Nye eSprinter – Tidenes mest allsidige og effektive elektriske varebil fra Mercedes-Benz
- Med nye eSprinter viser vi tidenes mest allsidige og effektive elektriske varebil fra Mercedes-Benz noensinne. Her kan vi glede oss over en elektrisk varebil som kan skreddersys til mange av våre kunders ønsker, og som i tillegg leverer klasseledende rekkevidde, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.
En mengde tekniske nyvinninger
Nye eSprinter kommer med en mengde tekniske nyvinninger og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler. Dette gir størst mulig frihet i utvikling og design av ulike ombygginger og påbygg som tidligere kun var kjent fra den konvensjonelle Sprinter.
Foran finnes alle høyspentkomponenter som kan kombineres med alle varianter av nye eSprinter, uavhengig av akselavstand og batteristørrelse. Det integrerte batteriet er plassert så lavt som mulig mellom akslingene for å spare plass. Sammen med det robuste batterihuset, gir dette et lavt tyngdepunkt, noe som har en positiv innvirkning på kjøreegenskapene og øker kjøresikkerheten. Den tredje modulen er den elektrisk drevne bakakselen, der den kompakte og kraftige elektriske motoren også er integrert.
Mercedes-Benz har investert rundt 350 millioner euro i nye eSprinter, der rundt 50 millioner euro vil bli investert i hvert av de tre anleggene i Charleston, Düsseldorf og Ludwigsfelde for å tilpasse produksjonen.
Kombinert rekkevidde på opptil 400 kilometer
I Europa vil den første varianten av eSprinter varebil bli lansert i slutten av 2023, med gradvis introduksjon av chassisutgaven og andre batterivarianter senere. Dette gjør eSprinter attraktiv som basisbil for en rekke nye sektorer, så vel som for påbyggere og karosseriprodusenter.
Den kombinerte rekkevidden, basert på en simulering med WLTP-syklusen, er forventet å være på opptil 400 kilometer. Det gjør eSprinter attraktiv også for lengre turer.
Hovedkomponentene til den elektriske eATS-enheten i nye eSprinter er to nye utviklinger. Den effektive motoren og den innovative elektriske bakakselen, som begge brukes for første gang i en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz.
PSM-motoren, som kun veier rundt 130 kilo, kjennetegnes av spesielt høy effektivitet og optimalisert termisk styring. Motoren er tilgjengelig i to effektnivåer, med 100 eller 150 kW toppeffekt, og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm.
Den elektrisk drevne bakakselen gir muligheten for chassisvarianter, i tillegg til den klassiske varebilen. For kunden gir dette en rekke fordeler med hensyn til ombygginger og påbygg, med flere kjøretøylengder (A2 og A3), maksimal totalvekt på inntil 4,25 tonn og tilhengerlast på opptil 2.000 kg.
Batteristørrelse på opptil 113 kWh
Kundene kan velge mellom tre forskjellige batteristørrelser på nye Mercedes-Benz eSprinter, avhengig av deres individuelle rekkevidde- og nyttelastkrav. Nettokapasiteten er på enten 56 kWh, 81 kWh eller hele 113 kWh. Litium/jernfosfat (LFP) cellekjemi gjør at batterivariantene holdes fri for kobolt og nikkel, mens aktiv termisk styring sikrer maksimal effektivitet.
Som alle Mercedes-Benz eVans, er nye eSprinter i stand til å lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Den innebygde laderen har en maksimal effekt på 11 kW, og nye eSprinter kan lades med opptil 115 kW på hurtigladestasjoner. Det betyr at lading fra 10 til 80 prosent med full kapasitet, er forventet å ta rundt 28 minutter for 56 kWh-batteriet og rundt 42 minutter for 113 kWh-batteriet.
MBUX og Mercedes me
Nye eSprinter imponerer også når det gjelder digitalisering og infotainment. Nå kommer den med det innovative Mercedes-Benz User Experience (MBUX), med den nyeste programvaregenerasjonen, som tidligere kun var kjent i Mercedes-Benz personbiler. Tallrike funksjoner og tjenester gjør hverdagen med et elektrisk kjøretøy enklere for kundene.
Navigasjon med "Electric Intelligence" sikrer størst mulig planleggingssikkerhet. Systemet viser for eksempel gjeldende rekkevidde i sanntid avhengig av den aktuelle trafikksituasjonen og rutens topografi. Det beregner også best mulig ladestrategi for å komme så raskt som mulig til destinasjonen, eller for å ha en ønsket batteriprosent på destinasjonen. Autentisering på ladestasjonen er enkel via MBUX, med betaling via Mercedes me. Andre høydepunkter inkluderer omfattende personaliseringsmuligheter og optimaliseringer av «Hey Mercedes»-stemmekontrollassistenten.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noPer Ragnar JohansenSalgsdirektør Mercedes-Benz Varebil
per.ragnar.johansen@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
Første glimt av en ny æra hos Mercedes-Benz Vans17.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans introdusere sin nyutviklede, modulære og skalerbare elektriske arkitektur kalt VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Med denne setter Mercedes-Benz Vans kursen for en helt ny æra.
Elektriske Mercedes-AMG SUV har startet vintertestingen16.12.2024 10:36:10 CET | Pressemelding
Den elektriske høyytelses-SUVen fra Mercedes-AMG testes nå sammen med kommende firedørs coupé. Begge er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA som vil introdusere en rekke innovasjoner.
Verdenspremiere på eksklusive Mercedes-AMG PureSpeed11.12.2024 15:03:36 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG PureSpeed er den første modellen i den begrensede Mythos-serien, og er begrenset til kun 250 enheter. Den unike bilen har hverken tak eller frontrute og byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse.
Mercedes-Benz sin 124-serie fyller 40 år9.12.2024 10:56:34 CET | Pressemelding
For 40 år siden ble den banebrytende 124-serien for første gang presentert. En modell kjent for sin tidløse estetikk, og som er yndet blant entusiastene. Denne modellen skulle senere også bli den første som ble kalt E-Klasse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom