Nye EQB med norsk salgsstart i januar – Norske priser er klare
- Vår nye elektriske premium-SUV, EQB, er i en klasse for seg med hele syv seter som standard. Med god bakkeklaring, firehjulstrekk og fleksible plassløsninger har modellen alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Batterikapasitet på 66,5 kWh og 100 kW hurtiglading
EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC har begge en batterikapasitet på 66,5 kWh, og en rekkevidde på opptil 419 kilometer etter målestandarden WLTP.
Ved hjelp av ombordladeren kan bilene lades med opptil 11 kW via ladeboks. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter.
Fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard
EQB har en lang akselavstand på nær 3 meter og et romslig interiør. Derfor har modellen fått en tredje seterad som norsk standard, noe som gir deg totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 465 til 1620 liter.
Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg og hele seteraden justeres i lengderetning med opptil 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.
Stemmestyring og navigasjon med Electric Intelligence
Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har sjårfør og passasjer mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.
Navigasjon med Electric Intelligence bidrar til en uanstrengt håndtering av EQB i hverdagen. Systemet foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil. I tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp, om nødvendig.
Tekniske data – Motor, batteri og lading:
|
|
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
Hjuldrift |
Firehjulstrekk |
Firehjulstrekk |
|
Effekt |
hk |
228 |
292 |
Dreiemoment |
Nm |
390 |
520 |
Akselerasjon |
s |
8,0 |
6,2 |
Batterikapasitet |
kWh |
66,5 |
66,5 |
Rekkevidde (WLTP) |
km |
419 |
419 |
Ombordlader |
kW |
11 |
11 |
Hurtiglader |
kW |
100 |
100 |
Blandet forbruk (WLTP) |
kWh/100 km |
18,1 |
18,1 |
CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
0 |
0 |
Tekniske data – Størrelse og vekt:
|
|
EQB |
Lengde/bredde/høyde |
mm |
4684/1834/1701 |
Akselavstand |
mm |
2829 |
Bagasjeromsvolum (7-seter) |
L |
465-1620 |
Vekt |
kg |
2175 |
Pris:
|
|
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
Pris (eks. levering) |
kr |
477.000,- |
498.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom