Nye Mercedes-Benz S-Klasse: En helt ny luksuriøs og moderne kjøreopplevelse.

Nye S-Klasse er selve spydspissen til Mercedes-Benz: legendarisk ingeniørkompetanse og en arv av godt håndverk møter progressiv digital innovasjon. Nye S-Klasse kombinerer kunstig intelligens med erfaring fra 135 års ingeniørkunst. Priser og salgsstart på Nye S-klasse forventes i løpet av høsten 2020.

"Moderne luksus får en ny betydning med interiøret i nye S-Klasse. Designerne har skapt en feel-good atmosfære preget av eleganse og høy kvalitet. S-Klasse har alltid stått for luksus, komfort, sikkerhet og livsstil, og den nye generasjonen byr på en luksuriøs og moderne kjøreopplevelse på høyeste nivå" sier Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

MBUX: en ny dimensjon innen personalisering og interaksjon
Dashbordet har fått en ny arkitektur, med et moderne overflatedesign og ergonomisk skjermoppsett, samt utstyrt med andre generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience) som er et av høydepunktene som kommer med nye S-Klasse. Bilens interiør er enda mer digitalt og intelligent, og mulighetene for personalisering og intuitiv drift har blitt langt mer omfattende. Det intelligente infotainmentsystemet MBUX er i bedre stand til å lære og kan om ønskelig lære seg dine vaner og ta initiativ for deg. I tillegg kan visse handlinger utføres selv uten aktiveringsnøkkelordet "Hey Mercedes", som feks å godta en telefonsamtale. I nye S-Klasse kan brukergrensesnittet MBUX også betjenes fra passasjerer i baksetet.

En intuitiv og harmonisk kjøreopplevelse på høyeste nivå
Mer enn noen gang tidligere oppfyller interiøret kravet om en privat tilflukt mellom hjem og arbeid. Den ønskede harmonien mellom digital og analog luksus resulterer i et revolusjonerende interiørdesign, hvor førerdisplayet og mediedisplayet gir en omfattende estetisk opplevelse.

Det store head-up-displayet i frontruten byr på nyeste visningsteknologi i synsfeltet. Augmented reality-visningen suppleres av det innovative instrumentpanelet med 3D-skjerm. Betjeningen gir deg valget mellom stemmestyring eller sentral OLED berøringsskjerm. Utseendet på skjermene kan tilpasses med et utvalg av fire skjermstiler (diskret, sporty, eksklusiv, klassisk) og tre moduser (navigasjon, assistanse, service).

Setene bokstavelig talt inviterer sjåfør og passasjerer til å sette seg ned og slappe av. Opptil 19 motorer i forsetene gir komfortable sitteplasser - et tall som indikerer kompleksiteten i teknologien som er installert i setene, i tillegg vil ti forskjellige massasjeprogrammer bli tilgjengelig i nye S-Klasse.

For de spesielt musikkinteresserte så har også Mercedes-Benz forbedret komforprogrammet «ENERGIZING» i nye S-Klasse med massasje i setene basert på resonansoverføring fra det integrerte Burmester® high-end 4D surroud sound systemet. Dette gjør basstoner følbare, og legger til et nivå til den tredimensjonale lytteopplevelsen – 4D lyd – inspirert av den akustiske massasjen.

Automatiserte kjøre- og kjøreassistentsystemer: enda mer støtte for sjåføren
Med nye S-Klasse kommer Mercedes-Benz enda et stort skritt nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring. Føreren støttes av mange nye eller utvidede kjøreassistansesystemer. Når fare truer, er assistansesystemene i stand til å svare på forestående kollisjoner slik situasjonen krever. Som for eksempel har Mercedes-Benz lagt til en ny funksjon av PRE-SAFE® Impulse Side: Når en sidekollisjon truer, kan karosseriet løftes med opptil 80 millimeter med E-ACTIVE BODY CONTROL fjæring i løpet av noen tiendedeler av et sekund like før en forestående kollisjon. Dette reduserer belastningen på dørkonstruksjonene, siden dørterskelen kan absorbere mer av energien takket være sin høyere posisjon. Som et resultat kan deformasjon av passasjercellen og belastningen som påvirker passasjeren reduseres. Radarsensorer brukes til å gjenkjenne et potensielt sidekrasj.

Under er oversikt over motorvariantene som vil være tilgjengelig i Norge fra starten. En plug-in hybrid med en helelektrisk rekkevidde på ca. 100 kilometer er forventet i 2021.

S 450 4MATIC S 500 4MATIC S 350 d 4MATIC S 400 d 4MATIC
Sylinderarrangement M 256, 6 i rekke OM 656, 6 i rekke
Motorvolum (cc) 2999 2999 2925 2925
Ytelse  (kW/hk ved rpm) 270/367 ved 5500-6100 320/435 ved 5900-6100 210/286 ved 3400-4600 243/330 ved 3600-4200
Dreiemoment (Nm ved rpm) 500 ved 1600-4500 520 ved 1800-5.500 600 ved 1200-3200 700 ved 1200-3200
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 5,1 4,9 6,2 5,4
Toppfart (km/h) 250 250 250 250
Blandet forbruk (l/100 km) 9.5-7.8 (9.4-7.8) 9.5-8.0 (9.4-8.0) 8.0-6.6 (7.9-6.5) 8.0-6.7 (7.9-6.7)
Blandet CO2 – utslipp (g/km) 215-178 (213-177) 216-181 (214-181) 211-172 (209-171) 211-175 (209-175)

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz GLA SUV klar med norske priser26.10.2020 15:42:20 CETPressemelding

Nye GLA SUV er endelig klar med norske priser, hvor et av høydepunktene for det norske markedet er at denne også kommer som plug-in hybrid med inntil 61 km elektrisk rekkevidde. Den nye modellen tar et teknologisk kvantesprang og har blitt betraktelig mer romslig enn sin forgjenger. Prisene starter fra kr. 576.000,- for GLA 200d 4MATIC og fra kr 450.000,- for GLA 250e plug-in hybrid. De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.8.8.2020 11:21:06 CESTPressemelding

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.21.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

Nye Mercedes-AMG GT Black Series15.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.