i territorialfarvannet ved Svalbard vært beskrevet i et veiledningsrundskriv, RSV 01-2017. Rederiene har kunnet føre passasjerer på Svalbard med ulike sertifikater og ulik sikkerhetsstandard. Dette rundskrivet erstattes nå av det nye regelverket.
Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har tidligere vedtatt særskilte regler tilpasset de spesielle forholdene i polare farvann. Polarkoden, som trådte i kraft 1. januar 2017, gir globalt bindende regler for skip i internasjonal fart som skal ferdes i polare farvann. Det internasjonale fokuset har gitt en ekstra oppfordring til å se på regler for passasjerskip i vårt polare farvann.
Svalbard ligger innenfor det geografiske innslagspunktet for Polarkoden, og de hensyn som ligger bak innføringen av polarkoden gjør seg etter regjeringens vurdering gjeldende også for skip som opererer på Svalbard. Sjøfartsdirektoratet har på den bakgrunn vurdert behovet for å innføre polarkodens krav også for disse skipene.
For skip på Svalbard som har sikkerhetssertifikat for passasjerskip etter Den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1974 (SOLAS), vil den nye forskriften få begrenset eller liten økonomisk betydning. Disse skipene har allerede krav om å følge Polarkoden. Endringene for disse vil i hovedsak være operasjonelle.
Tall:
Tall fra Sysselmannen viser at skipstrafikken og passasjertallene på Svalbard har økt betraktelig fra 2008 til 2018:
2008:
28 oversjøiske cruiseskip Totalt antall passasjerer fraktet: 28 697
24 ekspedisjonscruiseskip Totalt antall passasjerer fraktet: 10 040
2018:
15 oversjøiske cruiseskip Totalt antall passasjerer fraktet: 45 900
59 ekspedisjonscruiseskip Totalt antall passasjerer fraktet: 21 000
Bilder
Om Nærings- og fiskeridepartementet

Kongens Gate 8
0032 Oslo
Pressevakt: 902 51 303 (ikkje SMS)https://www.regjeringen.no/nfd
Departementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.
Følg pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Norge inngår stor og viktig frihandelsavtale3.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
I går ettermiddag ble Norge og de andre EFTA-landene enige om en ny frihandelsavtale med MERCOSUR-landene i Sør-Amerika. Energi, industrivarer, skipsfart og sjømat er blant næringene som vil få bedre markedsadgang.
Næringsministeren til Ukraine Recovery Conference (URC) i Roma1.7.2025 11:38:08 CEST | Pressemelding
9.–11. juli er næringsminister Cecilie Myrseth i Roma for blant annet å representere Norge på gjenoppbyggingskonferansen Ukraine Recovery Conference.
Nytt regelverk på plass - åpner for søknader om fiskeoppdrett på land igjen1.7.2025 08:01:00 CEST | Pressemelding
Nærings- og fiskeridepartementet har i dag fastsatt endring av laksetildelingsforskriften og akvabiosikkerhetsforskriften. Endringene innebærer en presisering av vilkår for plassering av anlegg, slik at grensen mellom hva som anses å være på land og i sjø blir tydeligere. Det innføres krav om desinfeksjon av inntaksvann for anlegg på land for å begrense risiko for spredning av smittestoff via vann.
I dag får Konkurransetilsynet et nytt verktøy for å bekjempe alvorlige konkurranseproblemer1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Markedsetterforskning er et nytt verktøy for Konkurransetilsynet, som kan bidra til bedre konkurranse. God konkurranse er viktig for at forbrukerne skal få rimelige priser og godt utvalg. Markedsetterforskning vil gjelde for alle markeder, inkludert dagligvarebransjen. Reglene om markedsetterforskning trer i kraft 1. juli.
Nye grep for å sikre en bærekraftig turistfiskenæring1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss innfører fra 1. august i år nye tiltak for å sikre en mer bærekraftig turistfiskenæring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom