Nybilsalget i september: ─ Forurensende biler burde ikke vært på topp-ti-lista
Litt over to år før vi skal være i mål med kun nullutslippsbiler i nybilsalget, noterer vi at 78 prosent er elbiler. Salget er spredt over hele landet. I alle fylkene er over halvparten av nybilsalget elektrisk.
Én av ti på topp er ikke elbil
Så mye som 11 prosent av alle nye biler var ladbare hybrider. På ti på topp-lista ligger feilen på 5. plass, nemlig Toyota RAV4.
Her er de ti mest solgte bilene i september 2022:
1. Tesla Model Y
2. Volkswagen ID.4
3. Skoda Enyaq
4. Tesla Model 3
5. Toyota RAV4
6. Volvo C40
7. Polestar Polestar 2
8. BMW iX
9. Audi Q4 e-tron
10. Hyundai Kona electric
─ Disse bilene bør prises ut av nybilsalget, og erstattes med elbiler. For dersom nye ladbare hybrider først blir kjøpt, så betyr det forurensing på veien i to tiår framover, sier Christina Bu.
Statsbudsjettet for 2023 bør fjerne resten av vektfradraget
Statsbudsjett for 2022 reduserte vektfradraget som ladbare hybrider har i engangsavgiften til 15 prosent. Når forslag til statsbudsjett for 2023 legges fram torsdag, bør den resterende rabatten fases ut slik at hybrider likestilles med resten av de forurensende bilene.
─ Den viktigste utfordreren til elbiler i dag er hybridbilene. Stortinget har et mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, og nå er elbilene så gode at målet kan nås tidligere for personbilene. Men da må de ladbare hybridene prises ut, mener Christina Bu.
Regjeringens forslag til statsbudsjett legges fram på torsdag, og i forbindelse med innføring av moms for elbil har regjeringen lovet at konkurransefordelen til elbiler skal opprettholdes.
Utslippene fra ladbare hybrider er ofte langt høyere enn oppgitt
Elbilforeningen mener at Stortinget bør fjerne avgiftsrabatten som ladbare hybrider har i kjøpsavgiften allerede i høst. Det er også grunn til å minne om analysene til Transport and Environment som viser at reelle utslipp fra ladbare hybrider kan være langt høyere enn hva utslipps (WLTP)-tallene viser. Dette er særlig utfordrende i Norge, fordi her er engangsavgiften på forurensende biler knyttet opp til utslippsnivå. Se for eksempel her: Plug-in hybrids in new emissions scandal as tests show higher pollution than claimed - Transport & Environment (transportenvironment.org)
─ Vårt ønske om økte avgifter på alle biler som ikke er elbiler, er et inntektsgivende forslag i statsbudsjettet basert på prinsippet om at forurenser betaler, avslutter Christina Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom