Nye Mercedes-AMG SL – Den ikoniske roadsteren kan nå bestilles
- En av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz er nå klar for bestilling i en helt ny utgave. Kundene kan velge mellom flere motoriseringer, med den råeste utgaven SL 63 4MATIC+ i spissen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
SL 55 4MATIC+ og SL 63 4MATIC+ - Kraftig V8-biturbomoto og firehjulsdrift
Både SL 55 4MATIC+ og SL 63 4MATIC+ har en 4,0-liters V8-biturbomotor fra AMG, som monteres for hånd i Affalterbach i henhold til "One Man, One Engine"-prinsippet. I toppmodellen SL 63 4MATIC+ yter motoren 585 hk og gir et maksimalt dreiemoment på 800 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tar kun 3,6 sekunder, og toppfarten er 315 km/t. I SL 55 4MATIC+ yter V8-enheten 476 hk og har et dreiemoment på 700 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t tar 3,9 sekunder, og toppfarten er 295 km/t. Senere vil SL også være tilgjengelig som AMG E PERFORMANCE hybrid.
For første gang i sin 70 år lange historie er SL tilgjengelig med trekkraft på alle fire hjul. V8-modellene er utstyrt med AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift som standard. Det intelligente systemet gir fullt variabelt dreiemomentet mellom for- og bakaksel som sikrer best mulig trekkraft.
SL 43 - Elektrisk eksos-turbolader forbedrer motorens respons
SL 43 har en firesylindret motor med elektrisk eksos-turbolader. Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Dette driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte. Dette forbedrer responsen betydelig fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet. Motoren reagerer derfor enda raskere, mens den generelle kjøreopplevelsen er mer dynamisk. I tillegg muliggjør elektrifiseringen av turboladeren et høyere dreiemoment ved lave turtall.
Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 170 000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir den innovative teknologien i SL 43 en effekt på 381 hk, og et maksimalt dreiemoment på 480 Nm. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode. Fra stillestående akselererer SL 43 til 100 km/t på kun 4,9 sekunder, og toppfarten er 275 km/t.
Kjent eksteriørdesign med sportslige røtter
Den lange akselavstanden, de korte overhengene, det lange panseret, og den kraftfulle bakenden er karakteristiske trekk ved karosseriets design på den nye modellen, og resulterer i de typiske SL-proporsjonene. Sammen med de brede hjulbuene og de store lettmetallfelgene, gir de roadsteren sitt kraftige og dynamiske utseende. Når stofftaket er oppe, understrekes det puristiske og sportslige inntrykket.
Den AMG-spesifikke grillen med 14 vertikale lameller fremhever effekten av bredden i fronten, og drar paralleller til stamfaren til alle SL-modeller, nemlig den legendariske 300 SL racerbilen fra 1952. Andre karakteristiske designelementer inkluderer de slanke DIGITAL LIGHT LED-lysene og LED-baklyktene.
Det elektriske stofftaket gir en vektbesparelse på 21 kg og et lavere tyngdepunkt i forhold til det forrige vario-taket i metall, noe som gir en positiv effekt på kjørekarakteristikken. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.
Eksklusivt interiør med 2+2-seters konfigurasjon
Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989. Dette gjør den nye SL enda mer allsidig, der baksetene øker praktikaliteten i hverdagen, og gir plass til personer med en høyde på opptil 1,50 meter. Hvis kunden ikke har behov for ekstra sitteplass, kan den andre seteraden brukes som ekstra lagringsplass til eksempelvis en golfbag.
Den siste generasjonen MBUX (Mercedes-Benz User Experience) er intuitiv å betjene og i stand til å lære. I SL er AMG-spesifikt innhold synlig i fem forskjellige visningsstiler. Eksklusive menyelementer som "AMG Performance" eller "AMG TRACK PACE" understreker også den sportslige karakteren.
Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren. For å unngå refleksjoner forårsaket av sollys når bilen kjøres med taket nede, kan denne skjermen justeres elektrisk til en mer vertikal posisjon. Portrettformatet gir klare fordeler, spesielt for navigering, samt mer ergonomisk plass.
Tekniske data:
Mercedes-AMG SL 43 |
Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ |
Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ |
|
Motor |
R4 |
V8 |
V8 |
Volum |
1991 cc |
3982 cc |
3982 cc |
Effekt |
381 (+ 14 hk tilleggseffekt) |
476 hk |
585 hk |
ved omdreininger |
6750 rpm |
5500 – 6500 rpm |
5500 – 6500 rpm |
Dreiemoment |
480 Nm |
700 Nm |
800 Nm |
ved omdreininger |
3250– 5000rpm |
2250 – 4500 rpm |
2500 – 5000 rpm |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,9 s |
3,9 s |
3,6 s |
Toppfart |
275 km/t (elektronisk begrenset) |
295 km/t |
315 km/t |
Blandet forbruk (WLTP) |
8,9 – 9,4 l/100 km |
11,8 – 12,7 l/100 km |
11,8 – 12,7 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp |
201 – 214 g/km |
268 – 288 g/km |
268 – 288 g/km |
Vekt |
1810 kg |
1950 kg |
1970 kg |
Drivlinje |
Bakhjulstrekk |
Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk |
Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk |
Girkasse |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Pris fra kr. (eks. lev.) |
1.589.000,- |
2.284.000,- |
2.627.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom