Nye elbilavgifter kan gi økt salg av brukte dieselbiler

- Økte avgifter på nye elbiler kan føre til et oppsving i salget av brukte dieselbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Det kan dreie seg om nærmere 40 000 biler i året.
Det brygger opp til ruskevær for elbilsalget fra nyttår om avgiftsforslagene til regjeringen blir vedtatt i endelig statsbudsjett. (Foto: NAF/Motor)

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 er dårlige nyheter for de som vil kjøpe seg en ny elbil. Dersom vektavgift og moms vedtas slik det er foreslått, vil populære elbiler bli flere titalls tusen kroner dyrere fra nyttår. Samtidig vil regjeringen innføre full omregistreringsavgift for brukte elbiler.

I en undersøkelse NAF fikk utført av Norstat i juni 2022 svarte én av tre at elbil er uaktuelt dersom avgiftene økes fra dagens nivå. Det tilsvarer 38 000 færre solgte elbiler i året, om man legger fjorårets salg av nye biler til grunn.

– Avgiftsøkningen vil for mange bety at familie-elbilen de planlegger å kjøpe blir for dyr. Da er det naturlig å bevege seg over i bruktbilmarkedet for å kjøpe en bil som dekker det behovet du har, sier Sødal.

Samtidig er brukte elbiler rekorddyre for tiden.

- Det er unormalt høye priser på brukte elbiler nå, på grunn av høy etterspørsel. De økte prisene på både nye og brukte elbiler kommer på toppen av renteoppgang, økte priser på strøm, matvarer og andre forbrukervarer, sier Sødal. – Alt dette kan føre til økt salg av brukte dieselbiler, rett og slett fordi det er det folk ser at de har råd til, sier han.

Husk driftskostnadene

Før du bestemmer deg for å kjøpe noe annet enn en elbil bør du være bevisst på andre økonomiske faktorer enn kjøpsprisen. En dieselbil gir deg høyere drivstoffkostnader, større utgifter til bompenger og dyrere reparasjoner enn med en elbil. I dagens strømmarked med strømstøtte har en elbil sju ganger lavere drivstoffutgifter enn en dieselbil.

– For de fleste er det imidlertid kjøpesummen som avgjør hvilken bil de kan kjøpe, ikke driftskostnadene, påpeker Sødal.

Tenk deg om før du kjøper

Må du bytte bil nå, bør du spørre deg hvilke behov bilen skal dekke og om du kan utsette bilkjøpet

– Finn ut hvilken bil som dekker det du har bruk for, framfor hvilken bil du har lyst på. Kanskje gjør du lurt i å utsette bilkjøpet for å få tak i bilen du ønsker, til du har bedre økonomi og markedet har stabilisert seg, sier Nils Sødal.