Mercedes-Benz Norge

Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG

Del

Mercedes-AMG tar fatt på den helelektriske fremtiden med helt nye EQS 53 4MATIC+. Den første helelektriske produksjonsmodellen fra AMG har en effekt på opptil 761 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 1020 Nm. Bilen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.

Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz

- Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG leverer heftige ytelser og tar AMG inn i en ny elektrisk tidsalder. Det er gjort en omfattende jobb for å beholde AMG-karakteristikken, både i form av kjørekarakteristikk, men også ved å gi oss den lydopplevelsen som AMG-kundene forventer og fortjener, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Høyytelsesorientert konsept
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ har en kraftig elektrisk drivlinje med to motorer fordelt på for- og bakakselen. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk overfører kreftene til veien optimalt under alle kjøreforhold. Grunnversjonen oppnår en maksimal totaleffekt på 658 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 950 Nm.

Med AMG DYNAMIC PLUS Pakke, som er tilgjengelig som tilleggsutstyr, øker den maksimale effekten til 761 hestekrefter i RACE START-modus med boost-funksjon. Det maksimale dreiemomentet er på opptil 1020 Nm. Med denne pakken akselererer den nye Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Toppfarten er begrenset til 250 km/t. I den grunnleggende versjonen akselererer bilen fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder med et batterinivå på minst 80 prosent. Maksimal hastighet er begrenset til 220 km/t.

EQS 53 4MATIC+ setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 300 kW under optimale forhold. Sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

Batterikapasitet på 107,8 kWh
Litium-ion-batteriet er på 400 V og har en kapasitet på 107,8 kWh. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien, hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent. Batteristyringssystemet er også konfigurert spesielt for AMG. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokuset på ytelse, mens i komfortmodus er fokuset på rekkevidde. Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).

EQS 53 4MATIC+ kan hurtiglades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 19 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.

AMG SOUND EXPERIENCE
Mercedes-AMG-modeller har alltid skapt følelser, og lyden har vært viktig del av AMG-opplevelsen. Slik vil det også fortsette å være i fremtiden med EQS 53 4MATIC+ som tilfører en ny, kraftig og klangfull lyd til den elektriske kjøringen.

Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: "Authentic" eller "Performance". Den eksklusive AMG SOUND EXPERIENCE genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.

AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk og AMG RIDE CONTROL+ luftfjæring
Ingeniørene hos AMG har forbedret komponenter og konfigurert dem til å oppfylle kravene til AMG-kunder. Kraften til de batteridrevne motorene bringes til veien med fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk som standard. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.

AMG RIDE CONTROL+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere sammen med bakakselstyring som standard. Som i AMG GT 4-dørs Coupé, baserer luftfjæringen til EQS 53 4MATIC+ seg på et luftfjæringssystem med flere kammer, kombinert med adaptiv og elektronisk kontrollert justerbar demping. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig. Som et resultat er passasjerene nesten helt skjermet mot ujevne veibaner, hvor karosseriet likevel forblir stabilisert på best mulig måte.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ er utstyrt med bakakselstyring som standard. Styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen av den store sedanen, og svingradiusen reduseres.

Eksteriør-design med karakteristiske AMG-elementer
Med «en-bue»-design som karakteristisk strekker seg fra forhjulene og gjennom resten av bilen, og en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig, skiller EQS 53 4MATIC+ seg ut fra modeller med fossilmotor. Designet plukker opp karakteristiske AMG-elementer og overfører de til den elektriske tidsalderen. Foran har den svarte panelfronten fått AMG-spesifikt utseende med vertikale lameller. DIGITAL LIGHT frontlysene er standard og AMG-bokstavene har fått plass i panelfronten.

EQS 53 4MATIC+ oppnår en dragkoeffisient fra 0,23, og sørger for at den aerodynamiske finjusteringen får maksimal effektivitet under kjøring. For å oppnå dette gjennomførte spesialistene fra AMG et stort antall tester i vindtunnel.

MBUX Hyperscreen - Tre skjermer under en glassflate
MBUX Hyperscreen er det absolutte høydepunktet i interiøret. Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.

Med adaptiv programvare tilpasser MBUX seg fullstendig til brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Grønn elektrisitet takket være Mercedes me Charge
Med Mercedes me Charge kan kundene lade grønt på alle offentlige ladestasjoner i Europa fra 2021. Ved hjelp av kvalitetssertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i strømnettet fra Mercedes me Charge. Alle norske EQS-kunder kan bruke IONITY hurtigladningsnettverk gratis i ett år via Mercedes me Charge.

Mercedes me Charge er for tiden det største ladenettverket i verden, og har for tiden mer enn 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Elektrisk motor

Type

To permanent synkrone motorer (PSM)

Drivlinje

Type

Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk

Effekt (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

hk

658 / 761

Dreiemoment (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

Nm

950 / 1020

Toppfart (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

Km/t

220 / 250

Akselerasjon 0-100 km/t (uten/med AMG DYNAMIC PLUS)

sek

3,8 / 3,4

Vekt

kg

2655

Batterikapasitet

kWh

107,8

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

Hurtiglader

kW

200

Maksimal regenerering

kW

300

Rekkevidde (WLTP)

km

526 – 580

Blandet forbruk (WLTP)

kWh/100 km

21,5 – 23,9

CO2-utslipp (WLTP)

g/km

0

Cd-verdi1

Cd

0,23

1) I kombinasjon med 21" AMG-hjul i kombinasjon med SPORT eller SPORT+ kjøremodus

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Nye EQS 53 4MATIC+: Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz personbil import er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. Med sine datterselskaper er Bertel O. Steen AS et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet importerer i tillegg bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fuso, Setra og Mercedes-Benz nyttekjøretøy. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans, verksteddrift og eiendomsvirksomhet.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 600 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG7.9.2021 12:37:39 CEST | Pressemelding

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom