Nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC - Med innovativ teknologi for en mer agil kjøreopplevelse
- Takket være en ny og effektiv firesylindret AMG-motor med spennende teknologi fra Formel 1, og firehjulstrekk med mest moment fordelt til bakakselen, tilbyr Mercedes-AMG C 43 4MATIC ikke bare heftige ytelser, men også kjøredynamikk på høyeste nivå, slik vi forventer fra en AMG, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
«One Man, One Engine», og elektrisk eksos-turbolader
I nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC sitter det en 2.0-liters firesylindret motor som kombinerer innovativ teknologi, sammen med høye ytelser og effektivitet. Samtidig er den tro mot AMG-tradisjonen, der motoren er utviklet i Affalterbach og satt sammen etter prinsippet «One Man, One Engine».
Motoren, kjent som M139l, er verdens første serieproduserte motor med elektrisk eksos-turbolader. Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Dette driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte.
Dette forbedrer responsen betydelig fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet. Motoren reagerer derfor enda raskere, mens den generelle kjøreopplevelsen er mer dynamisk. I tillegg muliggjør elektrifiseringen av turboladeren et høyere dreiemoment ved lave turtall. Dette øker også smidigheten og optimaliserer akselerasjonen fra stillestående. Selv når sjåføren tar foten av gasspedalen, er teknologien til den elektriske turboladeren i stand til å opprettholde ladetrykket til enhver tid. Dette sikrer en kontinuerlig umiddelbar respons.
Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 175.000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir den innovative teknologien i M139l en effekt på 408 hk, og et maksimalt dreiemoment på 500 Nm. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode. Fra stillestående akselererer C 43 4MATIC sedan fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder, og stasjonsvognen akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan økes til 265 km/t med AMG Driver’s Package.
Permanent firehjulstrekk og bakakselstyring
Det permanente firehjulstrekksystemet 4MATIC har en AMG-spesifikk momentfordeling mellom for- og bakaksel på 31 og 69 prosent. Konfigurasjonen fordeler mest kraft til bakakselen, noe som sørger for bedre dynamiske kjøreegenskaper, høyere akselerasjon gjennom svinger og bedre veigrep.
Bakakselstyring med en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader er standard på den nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC. Bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene i hastigheter på opptil 100 km/t. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Ved hastigheter over 100 km/t svinger bakhjulene parallelt med forhjulene i opptil 0,7 grader. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse. Responsen til bakakselstyringen avhenger av valgt AMG DYNAMIC SELECT kjøreprogram.
Interiør med høydepunkter fra flaggskipet S-Klasse
Nye C-klasse henter flere høydepunkter fra nye S-klasse, der blant annet den sentrale multimediaskjermen er et tydelig element. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av en krystallklar berøringsskjerm som er satt opp i portrettorientering. MBUX multimediasystemet inkluderer AMG-spesifikke visninger og funksjoner.
Det sportslige AMG Performance-rattet er i nappaskinn og har en flat bunndel og perforert grepsområde. De to runde AMG-rattknappene tillater raskt bytte av ulike dynamiske kjørefunksjoner og AMG DYNAMIC SELECT-programmer.
Tekniske data:
Mercedes-AMG C 43 4MATIC |
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Stasjonsvogn |
|
Motor |
R4 |
R4 |
Volum |
1991 cc |
1991 cc |
Effekt |
408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt) |
408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt) |
ved omdreininger |
6750 rpm |
6750 rpm |
Dreiemoment |
500 Nm |
500 Nm |
ved omdreininger |
5000 rpm |
5000 rpm |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,6 s |
4,7 s |
Toppfart |
250 km/t |
250 km/t |
Blandet forbruk (WLTP) |
8,7 – 9,1 l/100 km |
8,8 – 9,2 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp |
196 - 206 g/km |
199 – 209 g/km |
Vekt |
1765 kg |
1810 kg |
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk (31:69) |
4MATIC firehjulstrekk (31:69) |
Girkasse |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
70-års jubileum for Mercedes-Benz 300 SL Coupé21.2.2024 13:09:29 CET | Pressemelding
Den 6. februar 1954 åpnet International Motor Sports Show i New York dørene, og Mercedes-Benz overrasket hele verden med en helt uventet bil. Her kunne ivrige tilskuere for første gang se supersportsbilen 300 SL Coupé (W 198), også kalt «Gullwing». Med sine ikoniske måkevingedører ble bilen en legende fra første stund, og er en tilskuermagnet også den dag i dag.
Nyt sommeren med taket nede - Nye CLE Cabriolet er klar for bestilling13.2.2024 09:34:48 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz viderefører sin lange tradisjon med elegante fireseters kabrioleter i nye CLE. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 1.232.000,- (eks. levering) for CLE 300 4MATIC Cabriolet. De første bilene er forventet på norske veier til sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom