Nybilsalget i november: For tredje måned på rad er denne på topp

I november endte elbilandelen i nybilsalget på 56,1 prosent. Det er en nedgang på drøye 4 prosentpoeng sammenlignet med forrige måned.
Volkswagen ID.3 er den mest solgte elbilen, også i november (foto: Norsk elbilforening).

- November er den femte måneden i år med over 50 prosent elbilandel i nybilsalget, men vi ser en liten nedgang sammenlignet med rekordmånedene september og oktober, hvor 6 av 10 valgte seg en elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

For tredje måned på rad topper Volkswagen ID.3 salget, MG ZE EV ligger på andre plass, mens Audi E-tron tar en knepen tredjeplass.

Så langt i år ligger andelen elbiler på 52 prosent.

- Det er en solid oppgang fra 42 prosent 2019, men vi burde nærmet oss 60 prosent om vi skal være i rute til 2025. Foreløpig er vi bare halvveis, understreker Bu.

Dette avgjør om 2021 blir tidenes elbilår

Bu er positiv med tanke på salget i 2021. Da kommer det flere spennende biler på markedet med de kvalitetene mange nordmenn etterspør – lang rekkevidde kombinert med tilhengerfeste, firhjulstrekk og god plass.

- Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Mustang E-Mach er eksempler på modeller mange venter på. Om 2021 blir tidenes elbilår, er også opp til politikerne. Vi har troen, men fortsatt momsfritak er særlig viktig for å få folk til å velge utslippsfritt.

Regjeringen har holdt fast på at momsfritaket for elbiler gjelder ut denne stortingsperioden, men hva som skjer etter valget i september neste år er usikkert.

- Flere partier åpner nå opp for nedtrapping av elbilfordelene, og det bekymrer meg. Usikkerhet rundt elbilpolitikken kan få folk til å tenke seg om både en og to ganger før de bestemmer seg. Det er svært uheldig for det vedtatte målet om hundre prosent nybilsalg i 2025, mener hun.

- Allerede nå ser vi eksempler på at folk kvier seg for å skrive under kjøpskontrakter på biler med usikker leveringstid, og det skjønner jeg veldig godt. Du vil jo ha oversikt over utgiftene dine, og vi har sett eksempel på at importørene velter det meste av risikoen over på kundene.

Oppfordrer til felles nyttårsforsett

Christina Bu ønsker at norske politikere setter seg et nyttårsforsett som reduserer utslippene fra veitrafikken.

- Sikre at norske bilkjøpere fortsetter å velge elbiler – og fortsett å vise vei for resten av verden. Vent med å innføre moms på elbiler til minst 80 prosent av nybilsalget er elektrisk. Da blir det enklere å nå 2025-målet og utslippene vil fortsette å gå ned. Det er jo derfor vi holder på med dette.

Elbilandelen i november, fordelt på fylker (kilde: OFV):

Alle drivstoff

Elbiler

Elbilandel

Viken

Innlandet

Viken

Vestfold og Telemark

Agder

Rogaland

Vestland

Møre og Romsdal

Trøndelag

Nordland

Troms og Finnmark

Svalbard

De fem mest populære bilene i november (kilde: OFV):

Elbilmodell

Registreringer

Volkswagen ID.3

MG ZS

Audi e-tron

Nissan Leaf

Mercedes-Benz EQC

Kilde på alle tall: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Vi har 14 lokalforeninger og over 80.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.