Nye Deichmanske hovedbibliotek vant Betongtavlen

Skanska bygget råbygget til biblioteket i Bjørvika som er fullspekket med betongkonstruksjoner av ypperste klasse. Torsdag ble prosjektet tildelt Betongtavlen for 2020.
Foto: Mikkel Walle

Prosjektet ble gjennomført i et samarbeid mellom Skanskas anlegg- og byggenheter, som sammen etablerte råbygget til det nesten 20 000 m2 store nye hovedbiblioteket i Bjørvika. Konstruksjonen består av fem etasjer og tre mesaniner, i tillegg til en kjelleretasje. Arbeidet startet i mai 2016 og våren 2018 leverte Skanska det ferdige råbygget. Biblioteket åpnet rett før sommeren og har vært en stor publikumssuksess.

Konserndirektør for Skanskas anleggsvirksomhet, Steinar Myhre, er naturligvis svært fornøyd med at prosjektet stakk av med den gjeve prisen.

- Vi er ledende i Norge på betongkonstruksjoner og det beviser vi nok en gang gjennom det fantastiske håndverket vi har levert på Deichmanske. Jeg har selv vært innom bygget flere ganger under produksjonsfasen og sett våre fantastiske fagarbeidere og funksjonærer i aksjon. Når bygget nå står ferdig er mye av betongen synlig og den holder svært høy kvalitet. Jeg vil faktisk påstå at det er betongkunst. Gratulerer til alle som har vært med på dette prosjektet, sier Myhre.

- Betongtavlen er en utmerkelse til bygg der betong er anvendt på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte. Deichman Bjørvika sjekker av suverent på alle disse punktene, sier juryleder Vetle Houg

Juryen peker på at de tre atriene som møtes og som skaper diagonale siktlinjer gjennom bygningen, gjør at man blir bergtatt av arkitekturen innvendig. lot seg også imponere over høy kvalitet på overflater slik som de fasetterte brystningene mot atriene, og gulvet som nærmest er en forlengelse av gatene utenfor.

– Det er også verdt å trekke fram tiltakene for å redusere klimagassavtrykket. Det er blant annet brukt lavkarbonbetong og en type dekkeløsning som gir redusert materialbruk. Ventilasjonssystemet fungerer sammen med betongen i dekkene for å jevne ut temperaturen og redusere energibruk til kjøling og oppvarming. Det er smart bruk av betong, fastslår juryleder Houg.

Kompleks geometri

Prosjektsjef i Industri, bro og marine i Skanska, Eilev Lilleland, har vært tett på prosjektet i mange år. Han hyller den unike fagkompetansen til selskapet og evnen til å samarbeide om å løse komplekse byggtekniske utfordringer.

- Deichmanske-prosjektet var et digert puslespill som måtte settes sammen helt riktig. Her har kompetansen og erfaringen til prosjektteamet, fagarbeiderne og spesialistene våre vært helt avgjørende. Det er godt å ha så dyktige og nøyaktige Skanska-kolleger, og flott at de får anerkjennelse for den fantastiske jobben de har gjort, sier en stolt prosjektsjef.

Det brukes store mengder betong i bygget, og mye av dette er konstruksjoner som er synlig for publikum. Dette stiller høye krav til kvalitet. Veggene rundt de store lysåpningene er støpt uten synlige spikre og ingen merker etter forskalingsstag, altså stengene som normalt står mellom veggene i forskalingsformen for å holde dem sammen. Alt for å holde de ferdige overflatene helt rene og glatte

I tillegg er også bygget kjennetegnet av særpreget geometri. Overalt er det vinkler og utkraginger, og særlig takkonstruksjonen skiller seg ut. Foldetaket består av mer enn 140 trekanter med vinkler opp mot 35 grader. Dette har krevd en betong som er stiv, men samtidig også smidig nok til at den er jevn og fin på undersiden. Her har Skanskas betongteknologer og fagarbeidere levert betongkonstruksjoner i verdensklasse.

Vinteren 2017 ble det gjennomført en spektakulær glidestøp. I løpet av ti hektiske døgn ble det støpt tre sjakter på tjue meter hver, hvor rundt 60 personer jobbet døgnkontinuerlig over to skift. Nærmere 1 200 tonn resirkulerbart armeringsstål støtter 800 kubikkmeter miljøvennlig betong i de tre sjaktene. Klikk her for å se en timelapse av glidestøpen.

Fakta om Betongtavlen

Betongtavlen er en utmerkelse som gis byggverk i Norge. Første pris gikk til Bakkehaugen kirke i 1961 og har til nå blitt tildelt i alt 56 ulike bygg og anleggskonstruksjoner i Norge. Målet med prisen er å vise hvordan betong utnyttes for bærekraftig samfunnsbygging på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte. Det er Norsk Betongforening som står bak prisen og deler den ut i samarbeid med Norske Arkitekters Landsforbund. Betongtavlen deles ut etter innstilling av en komité på fem medlemmer. To medlemmer oppnevnes av Norske Arkitekters Landsforbund og tre fra Norsk Betongforening.

Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon? Ta kontakt med:

Christopher Griffiths, senior kommunikasjonsrådgiver: 93033542
Steinar Myhre, konserndirektør for Anlegg: 92851253