Nye Mercedes-AMG GT Black Series

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.

Foto: Daimler AG

- Black Series-modeller er eksklusive sjeldenheter for personbiler, og viderefører en tradisjon som ble etablert i 2006. Ytelsen, utseendet og kjøredynamikken i den nye GT Black Series er uten sidestykke, men er ikke utviklet for å samle støv i samlernes garasjer. Disse modellene er svært populære i det norske markedet, og vi kan allerede bekrefte at et fåtall norske kunder vil få gleden av å oppleve dette fartsmonsteret, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

0 - 200 km/t på under ni sekunder
Nye GT Black Series-motoren er av en helt spesiell karakter, som ikke bare gjenspeiles i kraftleveransen, men også det helt unike lydbildet. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres på kun 3,2 sekunder og til 200 km/t på under ni sekunder. Toppfarten er 325 km/t, et nivå som er beregnet å utforske på bane.

Motoren er basert på den kjente AMG 4-liters V8 biturbo med tørr sumpsmøring som yter 730 hk med et maksimalt dreiemoment på 800 Nm ved 2000 - 6000 o/min. Det er takket være nye kamaksler og eksosmanifolder som er tilpasset den nye tenningsrekkefølgen og forbedrer gassresponsen ytterligere.

Sofistikert aerodynamikk og enestående kjøredynamikk

Likheten med racerbilene AMG GT3 og AMG GT4 er visuelt og teknisk sterkere enn før. Designerne jobbet tett med aerodynamikkeksperter for å sikre sofistikert aerodynamikk som sørger for en smidig håndtering, samt økt presisjon og kjøredynamikk. De har sikret optimal kjøling av ladeluft og forbedret bremsekjølingen med de betydelig større radiatorluftinntakene, som stammer direkte fra AMG GT3. Det nye designspråket fører luften dit den er påkrevd på en målrettet måte, og reduserer vindmotstanden ytterligere.

For førere som ønsker å ta bilen ut på bane har frontspoileren i karbonfiber to manuelt justerbare innstillinger, Street og Race. Black Series kan styres enda mer presist når den svinger i høy hastighet og viser enda bedre retningsstabilitet hvor kjøretøyet gir en smidig respons med tydelig tilbakemelding på rattet - samtidig som den forblir maksimalt kontrollerbar til enhver tid. Hvis den fremre diffusoren er i Race-stilling, kan også marktrykket på bakakselen økes ytterligere med det nye bakre spoiler-konseptet.

Prisen på AMG GT Black Series forventes å være klar i løpet av Q3.

Tekniske data

Mercedes-AMG GT Black Series

Motor

4.0 litre V8 biturbo

Motorvolum

3982 cc

Ytelse (kW/hk) ved rpm

537 kW / 730 hk ved 6700-6900 rpm

Dreiemoment (Nm ved rpm)

800 Nm ved 2000-6000 rpm

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT DCT 7G

Blandet forbruk (l/100km)

12.8 l/100 km

Blandet CO2 – utslipp (g/km)

292 g/km

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

3.2 s

Toppfart

325 km/h

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.8.8.2020 11:21:06 CESTPressemelding

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.21.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.