Nye Asker kommune samles i signalbygg

Kommunene Hurum, Røyken og Asker valgte KLP-eide Lensmannslia 4 når de sammen valgte sitt nye administrasjons- og innovasjonsbygg. Leiekontrakten er på til sammen 5.000 kvm. over fire etasjer. Innflytting skjer sommeren 2020.

– Vi har i nye Asker kommune behov for hensiktsmessige lokaler. Først og fremst vil vi utnytte egne bygg, inklusive de tre rådhusene, på en optimal måte, sier Ragnar Slaastad Studsrød, Rådgiver Eiendom/Rådmannen i Asker kommune.

Ifølge Studsrød så de tidlig behov for ytterligere arealer. Mange alternativer ble vurdert.

– Når KLP hadde ledig kapasitet i moderne og hensiktsmessige lokaler i Lensmannslia 4, ble det forhandlet frem en avtale der kommunen kan samle flere virksomheter som har stor nytte av en sametablering. Det mener vi at KLP har lagt til rette for i Lensmannslia.

Han legger til at det også er en fordel at lokalene ligger nær kollektivtrafikken og at de er publikumsvennlige.

– Vi ser frem til å samle sentrale virksomheter i Lensmannslia 4 fra sommeren 2021.

Det beste alternativet

Utleiesjef Øyvind Oxholm Meisingset i KLP Eiendom kontaktet Asker kommune allerede i september 2016 for å høre om Lensmannslia 4 passet deres behov. Selv om prosessen har vært lang er eiendomsselskapet trygge på at dette er det beste alternativet for både kommunen og kontorbygget.

– Asker Kommune er en stor og viktig leietaker for oss i KLP Eiendom, en leietaker som har mange av de samme verdiene innen bærekraft og miljø som oss selv.

Godt tilpasset hele kommunen

Bygget med sine grønne omgivelser er godt tilknyttet de tre kommunene gjennom et godt etablert buss- og togtilbud. Alle fasiliteter som en ny stor-kommune måtte trenge er samlet i ett bygg på en egen del av eiendommen med god plass til flere enheter under samme tak.

Topp moderne fasiliteter

Første etasje i blokken som Asker kommune leier vil bestå av et topp moderne kurs- og kompetansesenter. I tillegg får den nye kommunen fasiliteter som en ny og moderne kantine, treningssenter, god parkeringsdekning og sykkelparkering med god eksponering mot veien.

KLP Eiendom AS er et heleid datterselskap av KLP, og en av landets største eiendomsbesittere med eiendom til en verdi av ca. 61 milliarder kroner. Selskapet forvalter, utvikler og drifter egen eiendom. Eiendomsporteføljen består av kontorbygg, hotell, kjøpesentre og festetomter. Vi er ca. 150 ansatte og har eiendom i Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen, Stockholm, København og London.