Nye Kia Sorento Plug-in Hybrid

Kia Motors deler i dag informasjon om sin helt nye Sorento Plug-in Hybrid. Den kombinerer praktiske egenskaper og 7 seter med høy ytelse og lave driftskostnader. Sorento bygges på Kias nye platform for mellomstore SUVer, og er designet fra start for elektriske drivlinjer.

Nye Sorento kommer i januar som Plug-in Hybrid med 7 seter, firehjulstrekk og ytelse på 265 hk.

Plug-in Hybriden blir den andre elektrifiserte modellen i Sorento-rangen, og etterfølger diesel og hybrid versjonene. Plug-in Hybriden kombinerer en turbo bensinmotor med en batteripakke og elektrisk motor, og kortere kjøreturer kan gjøres helelektrisk uten utslipp.

Den nye plattformen og størrelsen på bilen gir god plass til passasjerer og bagasje, og Plug-in Hybriden får tre seterader og 7 seter som diesel og hybridversjonen.

“Nye Sorento vil bli en av de mest romslige og fleksible ladbare SUVene, og vi ser frem til å lansere den i tidlig neste år”, sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen. “God plass, mulighet for 7 seter, firehjulstrekk og elektrisk rekkevidde gjør nye Sorento veldig aktuell”.

Salget av elektrifiserte modeller øker også i Europa, og i første halvdel av 2020 sto de for rundt en fjerdedel av alle Kia solgt i Europa*.

Høye ytelser, lave utslipp
Plug-in Hybriden har lave utslipp, og er modellen i Sorento-rangen med høyest ytelser. En 1.6 liters turbobensinmotor med 180 hk og 265 Nm dreiemoment er paret med et lithium-ion polymer batteri på 13.8 kWh og en elektrisk motor på 66.9 kW og 304 Nm dreiemoment. Kombinert ytelse er 265 hk og 350 Nm dreiemoment. Kraften sendes til alle fire hjul via en sekstrinns automatgearkasse.

Elektrisk rekkevidde og CO2 utslipp er ikke typegodkjent og bekreftes nærmere lansering.

En rekke innovasjoner gjennom hele drivlinjen gjør Sorento Plug-in Hybrid til den mest avanserte og effektive Plug-in Hybrid til dags dato fra Kia. Den nye modellen nyttiggjør for første gang i en Plug-in Hybrid uavhengig og dedikert vannavkjøling til høyspentbatteriet. Dette optimaliserer temperaturstyring, varmesirkulering og effektiviteten til høyspentbatteriet. Den 66,9 kW elektriske motoren er forbedret med en ny 2-stegs lamineringsprosess av rotor som reduserer lyd og vibrasjoner fra el-motoren.

Fossilmotoren utnytter Kias siste «Smarttream» innovasjoner, inkludert CVVD (Contiuously Variable Valve Duration) teknologi, som regulerer åpningstiden til innsugsventilene avhengig av kjøreforhold. Dette gjør motoren i stand til å utnytte ulike forbrenningssykluser for sømløst å optimaliserer motoreffekt og drivstofføkonomi.

Design og utforming
Kias nye platform muliggjør med sin layout at batteripakken plasseres under gulvet i kabinen, slik at plass for passasjerer og bagasje utnyttes best mulig. Sorento Plug-in Hybrid har godt med plass for 5 eller syv personer, og er også en av bilene med størst bagasjekapasitet i sin klasse; med to seterader er det opp til 809 liter for syv-seter, og 898 liter for femseter. Med tre seterader og syv seter er bagasjerom på 175 liter. (179 liter i hybridvarianten)

Sorento Plug-in Hybrid har samme moderne eksteriørdesign som de øvrige varianter i modellrekken, men skiller seg ut med ‘eco plug-in’ emblem og ladeluke.

I interiøret er også det meste uendret, bortsett fra det digitale instrumentpanelet på 12.3‘’ som er redesigned med ny grafikk for å gi fører god oversikt over drivlinjen som batteristatus og energioverføring. Infotainmentskjermen på 10.25‘’ har ny funksjonalitet slik at man enkelt kan lokalisere ladepunkter underveis.

Tilkobling og sikkerhetsteknologi
Nye Sorento har Kias UVO Connect telematics system, hvor fører får nyttig informasjon i sanntid med Kia Live services; trafikkinformasjon, værmelding, parkeringsinformasjon og nærliggende ladepunkter. Med UVO Connect kan man også sende ruteplanlegging til bilen før reisen starter.

Infotainmentsystemet gir full sømløs tilkobling med Apple CarPlay™ og Android Auto™. Et kraftig Surround lydsystem fra BOSE® med 12 høyttalere er tilgjengelig, samt steminingsbelysning med valgmuligheter på 64 farger.

En rekke avanserte førerassistentsystemer reduserer mange av farene og stresset med bilkjøringen. Tilgjengelig teknologi inkluderer; Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) med fotgjenger, sykkel og bilgjenkjenning og FCA Junction, som avdekker biler i kryss når man snur, blindsonevarsel (BVM),  Surround View Monitor (SVM) og Blind-spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Adaptiv Cruise Control med Stop&Go (SCC) og Navigasjonsbasert SCC (NSCC), Lane Following Assist (LFA),  tretthetsvarsling (DAW) og Highway Driving Assist (HDA).

I tillegg kommer den med ryggekamera (RVM) med Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) og Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Sorentos Safe Exit Assist (SAE) forhindrer bakdører fra å åpnes om bilen avdekker en fare bak bilen, som en syklist eller bil.

Nye Sorento har også Kias første Multi-Collision Brake system, som reduserer alvorlighetsgraden av sekundære kollisjoner. Systemet aktiverer automatisk bremsene når kollisjonsputene utløses etter en første kollisjon, og beskytter passasjerene mot sekundære front- eller sidekollisjoner.

Salget starter i 2021
Nye Sorento produseres på Kias fabrikk i Hwasung, Korea og salget av Plug-in Hybriden starter i Europa tidlig neste år. Alle Kia solgt i Europa har Kias unike 7-års / 150.000 km garanti.

Note: *Mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid og elektriske biler sto for 25,2% av Kias salg i EU, EFTA og UK, januar-juni 2020.

Kias infotainmentsystem og en 10,25'' skjerm.
Elektrisk rekkevidde bekreftes nærmere lansering.