Nye Mercedes-AMG SL 43 – Med teknologi fra Formel 1
Den luksuriøse roadsteren vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Den firesylindrede motoren kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader, der teknologien er hentet direkte fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Nye SL forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.

- Historien til SL strekker seg helt tilbake til 1952, og det er ikke uten grunn at dette er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz. Med SL 43 utvides modellserien ytterligere, og den nye motoriseringen byr på nok av krefter, i tillegg til å introdusere spennende teknologi fra Formel 1, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Elektrisk eksos-turbolader forbedrer motorens respons
SL 43 har en firesylindret motor, kjent som M139, med elektrisk eksos-turbolader. Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Dette driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte.
Dette forbedrer responsen betydelig fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet. Motoren reagerer derfor enda raskere, mens den generelle kjøreopplevelsen er mer dynamisk. I tillegg muliggjør elektrifiseringen av turboladeren et høyere dreiemoment ved lave turtall. Dette øker også smidigheten og optimaliserer akselerasjonen fra stillestående. Selv når sjåføren tar foten av gasspedalen, er teknologien til den elektriske turboladeren i stand til å opprettholde ladetrykket til enhver tid. Dette sikrer en kontinuerlig umiddelbar respons.
Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 170 000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir den innovative teknologien i SL 43 en effekt på 381 hk, og et maksimalt dreiemoment på 480 Nm. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode. Fra stillestående akselererer SL 43 til 100 km/t på kun 4,9 sekunder, og toppfarten er 275 km/t.
Andregenerasjons RSG fungerer også som en mildhybrid i det 48-volts innebygde elektriske systemet, som i tillegg til den midlertidige effektøkningen, også muliggjør funksjoner som glidemodus og energigjenvinning. Samtidig øker systemet også komforten, da overgangen mellom start-stopp-funksjonen og glidemodusfunksjonen er nesten sømløs.
Bakakselstyring kombinerer stabilitet og smidighet
Mercedes-AMG SL 43 kan utstyres med aktiv bakakselstyring som ekstrautstyr. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning (opptil 100 km/t), eller i samme retning (raskere enn 100 km/t) som forhjulene. Systemet muliggjør dermed både smidige og stabile kjøreegenskaper.
Kjent eksteriørdesign med sportslige røtter
Den lange akselavstanden, de korte overhengene, det lange panseret, og den kraftfulle bakenden er karakteristiske trekk ved karosseriets design på den nye modellen, og resulterer i de typiske SL-proporsjonene. Sammen med de brede hjulbuene og de store lettmetallfelgene, gir de roadsteren sitt kraftige og dynamiske utseende. Når stofftaket er oppe, understrekes det puristiske og sportslige inntrykket.
Den AMG-spesifikke grillen med 14 vertikale lameller fremhever effekten av bredden i fronten, og drar paralleller til stamfaren til alle SL-modeller, nemlig den legendariske 300 SL racerbilen fra 1952. Andre karakteristiske designelementer inkluderer de slanke DIGITAL LIGHT LED-lysene og LED-baklyktene.
Det elektriske stofftaket gir en vektbesparelse på 21 kg og et lavere tyngdepunkt i forhold til det forrige vario-taket i metall, noe som gir en positiv effekt på kjørekarakteristikken. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.
Eksklusivt interiør med 2+2-seters konfigurasjon
Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989. Dette gjør den nye SL enda mer allsidig, der baksetene øker praktikaliteten i hverdagen, og gir plass til personer med en høyde på opptil 1,50 meter. Hvis kunden ikke har behov for ekstra sitteplass, kan den andre seteraden brukes som ekstra lagringsplass til eksempelvis en golfbag.
Det store utvalget av forskjellige setetrekk til de luksuriøse setene, så vel som sports- eller Performance-setene (tilleggsutstyr) gjenspeiler også spekteret fra komfortabelt til ytelsesorientert utstyr. Kundene kan velge mellom kunstskinn og nappaskinn, og eksklusive fargekombinasjoner fra MANUFAKTUR-serien er også tilgjengelig.
Den siste generasjonen MBUX (Mercedes-Benz User Experience) er intuitiv å betjene og i stand til å lære. I SL er AMG-spesifikt innhold synlig i fem forskjellige visningsstiler. Eksklusive menyelementer som "AMG Performance" eller "AMG TRACK PACE" understreker også den sportslige karakteren.
Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren. For å unngå refleksjoner forårsaket av sollys når bilen kjøres med taket nede, kan denne skjermen justeres elektrisk til en mer vertikal posisjon. Portrettformatet gir klare fordeler, spesielt for navigering, samt mer ergonomisk plass.
Tekniske data:
Mercedes-AMG SL 43 |
|
Motor |
R4 |
Volum |
1991 cc |
Effekt |
381 hk (+ 14 hk tilleggseffekt) |
ved omdreininger |
6750 rpm |
Dreiemoment |
480 Nm |
ved omdreininger |
3250– 5000rpm |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,9 s |
Toppfart |
275 km/t (elektronisk begrenset) |
Blandet forbruk (WLTP) |
8,9 – 9,4 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp |
201 – 214 g/km |
Vekt |
1810 kg |
Drivlinje |
Bakhjulstrekk |
Girkasse |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder










Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Vision AMG gir et glimt av den helelektriske fremtiden til Mercedes-AMG23.5.2022 11:33:45 CEST | Pressemelding
Proporsjoner definert av en lang akselavstand, korte overheng, store hjul og stjerneformede lys, er kjennetegnene til Vision AMG. Under eksteriøret til denne bilen er plattformen AMG.EA, som for tiden er under utvikling i Affalterbach, dedikert for elektriske høyytelsesmodeller.
Nye Mercedes-AMG SL – Den ikoniske roadsteren kan nå bestilles11.5.2022 15:37:19 CEST | Pressemelding
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC - Med innovativ teknologi for en mer agil kjøreopplevelse2.5.2022 09:52:03 CEST | Pressemelding
Med teknologi hentet direkte fra Formel 1, setter den nyeste generasjonen av Mercedes-AMG C 43 4MATIC nye standarder for innovative drivlinjer. Den firesylindrede motoren, som nylig ble vist sammen med Mercedes-AMG SL 43, kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader. De første modellene forventes på norske veier i løpet av høsten.
Verdenspremiere på elektriske EQS SUV – 7 seter og rekkevidde på over 600 kilometer19.4.2022 12:50:10 CEST | Pressemelding
Nye EQS SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt nivå av komfort for opptil syv personer. Den nye modellen har en stor mengde med standardutstyr, og inkluderer blant annet AIRMATIC luftfjæring, bakakselstyring og elektrisk andre seterad. EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023.
Følg verdenspremieren på nye EQS SUV19.4.2022 08:11:11 CEST | Pressemelding
Tirsdag 19. april klokken 12.00 presenteres helt nye EQS SUV. Den digitale verdenspremieren kan strømmes via medieplattformen Mercedes me, og vil senere bli tilgjengelig som nedlastbart materiale.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom