Nye Mercedes-Benz GLA SUV klar med norske priser
Mer plass med mindre fotavtrykk
Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys et betraktelig romsligere interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak og bagasjerommet, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere slik at man har bedre oversikt enn forgjengeren, og dermed mer typisk for en SUV. Sammenliknet med A-Klasse sitter de to ovennevnte hele 14 cm høyere, som gir bedre oversikt i trafikken. Baksetene kan også justeres 14 centimeter i lengderetningen (tilleggsutstyr), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, gir kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov.
De to bokstavene GL i GLA illustrerer koblingen til GeLände, terreng. Dette er designmessig ivaretatt av en oppreist front, korte overheng foran og bak, og beskyttende kledning rundt hele bilen. Bestilles bilen med 4MATIC firehjulsdrift er den også en habil terrengbil med Off-Roadpakke som standard.
EQ Power: Stor batterikapasitet og hurtiglading
- Med fleksible løsninger er nye GLA kompakt og smidig for byen, og habil nok for hytta. Som plug-in hybrid forsterkes dette, med en elektrisk rekkevidde på hele 61 km. Med andre ord - utslippsfri hverdagspendling og bekymringsløse langturer, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 16,1 kWh, og er dermed blant det største i segmentet. EQ Power-modellen kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
MBUX: Mer avansert enn noen gang
Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og får sensorer i det innvendige speilhuset for tilpasset skjerminnhold basert på armbevegelser. Med disse sensorene kan eksempelvis leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet vil lampen automatisk tenne når bevegelsen oppdages av det infrarøde kameraet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport, i tillegg er de nye plug-in hybrid drivprogrammene tilgjengelig "Electric" og "Battery Level". Det betyr at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
Semiautonom og sikker sikt
Nye GLA SUV tar ytterligere skritt når det gjelder sikkerhet, med avanserte assistansefunksjoner på S-Klassenivå. Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Automatisk nødbremsassist er standard og kan bremse for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran. Avhengig av situasjonen skal dette kunne forhindre kollisjoner med en kjøretøyhastighet mellom ca. 7 km/t - 50 km/t.
Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.
Fra salgsstart tilbys GLA SUV både som firesylindret bensin - og dieselmotor, samt en ladbar hybrid.
Teknisk data
Modell | GLA 250e | GLA 250 4MATIC | GLA 200 d 4MATIC | GLA 220 d 4MATIC |
Priser (eks. lev) fra kr. | 450.000,- | 641.000,- | 576.000,- | 608.000,- |
Sylinderarrangement | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Volum (cc) | 1332 | 1991 | 1951 | 1951 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 118/160 ved 5500 | 165/224 ved 5800 | 110/150 ved 3400–4440 | 140/190 ved 3800 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 250 ved 1620 | 350 ved 1800-4000 | 320 ved 1400-3200 | 400 ved 1600-2600 |
Ytelse elektrisk motor (kW) | 75 | - | - | - |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 300 | - | - | - |
Systemytelse (kW/hp) | 160/218 | - | - | - |
System-dreiemoment (Nm) | 450 | - | - | - |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 7,1 | 6,7 | 8,9 | 7,3 |
Toppfart (km/t) | 220 | 240 | 205 | 219 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | 140 | - | - | - |
Blandet forbruk (l/100 km) | 1,3-1,7 | 7,5-8,3 | 5,5-6,1 | 5,5-6,1 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 30-38 | 170-189 | 144-161 | 145-162 |
Totalt batterikapasitet (kWh) | 15,5 - 16,1 | - | - | - |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | 53-61 | - | - | - |
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye E-Klasse All-Terrain er nå tilgjengelig for bestilling16.1.2025 10:45:42 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain byr på høyere bakkeklaring, luftfjæring og firehjulstrekk som standard. Nå er den tilgjengelig for bestilling som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1.055.275,- (ekskl. levering)*. De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
Første glimt av en ny æra hos Mercedes-Benz Vans17.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans introdusere sin nyutviklede, modulære og skalerbare elektriske arkitektur kalt VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Med denne setter Mercedes-Benz Vans kursen for en helt ny æra.
Elektriske Mercedes-AMG SUV har startet vintertestingen16.12.2024 10:36:10 CET | Pressemelding
Den elektriske høyytelses-SUVen fra Mercedes-AMG testes nå sammen med kommende firedørs coupé. Begge er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA som vil introdusere en rekke innovasjoner.
Verdenspremiere på eksklusive Mercedes-AMG PureSpeed11.12.2024 15:03:36 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG PureSpeed er den første modellen i den begrensede Mythos-serien, og er begrenset til kun 250 enheter. Den unike bilen har hverken tak eller frontrute og byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom