Nye Mercedes-Benz GLC på siste vintertesting i Sverige

- GLC har lenge vært en populær modell, og nå kommer den snart som en helt ny utgave. Spesielt spennende er det at den som ladbar hybrid får en rekkevidde på over 100 kilometer etter WLTP-standarden. Det gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, samtidig som den ekstra rekkevidden fra forbrenningsmotoren er tilgjengelig når du trenger den, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Vintertestingen er en viktig del av utviklingsprosessen
Vintertestingen er en vesentlig og viktig kvalitetskomponent i utviklingsprosessen av en bil. Et testsenter, som er satt opp spesielt for vintertester, gir omfattende muligheter. Her er det bakker med stigninger på opptil 20 prosent, varierende glatte underlag, og ferdighetsbaner. Disse utfordringene stiller ekstremt høye krav til drivverket og kontrollsystemene.
Under de avsluttende testene analyseres de siste detaljene av ingeniørene, i nært samarbeid med de aktuelle utviklingsavdelingene som er på stedet. Samtidig tilbakelegges flere hundre tusen kilometer med bilene i ulike tester som en del av et utholdenhetstestløp. Totalt sett er flere hundre spesialister involvert i testing, og rundt 7 millioner kilometer blir kjørt. Utviklingsperioden er på rundt 4 år.
Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkter fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediesystem. Som en del av 360-graders kameraet, gjøres panseret gjennomsiktig på skjermen i off-road-modus, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.
Bakakselstyring med styrevinkel på opptil 4,5 grader er tilgjengelig som ekstrautstyr. Det er også DIGITAL LIGHT med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer).
Plug-in hybrid med over 100 kilometer rekkevidde
Som plug-in hybrid vil nye GLC kunne tilbakelegge over 100 kilometer (WLTP) i helelektrisk modus. Fjerdegenerasjonshybriden har 9G-TRONIC automatgir, og den elektriske motoren har en effekt på 100 kW og et dreiemoment på 440 Nm.
GLC vil også komme med bensinmotor (M254) og dieselmotor (OM654M). De ladbare hybridene vil være basert på disse.
Alle motorer er elektrifiserte med andregenerasjons integrert startgenerator i sammenheng med et 48 volt-system.
|
M254 |
OM654M |
Drivstoff |
Bensin |
Diesel |
Motorvolum |
1.999 cc |
1.993 |
Effekt |
Opptil 190 kW |
Opptil 195 kW |
Dreiemoment |
Opptil 400 Nm |
Opptil 550 Nm |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom