Nye Kia Sorento vinner Golden Steering Wheel.

Nye Kia Sorento har motatt den prestisjefulle prisen ‘Das Goldene Lenkrad 2020’ (Golden Steering Wheel). Det er AUTO BILD og BILD am SONNTAG som står bak kåringen.
Nye Kia Sorento vant den prestisjefulle prisen "det gylne ratt 2020" i klassen for store SUV'er i konkurranse med Aston Martin og BMW.

Lesere av de to magasinene stemte frem nye Kia Sorento til finalerunden i kategorien “Store SUV’er”, og også fagjuryen på 18 personer lot seg imponere. Bilene som kom til finalen ble testet på DEKRA Lausitzring banen. Nye Kia Sorento fikk mest poeng i sin kategori og vant over de to andre finalistene, Aston Martin DBX og BMW X6. Hele testen er publisert i AUTO BILD nr 45/2020.

Også i fjor mottok Kia prisen ‘Das Goldene Lenkrad 2019’ for sin XCeed crossover, da i kategorien "Beste bil under 35.000 euro".

"Fjerde generasjon Sorento er nylig lansert, og tidlig neste år kommer den som ladbar hybrid", sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen. " i Norge tar vi inn diesel-varianten og den ladbare hybriden, og begge versjoner leveres standard med sju seter og firehjulstrekk". Sorento leveres som alle Kia-modeller med den unike 7 års garantien / 150.000 kilometer, som også inkluderer batteriet i hybrid-modellene.

Stor utvikling
Sjef i AUTO BILD, Tom Drechsler, sier dette om nye Sorento: “Forgjengeren var allerede en veldig bra bil, men med nye Sorento har det skjedd en utvikling. Den kjører like bra som den ser ut; den har mye plass, smarte interiørdetaljer, stemmestyring, og sikkerhetsfunksjoner. Dette er ikke bare min mening, men noe juryen stiller seg bak. Gratulerer med en velfortjent Goldenes Lenkrad 2020!”.

“Vi er veldig stolte av prisen, og av at så mange lesere og fageksperter vurderer Sorento helt på topp i sin klasse”, sier Steffen Cost, administrerende direktør i Kia Motors Tyskland. “Det at vi vant over to premium merker i finalen viser hvor langt Kia har avansert med fjerde generasjon Sorento.”

Moderne design, hybrid drivlinje og innovativ teknologi

Med lengde på 4.81 meter er nye Sorento bare en centimeneter lengre enn utgående modell. Men takket være den nye plattformen og lengre akselavstand har den mye bedre plass for opp til 7 passasjerer. Nye Sorento har også et av de største bagasjerommene i sitt segment, opp til 910 liter avhengig av versjon (5-seter). Sorento har et tiltalende design og vant tidligere i år prisen ‘All-Wheel Drive Car of the Year 2020’ (Design category) i den anerkjente konkurransen organisert av AUTO BILD Allrad.

Nye Sorento tar en ledende posisjon i Kias modellutvalg med sin teknologi, og har en lang rekke førerassistentsystemer. Blant annet Blind-Spot Collision-Avoidance Assist med Blind-Spot View Monitor. I tillegg til å kontrollere styring og bremsing om nødvendig, vises film av blindsonene via sidekamaraer i det heldigitalet displayet.

Anerkjent kåring
‘Golden Steering Wheel’ har blitt arrangert årlig siden 1976, og det deles ut pris til de beste nye bilmodeller lansert det året. I årets konkurranse ble 63 modeller vurdert, i åtte kategorier; city cars and superminis, compact cars, medium and luxury cars, small SUVs, medium SUVs, medium SUVs (plug-in hybrids), large SUVs, og sports cars. Det ble også delt ut pris til ‘Most Beautiful Car’, ‘Innovation of the Year’, ‘Best Car under 25,000 Euros’ og ‘Best Car under 35,000 Euros’.

Leserne stemte frem 24 finalister, tre i hver kategori, som så ble testet av juryen. De 18 jurymedlemmene inkluderte tidligligere Formula 1 fører Hans-Joachim Stuck, tidligere DTM fører Joachim “Jockel” Winkelhock, Formula E fører Daniel Abt, motor sportswoman og programleder Lina van de Mars, YouTuber og racerfører Felix von der Laden, TV programleder Kai Pflaume, i tillegg til sjefredaktørene i AUTO BILD og engelske og nederlandske bilmagasiner, Auto Express og Auto Week.