Nye direktører i Norled

Lars Inge Vågen (40) og Rannveig Drengstig (47) er ansatt som henholdsvis kommersiell direktør og utviklingsdirektør i Norled.

Med disse to ansettelsene har administrerende direktør Heidi Wolden i Norled fullført nyorganiseringen av selskapets ledergruppe, etter at hun selv begynte i selskapet i fjor.

Vågen får overordnet ansvar for Norleds kommersielle virksomhet, inkludert arbeidet med offentlige anbudskonkurranser og forretningsutvikling. Han har mastergrad i industriell økonomi fra Universitetet i Stavanger, og kommer fra stillingen som tilbuds- og kommersiell leder i TechnipFMCs subseavirksomhet i Europa.

- Norled er et nyskapende selskap som er verdensledende på innovative og miljøvennlige transportløsninger til sjøs. Jeg ser frem til å få jobbe sammen med dyktige medarbeidere for å utvikle selskapets lederposisjon i det grønne maritime skiftet ytterligere, sier Vågen.

Han mener at kunnskapen og erfaringen fra anbudsprosesser og forhandlinger i energibransjen også vil være nyttig i Norleds arbeid for å vinne fremtidige anbudskonkurranser.

Som utviklingsdirektør får Drengstig det overordnede ansvaret for kontinuerlig forbedring og utvikling i Norled gjennom digitalisering, organisasjonsutvikling og innovasjon. I stillingen ligger også ansvar for IT/digital strategi og HR. Hun er siviløkonom med mastergrad fra Handelshøyskole Syd i Danmark og Universitetet i Uppsala i Sverige, og kommer fra stillingen som driftsdirektør i Santander Consumer Bank.

- Norled er et spennende selskap med stolte maritime tradisjoner og et svært viktig samfunnsoppdrag, og jeg ser frem til å bli bedre kjent med både selskapet og alle de dedikerte medarbeiderne. Jeg er utrolig glad for at jeg nå får muligheten til å bidra i et selskap som er ledende innen klima- og miljøvennlig nyskaping i maritim sektor, sier Drengstig.

Wolden er fornøyd med å ha fått Drengstig og Vågen inn i selskapets ledelse, etter en rekrutteringsprosess der svært mange gode kandidater ble vurdert.

- Jeg har vært opptatt av at både funksjoner og personer i Norleds øverste ledelse skal være de rette for selskapets ønskede utvikling i årene som kommer. I Rannveig og Lars Inge har vi funnet erfarne næringslivsfolk med både den rette bakgrunnen og de ønskede personlige egenskapene, sier Wolden.

De øvrige i Norleds ledelse er driftsdirektør Lars Jacob Engelsen, teknisk direktør Sigvald Breivik og finansdirektør Tord Helland.

Norled er et av Norges største ferje- og hurtigbåtrederier, med virksomhet langs kysten fra Oslo til Troms og Finnmark. Selskapet er verdensledende innen grønn omstilling i maritim sektor. Blant annet har selskapet utviklet og tatt i bruk verdens første batteridrevne passasjerferje og senere i år settes verdens første hydrogendrevne passasjerferje i drift.

Heidi Wolden, administrerende direktør, heidi.wolden@norled.no, mobil 906 14 375

Lars Inge Vågen
Rannveig Drengstig

Norled er verdensledende innen klima- og miljøvennlig maritim teknologi. Selskapet utviklet verdens første batteridrevne passasjerferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging.

Siste saker fra Norled AS

Støtter regjeringens valg1.11.2020 10:00:00 CETPressemelding

To ansatte med påvist Covid-smitte28.10.2020 18:26:41 CETPressemelding

To ansatte i Norled har testet positivt for Covid-19. De to er isolert, og smittesporing pågår. Ingen av de to har vært i kontakt med passasjerer. Den ene ansatte er mannskap på M/S «Ekspressen», som går i sambandet Kleppestø-Bergen, og gikk av vakt 24. oktober. Vedkommende var også om bord M/F «Ullensvang» 26. oktober. Dette fartøyet går i sambandet Mannheller-Fodnes. På bakgrunn av kontakten den smittede har hatt med mannskap på M/F «Ullensvang» har Norled besluttet å legge fartøyet til kai på Mannheller for desinfeksjon og mannskapsbytte. Mannskap som har blitt identifisert som å ha hatt nærkontakt med vedkommende, går i karantene. På M/S «Ekspressen» er nytt mannskap om bord, og fartøyet går i rute som normalt. Den andre som har testet positivt er mannskap på ferja M/F «Hjelmeland», som trafikkerer sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Den positive testen ble påvist tirsdag 27. oktober, etter at vedkommende og det øvrige mannskapet hadde gått av vakt. Vedkommende er i isolasjon, og

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 17:14:36 CESTPressemelding

FHI opplyser til Norled at man anser risikoen for smittespredning som lav. Personer som opplever symptomer, bør sette seg selv i karantene og kontakte lokal helsetjeneste for oppfølging. Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal ble utsatt i påvente av at MS Teisten ble gjort klar som erstatningsfartøy. Teisten går fredag ettermiddag til Rysjedalsvika, og der vil det bli overgang til Frøya, som tar passasjerer videre i retning Sogndal. På den aktuelle ruten 19. august var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og avventer tilbakemelding fra myndighetene om eventuelle andre tiltak som vil være nødvendig i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det også bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 16:26:46 CESTPressemelding

Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal er derfor utsatt inntil videre, og Norled arbeider med å få et annet fartøy på plass. På den aktuelle ruten var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal testes for smitte. Norled vil oppdatere hjemmesider og gjøre informasjon tilgjengelig for media etter hvert som vi mottar mer informasjon.