Nye Multivan – lanseres for første gang med plug-in hybrid

Å kjøre elektrisk gjennom byen, med null utslipp, samtidig som lange strekninger mestres enkelt. En flerbruksbil som kan gjøre dette, er nå utviklet av Volkswagen Commercial Vehicles: Multivan eHybrid. Plug-in hybriddrivlinjen oppfyller kravene i en ny tid, og er dermed perfekt for den nye Multivan.
  • Nye Multivan eHybrid kan kjøres helelektrisk, helt uten lokale utslipp
  • Nye Multivan med plug-in hybriddrivlinje som standard i utslippsfrie «eMode»
  • Kombinasjonen av elektrisk motor og bensinmotor gjør det enkelt å tilbakelegge lange strekninger

Det er en ny Multivan-opplevelse: Trykk på «START»-knappen, sett dobbeltclutchgirkassen i «D» med et tastetrykk, og trykk ned gasspedalen. Da vil den forhjulsdrevne MPV-en trekkes lydløst i gang. Så sant det er mulig, vil Multivan eHybrid alltid starte i «e-mode». Da er fremdriften 100 % elektrisk, og dermed uten lokale utslipp.

Den elektriske rekkevidden vil bli dimensjonert slik at de typiske daglige kjøredistansene kan gjøres i «e-mode». I høyere hastigheter, eller dersom ladenivået er for lavt, vil den turboladede TSI-bensinmotoren trå til.

For 7-seteren Multivan er plug-in hybrid en ideell drivlinje. Den kombinerer kjøring med null utslipp i urbane områder med muligheten til enkelt å kunne ta langturer – for eksempel å dra på ferie – med et minimalt antall stopp.

Designsjef for Volkswagen Commercial Vehicles, Albert Kirzinger, forklarer i denne korte videoen (tysk, engelsk teksting) hva som er essensen i en moderne Multivan:

– Suverenitet i alle situasjoner, også teknologisk. Du kan løse hverdagslivet i byen helelektrisk. Og på langturer kan du nyte fordelene av en kraftfull hybriddrift.

Litium-ion-batteriet er plasser under gulvet i nye Multivan eHybrid. Det sparer plass, og gir samtidig flerbruksbilen en et lavt tyngdepunkt. Det har positiv innvirkning på kjøreegenskapene. Batteriet lades med elektrisk tilkopling i høyre forskjerm.

Som sine forgjengere forblir den nye Multivan en allrounder for folk på farten; familier, sportslige typer, og de som reiser mye. Den gjør dette mer effektivt og bærekraftig enn noen tidligere generasjon av Multivan.