Nye Peugeot 308 fra 289.900 kroner

Med en startpris på 289.900 for en 5-dørs kombi, og 309.900 for stasjonsvognen SW, kommer nye Peugeot 308 med både diesel, bensin og som ladbar hybrid.

Viktigst på det norske markedet blir de ladbare hybridene, med henholdsvis 180 og 225 hestekrefter. Hybrid-modellene har en startpris på 359.900 for en godt utstyrt bil med utstyrsnivået Active.

308 er en av Peugeots viktigste modeller. Dagens modell har vært en stor suksess og er solgt i over sju millioner eksemplarer siden lansering.

Kundene kan velge en dynamisk sportslig 5-dørs kombi, som med en lengde på hele 436,7 cm er 11 centimeter lenger enn forgjengeren. Går man for stasjonsvognen, vil et bagasjerom på opptil 608 liter være til glede mange norske familier.

For begge variantene er akselavstanden økt med 5,5 centimeter noe som gir økt plass og komfort til baksetepassasjerene.

Elektrisk til hverdags

- Nye Peugeot 308 i hybridutgave gir kundene mulighet til å gjøre unna det meste av hverdagskjøringen utslippsfritt, samtidig som de har rekkevidde nok når situasjonen krever det, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Batteriet er på 12,4 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på 60 km for modellen med 180 hestekrefter og 59 km for modellen med 225 hestekrefter. Begge kombinerer en effektiv bensinmotor med en elektrisk motor på 110 hestekrefter i kombinasjon med en 8-trinns automatgirkasse.

Tre utstyrnivåer

Både 5-dørs kombi og stasjonsvognen leveres i tre utstyrsnivåer: Active, Allure og GT. Allerede fra Active er 308 godt utstyrt med EcoLED hovedlys, aktiv nødbrems, skiltgjenkjenning og 10 tommers berøringsskjerm.

Allure har blant annet også adaptiv fartsholder, oppgraderte seter, nøkkelfri inngang og start, ryggekamera og navigasjon.

For de som velger toppnivået GT er det i tillegg standard med LED Matrix blendingsfrie lys, Alcantara-seter, sort taktrekk og en rekke sportslige detaljer i aluminium.

Komfortabel og stillegående

Til tross for sitt mer dynamiske utseende, er det lagt stor vekt på å få økt komfort og lavere støynivå. ned. 308 har tykkere glass i siderutene, oppvarmet frontrute og ratt og klimaanlegget har fått et nytt luftrensesystem. Fremragende lyd sikres av et Focal stereoanlegg med 10 høyttalere koblet til en forsterker på 690 watt. Sikten fremover sikres av LED Matrix frontlys som hele tiden tilpasser seg forholdene.

Førerplass består av et lite ratt og to ti-tommers skjermer som sørger for at all relevant informasjon og funksjoner er enkelt tilgjengelig. Instrument-skjermen ligger i synsfeltet og har 3D-effekt på de høyere utstyrsnivåene. Skjermen i midten har nå fått pianoknappene integrert som digitale i-Toggles, men funksjonene er de samme med rask tilgang til TomTom tilkoblet navigasjon, klimaanlegg, stereo, assistansesystemer, telefon, forbruk osv.

På plass i Norge i oktober

Salget av både 5-dørs kombi og stasjonsvognen SW starter nå. Først ut er kombien som er på plass allerede i oktober, mens 308 SW er på plass rett etter nyttår.

- Vi ser frem til å tilby en luksuriøs 308 med et fantastisk design og den første bilen som bærer vår nye logo! 308 vil fortsatt være en viktig bil for Peugeot fremover, og et bidrag til elektrifiseringen av stadig flere modeller, sier Hensel.