Nye Mercedes-Benz GLB med norske priser

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nykommeren GLB. En høyreist kompakt-SUV som leveres med inntil syv seter. Bilen kan leveres allerede i mars, og prises fra 486.000.

- En kompakt premium-SUV med god plassutnyttelse er unikt på det norske markedet. GLB introduseres med en rekke effektive motorer, og i kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift har den alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen

Opptil syv seter
GLB er den første kompaktbilen fra Mercedes-Benz tilgjengelig med en tredje seterad. Her er det plass til to ekstra passasjerer på inntil 168 cm. Sikkerheten er høyt prioritet også for disse, med uttrekkbare hodestøtter, setebelter med strammefunksjon, airbag for sidevinduene, og selvsagt ISOFIX. Dette gjør det mulig å feste totalt fire barneseter på en trygg måte.

For å sikre trivsel og komfort har passasjerene på tredje rad to drikkeholdere mellom setene, samt to oppbevaringsrom med hver sin USB C-port. Når setene ikke er i bruk kan de senkes flatt ned i gulvet for å øke bagasjeromsvolumet.

Form følger funksjon
GLB er et godt eksempel på at form følger funksjon. Den er høyreist, praktisk og har en rekke elementer som understreker at det også er en habil offroader - korte overheng, god bakkeklaring og beskyttelse som følger hjulbuer og sideskjørt.

Interiøret er godt kjent fra resten av den nye kompaktfamilen med blant annet widescreen-cockpit og MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nytt i GLB er de karakteristiske gripehåndtakene i dørpanelet som gir hint om bruksområde og tar igjen det robuste ytre.

Eget terrenglys
7-seteren er tilgjengelig med adaptive Multibeam-LED-lykter som i kombinasjon med Off-Road-pakken har en egen modus for kjøring i terrenget. Dette gjør det lettere å se hindringer i mørket ved at svinglyset er kontinuerlig slått på i hastigheter under 50 km/t. Dette resulterer i en bred og god lysfordeling foran bilen.

4MATIC firehjulsdrift
Ingen offroader er komplett uten permanent firehjulsdrift. GLB har i tillegg variabel momentfordeling slik at bilens karakteristikk kan tilpasses forholdene. I kjøreprogrammet "Eco / Comfort" fordeles kraften 80:20 (foraksel: bakaksel), mens det i sportsprogrammet fordeles 70:30. Med Off-road-pakken utvides valgmulighetene med en ekstra kjøremodus som tilpasser kraftoverføring, distribusjon (50:50) og ABS-kontroll til kjøring i terrenget. Mediedisplayet viser samtidig ulike helningsvinkler og annen relevant informasjon som hjelper føreren.

Sikkert og selvkjørende
I likhet med resten av kompaktfamilien har GLB assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med automatisk nødbrems som standard, som avhengig av situasjonen, kan bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler. GLB kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. I tillegg er Active lane keep assist standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.

Komfortkontroll
Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Effektive motorer og AMG 35
I første omgang blir GLB tilgjengelig med fem bensin- og dieselmotorer, med og uten 4MATIC. Innstegsmodellen GLB 200 får den nyutviklede M282-motoren med sylinderkutt for redusert forbruk og utslipp. På dieselsiden er det kjenningen OM654q som står for fremdriften. For de som ønsker kraftoverskudd og skarpere kjøreegenskaper er også AMG GLB 35 tilgjengelig fra salgsstart.

Tekniske data

GLB 200 GLB 250 4MATIC GLB 200 d GLB 200 d 4MATIC GLB 220 d 4MATIC AMG GLB 35
Girkasse 7G-DCT 8G-DCT 8G-DCT 8G-DCT 8G-DCT AMG DCT 8G
Volum (cc) 1332 1991 1951 1951 1951 1991
Ytelse (kW/hk) 120/163 165/224 110/150 110/150 140/190 225/306
ved rpm. 5500 5800 3400 – 4440 3400 – 4440 3800 5800-6100
Dreiemoment (Nm) 250 350 320 320 400 400
ved rpm. 1620 - 4000 1800 - 4000 1400 - 2600 1400 - 2600 1600 - 2400 3000-4000
Blandet forbruk (l/mil) 0,6-0,62 0,72-0,74 0,49-0,50 0,52-0,55 0,52-0,55 0,75-0,76
Blandet utslipp CO2 (g/km) 137-142 165-169 129-133 136-144 138-146 171-173
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 9,1 6,9 9,0 9,3 7,6 5,2
Toppfart (km/t) 207 236 204 201 217 250
Priser eks. lev. (kr) 486000 619000 510000 546000 572000 775000

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.8.8.2020 11:21:06 CESTPressemelding

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.21.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

Nye Mercedes-AMG GT Black Series15.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.