Nye Mercedes-Benz GLA SUV klar med norske priser
Mer plass med mindre fotavtrykk
Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys et betraktelig romsligere interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak og bagasjerommet, som har økt med henholdsvis 11,6 cm og 14 liter. Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere slik at man har bedre oversikt enn forgjengeren, og dermed mer typisk for en SUV. Sammenliknet med A-Klasse sitter de to ovennevnte hele 14 cm høyere, som gir bedre oversikt i trafikken. Baksetene kan også justeres 14 centimeter i lengderetningen (tilleggsutstyr), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, gir kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov.
De to bokstavene GL i GLA illustrerer koblingen til GeLände, terreng. Dette er designmessig ivaretatt av en oppreist front, korte overheng foran og bak, og beskyttende kledning rundt hele bilen. Bestilles bilen med 4MATIC firehjulsdrift er den også en habil terrengbil med Off-Roadpakke som standard.
EQ Power: Stor batterikapasitet og hurtiglading
- Med fleksible løsninger er nye GLA kompakt og smidig for byen, og habil nok for hytta. Som plug-in hybrid forsterkes dette, med en elektrisk rekkevidde på hele 61 km. Med andre ord - utslippsfri hverdagspendling og bekymringsløse langturer, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm. Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 16,1 kWh, og er dermed blant det største i segmentet. EQ Power-modellen kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
MBUX: Mer avansert enn noen gang
Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og får sensorer i det innvendige speilhuset for tilpasset skjerminnhold basert på armbevegelser. Med disse sensorene kan eksempelvis leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet vil lampen automatisk tenne når bevegelsen oppdages av det infrarøde kameraet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport, i tillegg er de nye plug-in hybrid drivprogrammene tilgjengelig "Electric" og "Battery Level". Det betyr at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
Semiautonom og sikker sikt
Nye GLA SUV tar ytterligere skritt når det gjelder sikkerhet, med avanserte assistansefunksjoner på S-Klassenivå. Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Automatisk nødbremsassist er standard og kan bremse for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran. Avhengig av situasjonen skal dette kunne forhindre kollisjoner med en kjøretøyhastighet mellom ca. 7 km/t - 50 km/t.
Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.
Fra salgsstart tilbys GLA SUV både som firesylindret bensin - og dieselmotor, samt en ladbar hybrid.
Teknisk data
Modell | GLA 250e | GLA 250 4MATIC | GLA 200 d 4MATIC | GLA 220 d 4MATIC |
Priser (eks. lev) fra kr. | 450.000,- | 641.000,- | 576.000,- | 608.000,- |
Sylinderarrangement | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Volum (cc) | 1332 | 1991 | 1951 | 1951 |
Ytelse (kW/hk ved rpm) | 118/160 ved 5500 | 165/224 ved 5800 | 110/150 ved 3400–4440 | 140/190 ved 3800 |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 250 ved 1620 | 350 ved 1800-4000 | 320 ved 1400-3200 | 400 ved 1600-2600 |
Ytelse elektrisk motor (kW) | 75 | - | - | - |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 300 | - | - | - |
Systemytelse (kW/hp) | 160/218 | - | - | - |
System-dreiemoment (Nm) | 450 | - | - | - |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 7,1 | 6,7 | 8,9 | 7,3 |
Toppfart (km/t) | 220 | 240 | 205 | 219 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | 140 | - | - | - |
Blandet forbruk (l/100 km) | 1,3-1,7 | 7,5-8,3 | 5,5-6,1 | 5,5-6,1 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 30-38 | 170-189 | 144-161 | 145-162 |
Totalt batterikapasitet (kWh) | 15,5 - 16,1 | - | - | - |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | 53-61 | - | - | - |
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom