Nye EQB 250 – Med syv seter og lengre rekkevidde

- EQB har allerede etablert seg som en storfavoritt i Norge, og nå kommer den i en ny variant som byr på enda lengre rekkevidde. Med syv seter, god bakkeklaring og en mengde av plass, leverer EQB praktiske egenskaper i en elegant utførelse, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkevidde på opptil 474 km
EQB 250 har samme batterikapasitet på 66,5 kWh som utgavene med firehjulstrekk, EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC. I den nye varianten er rekkevidden på opptil 474 kilometer etter målestandarden WLTP.
På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10 til 80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter. Ved hjelp av ombordladeren kan EQB lades med opptil 11 kW via ladeboks.

Fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard
EQB har en lang akselavstand på nær 3 meter og et romslig interiør. Derfor har modellen fått en tredje seterad som norsk standard, noe som gir totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 465 til 1620 liter.
Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg og hele seteraden kan justeres i lengderetning med opptil 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet, slik at den mest optimale lasteplassen er tilgjengelig. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB fordelt på andre og tredje seterad, i tillegg til et femte barnesete i passasjersetet foran.
Stemmestyring og navigasjon med Electric Intelligence
Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.
Navigasjon med Electric Intelligence bidrar til en uanstrengt håndtering av EQB i hverdagen. Systemet foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil. I tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp, om nødvendig.
Interiørets robuste karakter understrekes av elementer i aluminium. Avhengig av design- og utstyrslinjen gir et spektakulært bakgrunnsbelyst listverk og rosegullfargede dekorative elementer ledetråder til den elektriske karakteren i EQB.
Tekniske data – Motor, batteri og lading:
|
|
EQB 250 |
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
|
Hjuldrift |
Forhjulstrekk |
Firehjulstrekk |
Firehjulstrekk |
|
Effekt |
190 hk |
228 hk |
292 hk |
|
Dreiemoment |
385 Nm |
390 Nm |
520 Nm |
|
Akselerasjon |
8,9 s |
8,0 sek |
6,2 sek |
|
Batterikapasitet |
66,5 kWh |
66,5 kWh |
66,5 kWh |
|
Rekkevidde (WLTP) |
474 km |
419 km |
419 km |
|
Ombordlader |
11 kW |
11 kW |
11 kW |
|
Hurtiglader |
100 kW |
100 kW |
100 kW |
|
Blandet forbruk (WLTP) |
15,4 – 16,7 kWh/100 km |
18,1 – 19,4 kWh/100 km |
18,1 – 19,4 kWh/100 km |
|
CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Tekniske data – Størrelse og vekt:
|
|
EQB 250 |
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
|
Lengde/bredde/høyde |
4684/1834/1701 mm |
||
|
Akselavstand |
2829 mm |
||
|
Bagasjeromsvolum (7-seter) |
465-1620 L |
||
|
Vekt |
2.110 kg |
2.175 kg |
2.175 kg |
Pris:
|
|
|
EQB 250 |
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
|
Pris eks. levering |
kr |
456.000,- |
477.000,- |
498.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder












Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz CLA kåret til årets elbil i Finansavisen20.12.2025 14:50:00 CET | Pressemelding
Finansavisen har samlet og vurdert elbiler som har utmerket seg i løpet av året, og Mercedes-Benz CLA går av med seieren! Kombinasjonen av avansert ingeniørarbeid og imponerende kjøreegenskaper gjør at bilen skiller seg ut i et sterkt felt av finalister.
Nye Mercedes-Benz GLB: En allsidig hverdagshelt klar for eventyr9.12.2025 11:47:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz presenterer en ny generasjon GLB – en elektrisk SUV som kombinerer moderne design, avansert teknologi og praktiske løsninger. Den nye GLB er mer enn bare en bil; den er en fleksibel følgesvenn som gir plass til både hverdagsliv og spontane eventyr – og den kommer på norske veier våren 2026.
Norges neste elbilfavoritt? Nå er elektriske GLC klar for bestilling.29.10.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Den elektriske Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC er nå tilgjengelig for bestilling i Norge, og det til en lanseringspris på 699 900 kroner, inkl. levering. Med lang rekkevidde, lynrask lading og avansert teknologi, er dette en SUV som kombinerer komfort, kraft og eleganse. De første kundebilene forventes på norske veier før sommeren 2026.
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
