Mercedes-Benz Norge

Nye EQS med norsk salgsstart 17. august - Startpris på under en million kroner

Del

EQS markerer starten på en ny generasjon elektriske biler med en rekkevidde på opptil 780 km (WLTP). Fra 17. august er de første modellene klare for bestilling, med en startpris på 935.000,- for EQS 450+ og 1.162.000,- for EQS 580 4MATIC. De første bilene forventes i landet i løpet av høsten.

- Flaggskipet EQS tar elbiler til et nytt nivå, og imponerer med en fantastisk rekkevidde på opptil 780 kilometer, mye takket være klasseledende aerodynamikk og en svært effektiv drivlinje. Nivået av standardutstyr er høyt, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Vi gleder oss til å snart kunne ønske den nye luksus-sedanen EQS velkommen på norske veier, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Høyt nivå av standardutstyr
EQS har et høyt nivå av standardutstyr med blant annet AIRMATIC luftfjæring for utmerket kjørekomfort, og DIGITAL Light som presist lyser opp veien uten å blende motgående trafikk. Skjermpakken med 12,8" OLED skjerm i midtkonsollen er standard på EQS 450+, mens kundene som velger EQS 580 4MATIC kan glede seg over den nye MBUX Hyperscreen som standard. I tillegg vil kundene finne utstyr som adaptiv cruise control, 360-graders kamera, navigasjon og KEYLESS-GO uten å måtte krysse av i listen for ekstrautstyr.

EQS har en rekkevidde på opptil 780 kilometer (WLTP)
Med en rekkevidde på opptil 780 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 524 hestekrefter møter også drivverket alle forventninger til en progressiv sedan i S-Klasse-segmentet. Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har i tillegg en motor på forakselen. Med Torque Shift på 4MATIC-modellene fordeles drivmomentet mellom for- og bakakselen intelligent og kontinuerlig. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.

En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres hvor både EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har et netto energiinnhold på 107,8 kWh. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.

EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

EQS er den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden
Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt. Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse.

For å redusere vindstøy til et minimum har EQS gjennomgått flere omfattende utviklingstrinn med blant annet tallrike optimaliseringer innen dørstrukturer og forsegling. I tillegg har A-stolpene fått en spesialformet list og dørene har elektrisk innfellbare dørhåndtak.

DIGITAL LIGHT med ekstremt nøyaktige fjernlys
En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. Dette er for øyeblikket ikke tilgjengelig i Norge, men den integrerte geofencingen hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene. Når du kjører over en grense vil EQS automatisk justere funksjonene på DIGITAL LIGHT for å være i samsvar med reguleringene i landet du er i. Projiseringene kan da fortsatt aktiveres i MBUX, men funksjonen blir begrenset under oppholdet i landet.

MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate
Den store og buede skjermenheten ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe, og er standardutstyr på EQS 580 4MATIC. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til inntrykket av en skjerm. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Både den midtre skjermen og den som er plassert foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter. Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene. Ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.

Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.

MBUX-systemet med «zero-layer»-design
Multimediasystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har lærbar programvare som tilpasser kontroll- og skjermkonseptet til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst. For å redusere operasjonstrinn ytterligere har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.

Bakakselstyring
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA). Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift

Bakhjulstrekk

Firehjulstrekk

Elektrisk motor

 

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

hk

333

524

Dreiemoment

Nm

568

855

Akselerasjon (0-100 km/h)

s

6,2

4,3

Toppfart3

km/t

210

210

Batterikapasitet (WLTP)

kWh

107,8

107,8

Maksimal regenereringskapasitet

kW

186

290

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

11/22

Hurtiglader

kW

200

200

Blandet forbruk (WLTP)

kWh/100 km

15,6-19,8

18,4-21,2

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

Tekniske data – Størrelse og vekt:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Lengde/bredde/høyde

mm

5216/1926/1512

Svingradius (med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

11,9/10,9

Bagasjeromsvolum

L

610-1770

Vekt

kg

2480

2585

Lastekapasitet

kg

465-545

475-550

Maksimal totalvekt

kg

2945-3025

3060-3135

cd-verdi fra

0,209

0,209

3: Elektronisk begrenset
9: Med 19" AMG-felger (forventet mot slutten av 2021) i SPORT-modus

Pris:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Pris fra kr (eks. levering)

kr

935.000

1.162.000

 

Norsk standardutstyr:

MBUX Hyperscreen (standard på EQS 580 4MATIC)

KEYLESS-GO

DIGITAL Light med projisering

Parkeringspakke m/360-graders kamera

Kjøreassistentpakke Plus m/adaptiv cruise control

Speilpakke

AIRMATIC luftfjæring

Elektriske seter m/minne

Bakakselstyring på 4,5 grader

Smartphone integrasjonspakke

1 års gratis og ubegrenset IONITY hurtiglading via Mercedes me charge

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG7.9.2021 12:37:39 CEST | Pressemelding

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom