Nye Kia EV6 med klasseledende sikkerhet og komfort.

Den nye elektriske crossovermodellen Kia EV6 er utstyrt med klasseledende sikkerhets- og avanserte førerassistentsystemer. De innovative og høyteknologiske funksjonene i EV6 gjør det tryggere, enklere og mindre stressende å kjøre bil, og beskytter personene i bilen og andre trafikanter enda bedre.
EV6 er utstyrt med Kias nyeste Highway Driving Assist 2-pakke (HDA 2), som øker sikkerheten og komforten ved kjøring på motorvei.

"EV6 kommer til Norge i 4. kvartal, noe vi gleder oss stort til! Kia har lang erfaring med elbiler, og leverer meget energieffektive biler med lang rekkevidde. Med EV6 tar Kia et stort steg videre, både når det gjelder kjøreegenskaper, teknologi, løsninger og design", sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.

"EV6 er første modell ut fra Kia på den nye dedikerte elbilplattformen E-GMP, med de muligheter og løsninger dette gir. EV6 er også første nye modell etter Kias rebranding og blir en av de sikreste bilene fra Kia".

Kjøring på motorvei
EV6 er utstyrt med Kias nyeste Highway Driving Assist 2-pakke (HDA 2), som øker sikkerheten og komforten ved kjøring på motorvei. Systemet bruker radarsensorer rundt hele bilen for å holde innstilt hastighet og avstand til kjøretøyet foran, mens køkjøringsassistenten hjelper fører å holde bilen midt i filen. Ved hjelp av navigasjonsbasert smart cruise controlkan systemet senke bilens hastighet gjennom svinger og øke hastigheten igjen når forholdene tilsier det.

Hvis et annet kjøretøy kommer for nær EV6, vil HDA 2 justere retningen, slik at kollisjon unngås. Det blir også enklere enn noensinne å skifte fil; når du holder hendene på rattet og kjører over en viss hastighet, kan du skifte fil ved hjelp av blinklyshendelen.

EV6 har blindsonekamera og blindsonevarsler med automatisk nødbrems som sikrer at det er trygt å skifte fil. Blindsonekameraet er som et ekstra par øyne, og viser film av blindsonene på begge sider av bilen på det 12,3 tommer store digitale instrumentpanelet. Blindsonevarsleren med automatisk nødbrems bruker radarsensorer til å varsle om kjøretøyer som nærmer seg, og aktiverer bremsene hvis det er fare for kollisjon når du skal skifte fil.

Mange bilførere synes det kan være stressende å kjøre i veikryss, spesielt flerfeltskryss. Kias automatiske nødbrems har nå funksjoner som øker sikkerheten når du skal ta en avkjøring eller kjøre rett frem i et veikryss. Når du setter på blinklyset, vil systemet varsle om det er fare for kollisjon med et møtende kjøretøy. Du varsles også hvis et kjøretøy som nærmer seg fra siden, utgjør en fare når du skal kjøre rett frem i et veikryss. Hvis faren øker, vil systemet varsle og automatisk bremse bilen for å unngå kollisjon.

God sikt og synlighet er viktig for sikkerheten. Kia EV6 er derfor utstyrt med Intelligent Front Lighting System (IFS). Lysteknologien gir optimal belysning ved å slå lysdiodene på og av enkeltvis, og man kan kjøre med fjernlyset på hele tiden uten at trafikanter som kommer imot, blendes. Et frontkamera med teknologi for gjenkjenning av kjøretøyer reduserer eller øker automatisk lysstyrken til den enkelte lysdioden, slik at sikten forover blir best mulig, samtidig som trafikanter i motgående retning beskyttes mot å bli blendet.

Enkel manøvrering
Med 360-graders områdevisning blir parkering og annen manøvrering enklere. Kameraer viser et 360-graders bilde av området rundt bilen på infotainmentskjermen. Det blir også tryggere å rygge ut av en smal parkeringsluke med assistenten for kryssende trafikk ved rygging. Dette avanserte systemet oppdager kjøretøyer som nærmer seg fra siden under rygging, og er det fare for kollisjon, bremser systemet bilen automatisk.

Er det veldig trangt der du skal parkere, kan du overlate parkeringen til den fjernstyrte parkeringsassistenten. Du kan sitte i bilen eller stå utenfor. Ved hjelp av kameraer for områdevisning og ultralydsensorer kan EV6 finne en egnet parkeringsluke og automatisk parkere i denne luken. Den akselererer, bremser og skifter gir selv. Assistenten kan parkere bilen i parkeringsluker både på tvers og på langs.

Hvis en person i baksetet er i ferd med å åpne en bakdør etter at bilen er parkert, vil Kias utstigningsassistent automatisk varsle hvis det registrerer et kjøretøy som nærmer seg i blindsonen bak bilen, og automatisk låse døren for å forhindre en kollisjon.

EV6 er også utstyrt med Kias smarte elektriske bakluke. Når du nærmer deg bilen bakfra med smartnøkkelen, vil bakluken åpnes automatisk. Det er spesielt praktisk når du har hendene fulle.

Kias smarte elektriske bakluke åpnes automatisk når du nærmer deg bilen bakfra med nøkkelen på deg.