Aleris

Nye eiere gir nye muligheter for Aleris

Investeringsselskapet Triton kjøper det skandinaviske private helseforetaket Aleris. Triton ser gode muligheter til å videreutvikle Aleris i et skandinavisk marked med stadig økende etterspørsel etter private helsetjenester. Oppkjøpet gjelder omkring 100 sykehus- og røntgenvirksomheter i Norge, Sverige og Danmark med tilsammen 3300 medarbeidere og omsetning på 4,4 milliarder svenske kroner.
Aleris Sykehus og Røntgen Norge - hovedkontor på Frogner i Oslo.

Mia Grundstrøm, administrerende direktør i Aleris Norge, kommenterer salget slik:
- Overgangen til nye eiere betyr nye muligheter for oss i Aleris – og for våre pasienter. Triton har nyttig ekspertise og erfaring, mens Aleris har topp medisinsk kompetanse og dyktige medarbeidere innen en rekke medisinske disipliner. Sammen skal vi skape en enda bedre plattform for å levere høykvalitative og innovative helsetjenester til våre nærmere 1 million pasienter. Fremover skal vi nå ut til enda flere av dem som trenger vårt medisinskfaglige tilbud og gode service. Eierskiftet vil gi fornyet inspirasjon i vårt arbeid med å bygge videre på Norges ledende private helseforetak.

- Vi ser oppkjøpet som et bevis på at vi har lykkes med å skape et godt og etterspurt alternativ til pasientene. En eier som er klar til å satse vil bidra til at vi kan fortsette å vokse og videreutvikle helhetlige, sømløse pasientforløp og å åpne nye helsetjenester på nye områder, sier Grundstrøm.

Aleris er Norges største private helseforetak med sykehus, medisinske sentre og røntgenavdelinger over hele Norge, fra Tromsø i nord til Lillesand i sør. Helseforetaket tilbyr diagnostikk og behandling innenfor en rekke medisinske fagområder, både på vegne av det offentlige og til private pasienter.

I Norge har Aleris 1100 medarbeidere. Aleris omsetter i Norge for 1,5 milliarder i året.

Triton er et investeringsselskap som i dag eier 38 virksomheter med til sammen 73 000
medarbeidere.

- Vår oppgave blir nå å gi Aleris´ kompetente medarbeidere og ledelse de beste forutsetninger for å fortsette utviklingen av Skandinavias ledende private helseforetak, sier Peder Prahl, direktør i Triton.

Patricia Industries (Investor AB, der den svenske Wallenberg-familien har aksjemajoritet), selger seg dermed ut av Aleris etter 10 år som eiere. Eierskiftet forutsetter behandling av
konkurransemyndighetene. Hvor lang tid dette vil ta, er ikke klart.

Fakta om Aleris i Norge:

• Aleris er Norges største private helseforetak med et landsdekkende tilbud av sykehus- og røntgentjenester. Virksomheten dekker de fleste medisinske fagområder - og tilbyr helhetlige pasientforløp fra diagnostikk til behandling, både på vegne av det offentlige og til private pasienter.
  • I Norge har Aleris 1100 medarbeidere fordelt på 14 sykehus og 14 røntgenavdelinger, fra Tromsø i nord til Lillesand i sør.
  • Aleris omsetter i Norge for 1,5 milliarder i året.
  • Aleris Norge er en del av Aleris-konsernet som er det største private helseforetaket i Skandinavia.
  • Aleris`sykehus- og røntgenavdelinger er ISO-sertifisert etter ISO 9001:2015 (kvalitet) og ISO 14001:2015 (miljø), som er de to mest anerkjente standardene for kvalitet- og miljøsertifisering. Sertifiseringen innebærer strenge krav til trygghet for pasienter og miljøvennlig drift.

For mer informasjon, kontakt:
Anita Tunold, kommunikasjonsdirektør, Aleris Norge
Tlf. 938 99 028
Epost: anita.tunold@aleris.no
www.aleris.no

Aleris Sykehus og Røntgen Norge - hovedkontor på Frogner i Oslo.
Administrerende direktør i Aleris Norge, Mia Grundstrøm.

Om Aleris

Aleris
Frederik Stangs gate 11-13

Følg pressemeldinger fra Aleris

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aleris på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Aleris

Økokrim avviser Fagforbundets offentlige anmeldelse av Aleris Ungplan & BOI1.10.2018 11:08:01 CEST | Pressemelding

«Vi konstaterer at Økokrim avviser Fagforbundets offentlige anmeldelse av Aleris Ungplan & BOI, og ikke har funnet noe grunnlag for å starte etterforskning. Vi tar avvisningen til etterretning. Vi har hele tiden sagt at vi er trygge på kvaliteten på det arbeidet vi gjør og at vi ikke har gjort noe galt», sier administrerende direktør i Aleris Omsorg Norge Erik Sandøy. I brevet fra Økokrim fremkommer det at verken Skatteetaten eller Arbeidstilsynet ut fra sin befatning med og kjennskap til saken har funnet grunn til å be om noen politietterforskning. Fylkesmannen i Oslo og Akershus har heller ikke funnet grunn til å foreta tilsynsmessig oppfølging av saken. Aleris Omsorg Norge har gjennom de siste ukene vært utsatt for kritikk og grove beskyldninger i mediene som vi overhodet ikke har kjent oss igjen i. Vi er et av Norges beste omsorgstilbud for utsatte og sårbare, og en velrennomert arbeidsplass for over 3500 medarbeidere. Den siste tiden har vært krevende for våre medarbeidere. Vi har