Nye EQB med norsk salgsstart i januar – Norske priser er klare

Nye elektriske EQB byr på fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard. Fra første halvdel av januar er modellen klar for bestilling, med en startpris på 477.000,- for EQB 300 4MATIC og 498.000,- for EQB 350 4MATIC. EQB er forventet på norske veier kort tid etter salgsstart.

Nye EQB med norsk salgsstart i januar – Norske priser er klare

- Vår nye elektriske premium-SUV, EQB, er i en klasse for seg med hele syv seter som standard. Med god bakkeklaring, firehjulstrekk og fleksible plassløsninger har modellen alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Batterikapasitet på 66,5 kWh og 100 kW hurtiglading
EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC har begge en batterikapasitet på 66,5 kWh, og en rekkevidde på opptil 419 kilometer etter målestandarden WLTP.

Ved hjelp av ombordladeren kan bilene lades med opptil 11 kW via ladeboks. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter.

Fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard
EQB har en lang akselavstand på nær 3 meter og et romslig interiør. Derfor har modellen fått en tredje seterad som norsk standard, noe som gir deg totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 465 til 1620 liter.

Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg og hele seteraden justeres i lengderetning med opptil 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

Stemmestyring og navigasjon med Electric Intelligence
Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har sjårfør og passasjer mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.

Navigasjon med Electric Intelligence bidrar til en uanstrengt håndtering av EQB i hverdagen. Systemet foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil. I tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp, om nødvendig.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

EQB 300 4MATIC

18,1

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

Tekniske data – Størrelse og vekt:

EQB

Lengde/bredde/høyde

mm

4684/1834/1701

Akselavstand

mm

Bagasjeromsvolum (7-seter)

Vekt

kg

Pris:

EQB 300 4MATIC

EQB 350 4MATIC

Pris (eks. levering)

kr

477.000,-

498.000,-

Nye EQB med norsk salgsstart i januar – Norske priser er klare
Baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke for sjette år på rad22.10.2021 09:12:00 CEST | Pressemelding

Mercedes-Benz holder fast på sin topplassering som det eneste europeiske merket i topp ti av “Best Global Brands 2021”. Merkevaren havner på en åttendeplass – en posisjon Mercedes-Benz har hatt siden 2018. Siden 2020 har merkeverdien steget tre prosent til 50.866 milliarder amerikanske dollar. Det betyr at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke for sjette år på rad, og det eneste i topp ti.