Nye Mercedes-Benz GLB med norske priser

- En kompakt premium-SUV med god plassutnyttelse er unikt på det norske markedet. GLB introduseres med en rekke effektive motorer, og i kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift har den alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen
Opptil syv seter
GLB er den første kompaktbilen fra Mercedes-Benz tilgjengelig med en tredje seterad. Her er det plass til to ekstra passasjerer på inntil 168 cm. Sikkerheten er høyt prioritet også for disse, med uttrekkbare hodestøtter, setebelter med strammefunksjon, airbag for sidevinduene, og selvsagt ISOFIX. Dette gjør det mulig å feste totalt fire barneseter på en trygg måte.
For å sikre trivsel og komfort har passasjerene på tredje rad to drikkeholdere mellom setene, samt to oppbevaringsrom med hver sin USB C-port. Når setene ikke er i bruk kan de senkes flatt ned i gulvet for å øke bagasjeromsvolumet.
Form følger funksjon
GLB er et godt eksempel på at form følger funksjon. Den er høyreist, praktisk og har en rekke elementer som understreker at det også er en habil offroader - korte overheng, god bakkeklaring og beskyttelse som følger hjulbuer og sideskjørt.
Interiøret er godt kjent fra resten av den nye kompaktfamilen med blant annet widescreen-cockpit og MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nytt i GLB er de karakteristiske gripehåndtakene i dørpanelet som gir hint om bruksområde og tar igjen det robuste ytre.
Eget terrenglys
7-seteren er tilgjengelig med adaptive Multibeam-LED-lykter som i kombinasjon med Off-Road-pakken har en egen modus for kjøring i terrenget. Dette gjør det lettere å se hindringer i mørket ved at svinglyset er kontinuerlig slått på i hastigheter under 50 km/t. Dette resulterer i en bred og god lysfordeling foran bilen.
4MATIC firehjulsdrift
Ingen offroader er komplett uten permanent firehjulsdrift. GLB har i tillegg variabel momentfordeling slik at bilens karakteristikk kan tilpasses forholdene. I kjøreprogrammet "Eco / Comfort" fordeles kraften 80:20 (foraksel: bakaksel), mens det i sportsprogrammet fordeles 70:30. Med Off-road-pakken utvides valgmulighetene med en ekstra kjøremodus som tilpasser kraftoverføring, distribusjon (50:50) og ABS-kontroll til kjøring i terrenget. Mediedisplayet viser samtidig ulike helningsvinkler og annen relevant informasjon som hjelper føreren.
Sikkert og selvkjørende
I likhet med resten av kompaktfamilien har GLB assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Modellen leveres med automatisk nødbrems som standard, som avhengig av situasjonen, kan bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler. GLB kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. I tillegg er Active lane keep assist standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.
Komfortkontroll
Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.
Effektive motorer og AMG 35
I første omgang blir GLB tilgjengelig med fem bensin- og dieselmotorer, med og uten 4MATIC. Innstegsmodellen GLB 200 får den nyutviklede M282-motoren med sylinderkutt for redusert forbruk og utslipp. På dieselsiden er det kjenningen OM654q som står for fremdriften. For de som ønsker kraftoverskudd og skarpere kjøreegenskaper er også AMG GLB 35 tilgjengelig fra salgsstart.
Tekniske data
GLB 200 | GLB 250 4MATIC | GLB 200 d | GLB 200 d 4MATIC | GLB 220 d 4MATIC | AMG GLB 35 | |
Girkasse | 7G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT | AMG DCT 8G |
Volum (cc) | 1332 | 1991 | 1951 | 1951 | 1951 | 1991 |
Ytelse (kW/hk) | 120/163 | 165/224 | 110/150 | 110/150 | 140/190 | 225/306 |
ved rpm. | 5500 | 5800 | 3400 – 4440 | 3400 – 4440 | 3800 | 5800-6100 |
Dreiemoment (Nm) | 250 | 350 | 320 | 320 | 400 | 400 |
ved rpm. | 1620 - 4000 | 1800 - 4000 | 1400 - 2600 | 1400 - 2600 | 1600 - 2400 | 3000-4000 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,6-0,62 | 0,72-0,74 | 0,49-0,50 | 0,52-0,55 | 0,52-0,55 | 0,75-0,76 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 137-142 | 165-169 | 129-133 | 136-144 | 138-146 | 171-173 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 9,1 | 6,9 | 9,0 | 9,3 | 7,6 | 5,2 |
Toppfart (km/t) | 207 | 236 | 204 | 201 | 217 | 250 |
Priser eks. lev. (kr) | 486000 | 619000 | 510000 | 546000 | 572000 | 775000 |
Nøkkelord
Bilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom