Nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC - Med innovativ teknologi for en mer agil kjøreopplevelse
Med teknologi hentet direkte fra Formel 1, setter den nyeste generasjonen av Mercedes-AMG C 43 4MATIC nye standarder for innovative drivlinjer. Den firesylindrede motoren, som nylig ble vist sammen med Mercedes-AMG SL 43, kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader. De første modellene forventes på norske veier i løpet av høsten.

- Takket være en ny og effektiv firesylindret AMG-motor med spennende teknologi fra Formel 1, og firehjulstrekk med mest moment fordelt til bakakselen, tilbyr Mercedes-AMG C 43 4MATIC ikke bare heftige ytelser, men også kjøredynamikk på høyeste nivå, slik vi forventer fra en AMG, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
«One Man, One Engine», og elektrisk eksos-turbolader
I nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC sitter det en 2.0-liters firesylindret motor som kombinerer innovativ teknologi, sammen med høye ytelser og effektivitet. Samtidig er den tro mot AMG-tradisjonen, der motoren er utviklet i Affalterbach og satt sammen etter prinsippet «One Man, One Engine».
Motoren, kjent som M139l, er verdens første serieproduserte motor med elektrisk eksos-turbolader. Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Dette driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte.
Dette forbedrer responsen betydelig fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet. Motoren reagerer derfor enda raskere, mens den generelle kjøreopplevelsen er mer dynamisk. I tillegg muliggjør elektrifiseringen av turboladeren et høyere dreiemoment ved lave turtall. Dette øker også smidigheten og optimaliserer akselerasjonen fra stillestående. Selv når sjåføren tar foten av gasspedalen, er teknologien til den elektriske turboladeren i stand til å opprettholde ladetrykket til enhver tid. Dette sikrer en kontinuerlig umiddelbar respons.
Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 175.000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir den innovative teknologien i M139l en effekt på 408 hk, og et maksimalt dreiemoment på 500 Nm. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode. Fra stillestående akselererer C 43 4MATIC sedan fra 0 til 100 km/t på kun 4,6 sekunder, og stasjonsvognen akselerer fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, men kan økes til 265 km/t med AMG Driver’s Package.
Permanent firehjulstrekk og bakakselstyring
Det permanente firehjulstrekksystemet 4MATIC har en AMG-spesifikk momentfordeling mellom for- og bakaksel på 31 og 69 prosent. Konfigurasjonen fordeler mest kraft til bakakselen, noe som sørger for bedre dynamiske kjøreegenskaper, høyere akselerasjon gjennom svinger og bedre veigrep.
Bakakselstyring med en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader er standard på den nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC. Bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene i hastigheter på opptil 100 km/t. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstanden, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Ved hastigheter over 100 km/t svinger bakhjulene parallelt med forhjulene i opptil 0,7 grader. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse. Responsen til bakakselstyringen avhenger av valgt AMG DYNAMIC SELECT kjøreprogram.
Interiør med høydepunkter fra flaggskipet S-Klasse
Nye C-klasse henter flere høydepunkter fra nye S-klasse, der blant annet den sentrale multimediaskjermen er et tydelig element. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av en krystallklar berøringsskjerm som er satt opp i portrettorientering. MBUX multimediasystemet inkluderer AMG-spesifikke visninger og funksjoner.
Det sportslige AMG Performance-rattet er i nappaskinn og har en flat bunndel og perforert grepsområde. De to runde AMG-rattknappene tillater raskt bytte av ulike dynamiske kjørefunksjoner og AMG DYNAMIC SELECT-programmer.
Tekniske data:
Mercedes-AMG C 43 4MATIC |
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Stasjonsvogn |
|
Motor |
R4 |
R4 |
Volum |
1991 cc |
1991 cc |
Effekt |
408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt) |
408 hk (+ 14 hk tilleggseffekt) |
ved omdreininger |
6750 rpm |
6750 rpm |
Dreiemoment |
500 Nm |
500 Nm |
ved omdreininger |
5000 rpm |
5000 rpm |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,6 s |
4,7 s |
Toppfart |
250 km/t |
250 km/t |
Blandet forbruk (WLTP) |
8,7 – 9,1 l/100 km |
8,8 – 9,2 l/100 km |
Blandet CO2-utslipp |
196 - 206 g/km |
199 – 209 g/km |
Vekt |
1765 kg |
1810 kg |
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk (31:69) |
4MATIC firehjulstrekk (31:69) |
Girkasse |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder

















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye Mercedes-AMG SL – Den ikoniske roadsteren kan nå bestilles11.5.2022 15:37:19 CEST | Pressemelding
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Verdenspremiere på elektriske EQS SUV – 7 seter og rekkevidde på over 600 kilometer19.4.2022 12:50:10 CEST | Pressemelding
Nye EQS SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt nivå av komfort for opptil syv personer. Den nye modellen har en stor mengde med standardutstyr, og inkluderer blant annet AIRMATIC luftfjæring, bakakselstyring og elektrisk andre seterad. EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023.
Følg verdenspremieren på nye EQS SUV19.4.2022 08:11:11 CEST | Pressemelding
Tirsdag 19. april klokken 12.00 presenteres helt nye EQS SUV. Den digitale verdenspremieren kan strømmes via medieplattformen Mercedes me, og vil senere bli tilgjengelig som nedlastbart materiale.
Verdenspremiere på nye smart #18.4.2022 12:51:41 CEST | Pressemelding
Mobilitet bringer mennesker sammen og vekker en rekke felles opplevelser. Dagens teknologi gir muligheter, og tilpasser seg menneskers livsstil, og ikke omvendt. Som et resultat har utviklingen av bilen nådd nye høyder, og den blir en nær følgesvenn. Dette er kjernen i smart #1.
Nye Mercedes-AMG SL 43 – Med teknologi fra Formel 17.4.2022 17:19:35 CEST | Pressemelding
Den luksuriøse roadsteren vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Den firesylindrede motoren kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader, der teknologien er hentet direkte fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Nye SL forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom