Mercedes-Benz Norge

Nye Mercedes-Benz GLS med norske priser

Del
Mercedes-Benz GLS er ensbetydende med komfort og luksus. Den nye modellen har vokst til 5,2 meter og leveres med luftfjæring, 100% variabel firehjulstrekk og Multibeam LED som standard. GLS prises fra 1.320.00 kroner og kommer til Norge ved årsskifte.
Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz GLS

- Med nye GLS er alt er gjennomtenkt og gjennomført. Fra det avanserte e-active body controll til en egen luftfjæringsmodus for vaskehaller. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene og vi gleder oss stort til å vise frem bilen til Norske kunder, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

5,2 meter luksus

Nye GLS er den største og mest luksuriøse SUVen fra Mercedes-Benz. Mastodonten er 5,2 meter lang (+77 mm), nesten 2 meter bred (+22 mm) og har en akselavstand på over 3,1 meter (+60 mm). GLS er med andre ord en massiv bil som gir mange muligheter når det gjelder plassutnyttelse. De fleste kjenner både muligheten for 5- og 7-seter, men nå kommer GLS med ytterligere en variant som kan være praktisk for mange. Bilen blir nemlig tilgjengelig som 6-seter med to luksuriøse enkeltseter med armlener. Den økte akselavstanden sørger for mer plass, spesielt for andre seterad, som kan justeres 10 cm i lengderetning, der bakre stilling gir 87 mm mer benplass enn tidligere.

Alle seter er elektrisk justerbare som standard. Det samme gjelder EASY-ENTRY-funksjonen, som gjør det enkelt å komme inn og ut av de to individuelle setene i den tredje raden, som passer for personer opp til 1,94 meter. For å lette kommunikasjonen mellom passasjerene i hver sin ende av bilen er det montert mikrofoner som plukker opp og forsterker dialogen gjennom stereoanlegget fra Burmester.

2400 liter bagasje

Lastevolumet bak andre seterad har økt til hele 890 liter (+210 l). Skulle dette bli for snaut kan de to bakerste radene foldes ned med et tastetrykk. Resultatet er et enormt bagasjerom på 2400 liter, som gir den norske importøren Bertel O. Steen store forhåpninger om å kunne tilby GLS som varebil. Automatisk senkningen av bakaksel med inntil 50 mm sørger for enkel innlasting.

Multibeam LED

Multibeam LED med totalt 112 dioder per lykt er standard i Norge. Disse tilpasser seg omgivelsene automatisk og maskerer ut møtende trafikk for å sikre god sikt i mørket. Ved hastigheter over 40 km/t på rette strekninger uten andre biler på veien gir disse også den maksimale lysintensitet som er tillatt ved lov med en avstand på mer enn 650 meter.

E-ACTIVE BODY CONTROLL

Kjørekomfort har alltid vært en av styrkene til GLS, noe som videreføres i den nye generasjonen med AIRMATIC luftfjæring som standard. Dette kan forbedres ytterligere med tilvalget E-ACTIVE BODY CONTROL, det eneste systemet på markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Det hydropneumatiske systemet drives av en 48-voltspumpe og genererer dynamiske krefter som sammen med luftfjæringen aktivt støtter og demper karosseriet.

De samme egenskapene benyttes også til lene bilen inn i svinger som en motorsykkel for å redusere de laterale kreftene. Samtidig skanner et stereokamera kontinuerlig veioverflaten og forbereder dempesystemet før man når ujevnheter i veien. Skulle du sette deg fast i sand eller snø kan bilen senkes og heves i rask takt til den har jobbet seg løs.

MBUX servert på et nettbrett

Luksus er et gjennomgangstema for GLS, og med tilvalget komfortpakke pluss for baksetene inkluderes et 7-tommers Android-nettbrett med egen dokkingstasjon integrert i midtarmlenet. Nettbrettet gjør det mulig å kontrollere alle MBUX komfort- og underholdningsfunksjoner fra baksetene, for eksempel tilgang til radio, TV, telefon og nettleser. Den kan også brukes til å aktivere massasje i setene og klimakontrollen med fem individuelle soner.

Naviger hjem med håndbevegelser

Den valgfrie MBUX interiørassistenten gjør det mulig for sjåføren og passasjeren foran å betjene forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner intuitivt ved bevegelsesgjenkjenning. Et kamera registrerer bevegelser fra førerens og forsetepassasjerens hender og armer. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller pekeplaten på midtkonsollen, endres presentasjonen av informasjon på mediedisplayet. Systemet er i stand til å skille førerens hånd fra passasjeren foran, og vet derfor hvilken side massasjefunksjonen skal aktiveres på.

I tillegg er det funksjoner som kan styres ved hjelp av enkle håndbevegelser: leselampen kan slås av og på ved å strekke en hånd mot for eksempel speil. Videre kan sjåføren og passasjeren foran lagre personlige favorittfunksjoner som for eksempel "naviger hjem" eller "ring kontoret» og aktivere disse med enkle tegn.

Bilvaskmodus

En nyhet i GLS er bilvaskefunksjonen – som kan være svært nyttig i en stor bil som dette. Når denne funksjonen er valgt, beveger fjæringen seg til høyeste stilling, slik at mulig skitt i hjulbrønnene fjernes grundigere. Et 360-graders kamera viser omgivelsene på skjermen i bilen, noe som gjør det lettere å kjøre inn i vaskehallen.

Verdenspremiere på V8-motor med EQ Boost

GLS 580 4MATIC markerer verdenspremieren for en ny elektrifisert V8-bensinmotor med 48-voltssystem og integrert startgenerator. Motoren på fire liter yter 360 kW (489 hk) og 700 Nm dreiemoment, med ytterligere 250 Nm dreiemoment og 16 kW / 22 hk ekstra effekt med EQ Boost.

Effektiv diesel sertifisert for neste års krav

Den effektive dieselmotoren OM 656 er tilgjengelig fra markedslansering i to effektuttak. GLS 350 d 4MATIC med 210 kW (286 hk) og 600 Nm, og GLS 400 d 4MATIC med 243 kW (330 hk) og 700 Nm dreiemoment. I begge versjoner oppfyller den kraftige motoren allerede Euro 6d-standarden (Real Driving Emissions Step 2), som først trer i kraft 1. januar 2020.

Tekniske data

GLS 350 d 4MATIC GLS 400 d 4MATIC GLS 580 4MATIC
Sylinderarrangement R6 R6 V8
Volum (cc) 2925 2925 3982
Effekt (kW/hk) 210/286 243/330 360/489
EQ Boost (hk/nm) 22/250
Dreiemoment (Nm) 600 700 700
Blandet forbruk (l/mil) 0,76-0,79 0,76-0,79 0,98-1,01
Blandet CO2-utslipp (g/km) 200-208 201-208 229-224
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 7 6,3 5,3
Toppfart(km/h) 227 238 250
Hengervekt (kg) 3500 3500 3500
Priser i kr (eks.lev.) 1.320.000 1.360.000 1.648.000
Est. Pris varebil (eks mva / lev) 965.000 1.005.000 1.220.000

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye